Fokt Trento wel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pukpaleis

Fokt Trento wel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:20

Heb nu enkele Trento nakomelingen gezien maar heb er zo mijn vraagtekens bij, ze blinken niet uit in ras (lees een groot hoofd) een opgerichte hals met wat weinig bespiering de rug is lang de croupe wat kort en plat, de veulens zijn gezegend met meer wit dan hun moeders. Vooralsnog lijken het "echte Ramiro's".
Ben bekend met de familie van Trento :moeders is ook erg bont getekend en niet te bloederig hopelijk maken de nakomelingen wat goed in beweging...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen....
Zoals altijd de mening van Pukpaleis... Knipoog

Dees

Re: Fokt Trento wel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:43

Er is niets mis met 'echte Ramiro's'..
Wat jij beschrijft als zijnde 'echte Ramiro's' beleef ik echt anders.
'Echte Ramiro's' hebben in mijn boekje een mooi front op een stevige verticale hals en een goede evenwichtige bouw met een prima rug die goed in het vlees zit.
Dat korte platte croupes en veel wit doet mij meer denken aan tuigpaarden.

Dat Trento iets ouderwets zou kunnen fokken verbaasd me trouwens niets - ik vind dat overigens een grote plus aan de hengst. Zou dus wel een goede zijn voor mijn veel te moderne Balzflugje.
Maar tja, als je daar dus van die plompe ordinaire ouderwetse kwpn-merrietanks onder zet... dan kan het tegenvallen Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:04

Pukpaleis... Dat heb jij wel vaak hè?? Dat van die grote hoofden???

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:11

pukpaleis schreef:
Heb nu enkele Trento nakomelingen gezien maar heb er zo mijn vraagtekens bij, ze blinken niet uit in ras (lees een groot hoofd) een opgerichte hals met wat weinig bespiering de rug is lang de croupe wat kort en plat, de veulens zijn gezegend met meer wit dan hun moeders. Vooralsnog lijken het "echte Ramiro's".
Ben bekend met de familie van Trento :moeders is ook erg bont getekend en niet te bloederig hopelijk maken de nakomelingen wat goed in beweging...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen....
Zoals altijd de mening van Pukpaleis... Knipoog

Ik heb ook al wat tegenvallende reacties gehoord, maar het is nog vroeg en bij een hengst die zoveel gedekt heeft kan het alleen maar tegenvallen.

Dees het gaat over een KWPN dekhengst niet over ponnies

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:21

sarabande schreef:
[naam verwijderd] het gaat over een KWPN dekhengst niet over ponnies

Het kwpn mocht wensen dat haar paardenbestand zo kwalitatief goed van beweging, bouw en gezondheid was als de D ponies die het nrps in haar bestand heeft.

Een goed paard (1.58m. en hoger) staat in een evenwichtsmodel zonder daarbij zwaar aan te doen.
Het betere sportpaard (jawel: paarden die echt in de sport presteren) hebben een figuur dat sterk gelijkt op die eerder genoemde D-ponies. Ze zijn alleen een stukje groter, de verhoudingen zijn vergelijkbaar.

Dus waarom neerkijken op ponies? Je zou er nog wat van kunnen leren Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:25

Dees schreef:
sarabande schreef:
Dees het gaat over een KWPN dekhengst niet over ponnies

Het kwpn mocht wensen dat haar paardenbestand zo kwalitatief goed van beweging, bouw en gezondheid was als de D ponies die het nrps in haar bestand heeft.

Een goed paard (1.58m. en hoger) staat in een evenwichtsmodel zonder daarbij zwaar aan te doen.
Het betere sportpaard (jawel: paarden die echt in de sport presteren) hebben een figuur dat sterk gelijkt op die eerder genoemde D-ponies. Ze zijn alleen een stukje groter, de verhoudingen zijn vergelijkbaar.

Dus waarom neerkijken op ponies? Je zou er nog wat van kunnen leren Knipoog

Ik kijk nergens op neer de denigrerende opmerking kwam van jou.
Maar tja, als je daar dus van die plompe ordinaire ouderwetse kwpn-merrietanks onder zet... dan kan het tegenvallen

En wat betreft leren............ach laat maar

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:28

er bestaan "plompe ouderwetse kwpn-merrietanks"...
ben jij van mening dat het allemaal luxe is wat er rondloopt?

Als ik bij een afstammelingenkeuring van een hengst bij Van Olst sta te kijken, schieten mij spontaan de tranen in de ogen hoor, als ik zie waar men (nog steeds?) mee fokt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:15

Ik vindt dat je daar niet objectief naar kan kijken,de helft van de fokmerries zijn onverzorgd en ongetraind..zo uit het land geplukt{dat ziet er ook niet uit nee} en die hengsten allemaal sjiek,getraind en strak in hun vel..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:16

Daarbij zul je af en toe 'tanks' blijven houden, sommige hengsten hebben tanks nodig of juist een petit klein dingentje. Ook de hengstenstapel is zeer gevarieerd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:17

Op een afstammelingenkeuring is het de bedoeling dat de merries er niet goed uitzien.
Gelukkig voor de hengstenhouders kijken sommige mensen daar kennelijk niet doorheen en is hun opzet dus geslaagd Knipoog

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:21

sarabande schreef:
Gelukkig voor de hengstenhouders kijken sommige mensen daar kennelijk niet doorheen en is hun opzet dus geslaagd

Waar slaat dit nu weer op?? Alleen omdat iemand zegt geschrokken te zijn van de slechte kwaliteit van de getoonde merries concludeer jij dat de persoon in kwestie die beoordeling heeft gemaakt aan de hand van slechte presentatie????

