wie wil ook minipaardjes fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

wie wil ook minipaardjes fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:57

ik wel dus. ik wil alles weten!! Clown

Dennis

Re: wie wil ook minipaardjes fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:27

Ik heb een NMPRS goedgekeurde meervoudig kampioenshengst Knipoog. Mocht je intresse hebben Schijnheilig.

Met een par weken heb ik misschien ook een hengst veulen te koop van deze hengst(als het een merrie word is ze al zo goed als zeker verkocht).

Voor vragen kan je me altijd een PBtje sturen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 19:50

Ik heb een nsps merrie, maar fok nmprs (in 2003 veulen van Saujana's Raja, v. Toyhorse Midnight Shadow)
Dit jaar wordt ze gedekt door Moonlight Samba.

Als ik eigen land had had er wel een koppel amerikanen gelopen, maarja... *droom*

Wat wil je weten?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:13

Ik heb een 2de premie ggk nmprs hengstje(Staat helaas te koop)
En een nsps kleine maats merrie, met geweldige papieren.

Ik ben er nog niet helemaal uit met wat ik wil gaan fokken welke richting(Nsps of nmprs)

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:48

Dit is misschien een beetje off-topic Maar ik wil weten waar NSPS en NMPRS voor staat.

Hoe komt een pony in aanmerking voor aanmelding? Of werkt het ongeveer hetzelfde als b.v. het KWPN?
Ik heb zelf een aantal "papierloze" ponys maar zou het leuk vinden als ik er toch een keuring of iets dergelijks mee zou kunnen doen.
Mijn merries worden dit jaar door een NMPRS hengst gedekt. Wat voor papier krijgen die veulens dan eigenlijk?

Alvast bedankt! Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:27

sarahlou schreef:
Dit is misschien een beetje off-topic Maar ik wil weten waar NSPS en NMPRS voor staat.

Hoe komt een pony in aanmerking voor aanmelding? Of werkt het ongeveer hetzelfde als b.v. het KWPN?
Ik heb zelf een aantal "papierloze" ponys maar zou het leuk vinden als ik er toch een keuring of iets dergelijks mee zou kunnen doen.
Mijn merries worden dit jaar door een NMPRS hengst gedekt. Wat voor papier krijgen die veulens dan eigenlijk?

Alvast bedankt! Haha!

Nsps- Nederlands shetland pony stamboek
Nmprs-Nederlands mini paarden ras stamboek

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 09:22

Hoe kom je nou toch bij dat ras?
NMPRS staat voor: Nederlands Mini Paarden Registratie Stamboek.

Hoe werkt het NMPRS... In principe kan je alles met een maximale schofthoogte van 106cm inschrijven bij het nmprs. Ze krijgen dan een paspoort met afstamming onbekend.
Met merries kan je dan mee doen aan de keuring. Hengsten echter dienen minimaal 1 ouder op papier te hebben en moeten ook DNA van die ouder kunnen leveren.
Je hebt 2 maten: Minimaat (tot 86cm) en kleine maat (87 tot 106).
En je hebt 2 types, het luxe (fokdoel) en het basis (meet shetland type)
Paardjes die minimaal 12.5% vreemd (niet shetland) bloed voeren, vallen onder het luxe type. Als de bloedvoering niet bekend is wordt hij door de keurmeester in een type geplaatst op basis van exterieur.
Maar let wel, je kan alles inschrijven, en je kan met afstammingloze merries naar de keuring, maar het NMPRS is geen stamboek van goh, hij kan niet in het shetland, dus zet ik hem maar NMPRS. Ze hebben nu eenmaal een fokdoel, en als je daar niet aan voldoet krijg je gewoon minder punten.
Het fokdoel kan je vinden op www.minipaarden.nl

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:19

Thanx!!!
Ik ga eens uitvinden of ik dan een keuring kan lopen met mijn merries!!! Super leuk! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:40

