ik wil iets weten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peerdjuh

ik wil iets weten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:51

hallo allemaal.

ik heb een super lieve merrie van 1.52m
nu wil ik heeeeeeel graag een veulentje(liefst donkere kleur)
maar ik zit met wat problemen.

1.hoe lang kun je geen wedstrijden meer rijden??
2.hoe haal ik mijn ouders over??
3.ik wil het veulen als vervolgpaard waar moet ik hem/haar 3 jaar laten??
4.welke hengst vinden jullie passen bij mijn pony??
5. wat zijn de ongeveren kosten??

of kan ik beter later een paard kopen???

ps ik stal op een manege/pensionstal voor €235,= p. maand.
voor foto's van mijn pony zie hier:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3UTMNNQY

van de foto met de 2 pony's is ze de linker pony! Knipoog

groetjes peerdjuh

Eilinora

Re: ik wil iets weten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:40

ik weet niet hoe oud jij bent en hoe oud je pony is maar ik denk dat je het beste een wat ouder paardje kan kopen.
er komen heel veel kosten bij een veulen kijken en dan ook nog eens als je er 3 jaar niks mee kunt doen.

lilykashmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:04

Heb je niet een foto van je paard met het hele exterieur erop?.... Nu zien we bijna alleen maar het hoofd, dus kan je niet echt er een mooie hengst bij kiezen, omdat we haar exterieur niet helemaal weten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:16

Ik ga mee met het antwoord van Inowa Ja

Daarbij komt dat een veulen opvoeden niet makkelijk is.

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:42

foto's komen zo snel mogelijk!!

gr. peerdjuh

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:01

maar eh.. in je onderschrift staat dat je al een veulen hebt. waar laat je die dan?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:34

Ligt aan je merrie, maar ik zou haar niet meer gaan vervoeren vanaf 8 a 9 maanden dracht. Als je thuis nog wedstrijdjes rijdt kan dat nog wel totdat ze zelf aangeeft niet meer te willen. Na de bevalling is het ook lastig, reken er maar op dat je de eerste 6 maanden weinig kunt doen. (ligt ook weer aan je merrie en ook aan het veulen)

Als je ouders het niet goed vinden, doe het dan niet. Ik denk dat je sowiezo beter een veulen kan gaan fokken als je zelf volwassen bent en het zelf allemaal kan betalen.

In een opfokstal, dat is het beste. Of je moet een grote, gevarieerde groep paarden thuis hebben staan waar ze bij kan. Zoveel mogelijk weidegang is heel belangrijk! Als je een merrieveulen hebt is het vaak makkelijker om ze thuis te houden, maar voor het welzijn van het veulen kan je het beste op zoek naar een groep jonge paardjes waar het veulen bij kan om op te groeien.

Wat is het ras van je pony? Ga eens daarbij zoeken, kijk ook naar haar eigen afstamming en wat haar verbeter punten zijn. Als je merrie geen papieren heeft zou ik er niet mee gaan fokken.

Dekking kost geld, ligt aan de hengst maar voor een goede dekhengst betaal je als snel honderden euro's. Dan de kosten van de dierenarts, het opvoelen/scannen van de merrie, controles etc. Als er wat misgaat loopt dat helemaal snel op. Dan nog extra voer aan het einde van de dracht en tijdens de zoogperiode. Entingen en wormkuren voor het veulen, DA kosten voor het veulen en de merrie tijdens de bevalling. ALs er wat misgaat weer hoge kosten!
Opfok van het veulen: reken maar op 150 per maand en dat 2 tot 3 jaar doorrekenen. Totaalplaatje kom je in de duizenden euro's te zitten zonder nog te weten of dat veulen ook wordt wat je wilt (karakter, uiterlijk, gezondheid)

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:14

Brendageene schreef:
Ligt aan je merrie, maar ik zou haar niet meer gaan vervoeren vanaf 8 a 9 maanden dracht. Als je thuis nog wedstrijdjes rijdt kan dat nog wel totdat ze zelf aangeeft niet meer te willen. Na de bevalling is het ook lastig, reken er maar op dat je de eerste 6 maanden weinig kunt doen. (ligt ook weer aan je merrie en ook aan het veulen)

Als je ouders het niet goed vinden, doe het dan niet. Ik denk dat je sowiezo beter een veulen kan gaan fokken als je zelf volwassen bent en het zelf allemaal kan betalen.

In een opfokstal, dat is het beste. Of je moet een grote, gevarieerde groep paarden thuis hebben staan waar ze bij kan. Zoveel mogelijk weidegang is heel belangrijk! Als je een merrieveulen hebt is het vaak makkelijker om ze thuis te houden, maar voor het welzijn van het veulen kan je het beste op zoek naar een groep jonge paardjes waar het veulen bij kan om op te groeien.

Wat is het ras van je pony? Ga eens daarbij zoeken, kijk ook naar haar eigen afstamming en wat haar verbeter punten zijn. Als je merrie geen papieren heeft zou ik er niet mee gaan fokken.

Dekking kost geld, ligt aan de hengst maar voor een goede dekhengst betaal je als snel honderden euro's. Dan de kosten van de dierenarts, het opvoelen/scannen van de merrie, controles etc. Als er wat misgaat loopt dat helemaal snel op. Dan nog extra voer aan het einde van de dracht en tijdens de zoogperiode. Entingen en wormkuren voor het veulen, DA kosten voor het veulen en de merrie tijdens de bevalling. ALs er wat misgaat weer hoge kosten!
Opfok van het veulen: reken maar op 150 per maand en dat 2 tot 3 jaar doorrekenen. Totaalplaatje kom je in de duizenden euro's te zitten zonder nog te weten of dat veulen ook wordt wat je wilt (karakter, uiterlijk, gezondheid)

Brendageene, jij hebt toch al voor mij geantwoord Knipoog , maar nog even ter aanvulling: als het paard 3 jaar is komt er ook nog eens de grote kost bij om hem te laten inrijden, want dat kun je wss ook niet zelf doen hé! Haha! Een veulen is heel erg lief, maar als je het nog aan je ouders moet vragen (dus ben je nog niet zo oud), zou ik het niet doen!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:36

Ja daar heb je gelijk in, ik heb zelf een jaar geleden een 2 jarige gekocht maar die rij ik wel zelf in (heb al eerder een pony ingereden en ik krijg er begeleiding bij *LOL* Maar als je daar geen ervaring mee hebt en ook niemand op stal staan die daar heel ervaren in is komen die kosten er ook nog bovenop.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:47

Koop later maar fijn een volwassen paardje. Dat is zowel beter voor jou als voor je paard.

peerdjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:55

Brendageene schreef:

bedankt voor alle info maareh mijn pony heeft geen papier MAAR is net zo goed!!!
(beter zelfs soms Haha! )
eneh het is niet dat het veulen dus verkocht moet worden want zonder papier is het ook een leuk en goed dier!!!!! Haha! Bloos

gr. peerdjuh

peerdjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 14:57

lowara schreef:
maar eh.. in je onderschrift staat dat je al een veulen hebt. waar laat je die dan?

dat veulen is niet echt van mij.
de eigenaar heeft haar aan mij toegewezen en mag alles met dr doen alleen de eigenaar betaald alle onkosten en dat veulen staat waar mijn pony ook staat!

gr. peerdjuh