Hoezo bevooroordeeld....wat stond ook al weer in je onderschrift??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:26

Slechte kwaliteit en uit de klei getrokken en onverzorgd zijn 2 verschillende dingen die JIJ door elkaar haalt.

Een supermooi getoilletteerd veulen naast een moeder met losse manen en onverzorgdehuis of dat zelfde veulen naast een ook getoilletteerde moeder ziet er heel anders uit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:31

Rhea schreef:
Hoezo bevooroordeeld....wat stond ook al weer in je onderschrift??

Je leest slecht en je leest negatief selektief mijn berichten.

Dus eens diep ademen en gewoon op de inhoud reageren. Zie wat Sammie toevoegd

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:43

mijn excuses ik heb idd slecht gelezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:48

Rhea schreef:
mijn excuses ik heb idd slecht gelezen.

OK goed van je hoor dat je dat toegeeft, mijn compliment OK dan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:53

Ik ben ook benieuwd naar de afstammelingenkeuring van de zomer van Trento B. Misschien past ie juist wel op de ielere Jazz-jes en Gribaldi´s??

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:09

Misschien dat Trento het dan beter doet bij de tuigpaarden Haha! Qua verruimen doet ie ieder geval al niet onder en dat voorbeen zou ook niet misstaan bij een Tuiger.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:20

Ik heb dus wel een ouderwets type merrie (wel in de sport uitgebracht en goed in de spieren en VOORAL niet uit de klei getrokken)
die drachtig is van Trento en over een paar dagen is uitgerekend.
De meeste fokkers (wel uit de klei getrokken Haha! )
vinden het tot nog toe een goede combinatie
Ik ben benieuwd of alle vooroordelen kloppen die ik hier lees.
Ik merk wel.

Het valt me alleen een beetje tegen dat er al zoveel negatieve meningen zijn, terwijl je misschien maar een paar veulens heb gezien.

Eerlijk gezegd was ik nou ook niet bepaald onder de indruk van een aantal merrie's waarmee gefokt word.

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:42

Voor een dressuurpaard is een mooi hoofdje wel degelijk belangrijk (misschien wel in tegenstelling tot een springpaard zie Oklund vs de wereld rond Moergestel ) . Wanneer was de laatste utv merrie met een rams-hoofd of de laatste goed-gekeurde dekhengst in de dressuur richting, of een veiling veulen dat geld op bracht met een groot hoofd kleine oogjes en een lichte bolling tussen de oren....
Het oog wil ook wat, en als het moet gebeuren tussen de hekjes ipv erover ,dan tellen "looks"zeker mee en nee ik weet dat Salinero Bonfire niet zijn gezegend met een snuitje om uit een cola-glas te drinken maar wie vindt Gribaldi nu niet mooi om te zien en die kan echt een stukje minder lopen.
Vindt de Tuschinski's die ik gezien heb wel mooier al hebben sommige wat minder halslengte maar zo'n groot oog in een klein koppie blijft veel leuker om naar te kijken....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:53

Ik vind Gribaldi niet mooi Vork

Ik wacht het onderzoek wel af, ik ken 1 merrie die drachtig is van hem, en zij zelf heeft niet z'n mooi hoofd. Maar verder ken ik er geen 1, dus ik wacht het wel af.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:03

Toch heb ik nog altijd liever een paard met een groot hoofd die geweldig lopen kan dan een beeldschoon koppie die niet bewegen kan!

pukpaleis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:06

Moet jij die eens proberen te verkopen als veulen (wat veel fokkers toch uiteindelijk willen..) komt er zo'n penny-meisje op de dam kijkt over de staldeur,nee ik vind hem niet zo lief hij kijkt zo boos, krijg je niet eens de kans om hem/haar te laten lopen, veiling-selecteurs kijken er niet naar maar gelukkig weet jij dat je de beste hebt he....

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:10

Ik hoef ze gelukkig niet als veulentje te verkopen Haha!
En natuurlijk een super bewegend paard met mooi hoofd is helemaal perfect!

en ja penny meisjes zullen niet op een dikkop vallen. Maar als we aan het fokken zijn om geschikte paarden voor penny meisjes te fokken dan doen we op meer punten wat fout.

Bij mij staat voorop. Dat een paard moet kunnen lopen een mooi hoofd is mooi meegenomen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:32

silloouuhh schreef:
Bij mij staat voorop. Dat een paard moet kunnen lopen een mooi hoofd is mooi meegenomen

Amen!!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:45

Afbeelding

Heb nog geen andere Trento's gezien, maar die van mij is toch geen ramiro typje , volgens mij. Bloos