Het is idd helemaal zo als Stef zegt.
Dennis is dan (helaas) wel een geval waar ik niet mee naar het NSPS kon en waarom ik daarom maar naar het NMPRS gegaan ben. En niet zonder resultaat als ik het zelf mag zeggen Knipoog.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:37

Stiekum is het wel een 'droom' van mij om Shetlanders te gaan fokken. Minimaat, en bont.
Ik heb een aantal jaren rondgehuppeld (van mn 11e tot 17e) bij een boer met doorgaans 12 shetties, waar hij dus ook mee fokte, liefst bont.
Dus heb ik de bonte-shet voorkeur gekregen Lachen

Alleen was het daar een bende, en heb ik een beeld in m'n hoofd van allemaal lieve witte hekjes en kleine stalletjes enzo!
Penny-achtig? Hoe kom je erbij! Vork

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:06

Ach penny achtig of niet. je zal het vast wel een keer realiseren!!

ik heb vroeger ook tussen de shetties gehuppeld en wou er altijd zelf 1. ik heb er 5 jaar geleden 1 gekocht, een merrie van 10 mnd. Vorig jaar heb ik er nog een ruin bijgekocht en de merrie laten dekken, en een paar weken geleden heb ik ook nog de moeder van mijn merrie erbij gekocht!! Haha! .
Ik heb er dus al drie en nr. 4 is onderweg. De 2 merries laat ik dit jaar dekken. dat betekend dat ik er volgend jaar 6!!!!! heb.
Voor je het weet loopt je hobby uit de hand. Clown Clown
Ik wil ze nu proberen te gaan registreren bij het nmprs. Dan kunnen ze ook naar keuringen!

Voor je het weet loopt zoiets uit de hand!!!

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:14

Oh wat leuk zeg!
Ja als je er de ruimte voor hebt, waarom ook niet he? Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:16

sarahlou, heb je foto's van je pony's?
Cijsalover: Je zou ook eens kunnen kijken op mijn forum: www.minipaardenforum.tk

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:53

Citaat:

Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik foto's moet plaatsen Clown
En met mijn digi ben ik ook regelmatig in gevecht Haha! Zodra ik foto'heb zal ik ze er proberen op te zetten!!

Citaat:
Oh wat leuk zeg!
Ja als je er de ruimte voor hebt, waarom ook niet he?

Ik heb er zelf geen ruimte voor, ik woon midden in de stad. Ze staan op een pensionstalling Bloos Vraag me niet hoe ik het doe ( ik studeer nog...) Gelukkig heeft mijn vriend ook al door dat er snel een huis met wei gekocht zal moeten worden Knipoog

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:01

sarahlou schreef:
Citaat:

Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik foto's moet plaatsen Clown
En met mijn digi ben ik ook regelmatig in gevecht Haha! Zodra ik foto'heb zal ik ze er proberen op te zetten!!

Citaat:
Oh wat leuk zeg!
Ja als je er de ruimte voor hebt, waarom ook niet he?

Ik heb er zelf geen ruimte voor, ik woon midden in de stad. Ze staan op een pensionstalling Bloos Vraag me niet hoe ik het doe ( ik studeer nog...) Gelukkig heeft mijn vriend ook al door dat er snel een huis met wei gekocht zal moeten worden Knipoog

Foto's kan je plaatsen door ze op een andere site te uploaden. Bijv. hyves.nl, mijnalbum.nl, picturetrail... ofzo. Ik doe het zelf via hyves. Een msn-groep kan natuurlijk ook. Als je ze op die site hebt staan, dan klik je met je rechtermuisknop op de foto, op "eigenschappen". Dan kopieer je de link die daar verschijnt, en die plaats je hier.
Voor de link zet je dan [img] en na de link zet je [/img]
Succes!

Over het studeren: respect! _/-o_
Ik zit nu in het eerste jaar, en heb echt al wel door dat ik of heel zuinig moet gaan leven, of een vette bijbaan moet zoeken. Alleen is dat laatste niet zo makkelijk!