Preferent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Preferent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:07

Het is mischien en domme vraag maar wat betekent het als je paard preferent is? Ik heb pas geleden ontdekt dat dit op Misty d'r papier staat.

Alvast bedankt

Afbeelding
Misty

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:20

Iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:29

7. Preferente hengst.

Op grond van het aantal in het stamboek opgenomen nakomelingen welke Model zijn.
Minimum percentage is 30% gerekend over 3 dekjaren.

Dat staat er in het fjordenstamboek...maar of dat voor elk ras geld weet ik niet

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:12

Geldt niet voor alle rassen nee, aangezien de waarden aan de predikaten ook per stamboek verschillend zijn.
Zo moet een welsh eerst een 1a premie halen op de regionale keuring, voor het door mag naar de centrale keuring om daar proberen een ster-predikaat te krijgen.
Friezen kunnen meteen bij de regionale keuring een ster-predikaat krijgen

etc, ligt dus beetje aan ras en stamboek.

Het heeft iig wel met de prestaties van nakomelingen te maken, maar hoe en welke ligt verschillend

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:07

Ik heb je topic verplaatst naar Fokkerij en Afstamming.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:32

Ze is een KWPN'er

Nicole288

Re: Preferent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:41

Preferent wordt een merrie als 3 van haar kinderen ster/keur merrie of 1e/2e of 3e bezichtingings hengst/goedgekeurde hengst zijn. Iemand moet het predikaat voor de merrie aanvragen.

Een hengst kan pas preferent worden als zijn oudste kinderen 11 jaar oud zijn, hij moet een duidelijk bijzonder positieve bijdrage hebben geleverd aan de fokkerij.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:15

AniekR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:36

SANEX schreef:
Zo moet een welsh eerst een 1a premie halen op de regionale keuring, voor het door mag naar de centrale keuring om daar proberen een ster-predikaat te krijgen.

Hoeft niet direct 1a te zijn... Als de kwaliteit van de pony's in de categorie hoog ligt kan het ook zijn dat de 1b, 1c of zelfs 1d ook door word verwezen naar de Centrale Keuring... Maar het kan ook zijn dat juist geen een uit de groep word doorverwezen, zelfsde 1a geplaatste pony niet Knipoog Haha!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:02

Tha_Niekje schreef:
SANEX schreef:

Hoeft niet direct 1a te zijn... Als de kwaliteit van de pony's in de categorie hoog ligt kan het ook zijn dat de 1b, 1c of zelfs 1d ook door word verwezen naar de Centrale Keuring... Maar het kan ook zijn dat juist geen een uit de groep word doorverwezen, zelfsde 1a geplaatste pony niet Knipoog Haha!

Is ook zo, mijn welshtijd is alweer even geleden Knipoog

De 1st geplaatste pony's met rood/wit/blauw lintje aan de rozet mogen naar de Centrale Knipoog

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:49

Idd... 1ste premie is gewoon Oranje... als ze ook naar CK mogen zit er een rood/wit/blaauw lintje bij...
Maar het komt vaak genoeg voor dat er geeneen uit de groep naar de CK mag... dan vind de jury de kwaliteit niet hoog genoeg Knipoog Haha!
Maar als je een grote groep drie-jarige hebt, heb ik meer dan eens gezien dat er zelfs 4 door mochten (tis ook maar net wat ze graag willen hebben op de CK... veel jonge pony's die ster worden zien ze graag Knipoog)

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:32

[quote="Nicole288"]Preferent wordt een merrie als 3 van haar kinderen ster/keur merrie of 1e/2e of 3e bezichtingings hengst/goedgekeurde hengst zijn. Iemand moet het predikaat voor de merrie aanvragen./quote]

Maart mijn merrie heeft geen nakomelingen, hoe kan ze dan preferent zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:40

Is het wel jou merrie dan die preferent is en niet de moeder?

Anders heeft ze wel degelijk nakomelingen gehad, kwestie van opvragen bij het kwpn.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 09:07

Thnx, ik zal het navragen