Brendageene schreef:1.hoe lang kun je geen wedstrijden meer rijden??
Ligt aan je merrie, maar ik zou haar niet meer gaan vervoeren vanaf 8 a 9 maanden dracht. Als je thuis nog wedstrijdjes rijdt kan dat nog wel totdat ze zelf aangeeft niet meer te willen. Na de bevalling is het ook lastig, reken er maar op dat je de eerste 6 maanden weinig kunt doen. (ligt ook weer aan je merrie en ook aan het veulen)
2.hoe haal ik mijn ouders over??
Als je ouders het niet goed vinden, doe het dan niet. Ik denk dat je sowiezo beter een veulen kan gaan fokken als je zelf volwassen bent en het zelf allemaal kan betalen.
3.ik wil het veulen als vervolgpaard waar moet ik hem/haar 3 jaar laten??
In een opfokstal, dat is het beste. Of je moet een grote, gevarieerde groep paarden thuis hebben staan waar ze bij kan. Zoveel mogelijk weidegang is heel belangrijk! Als je een merrieveulen hebt is het vaak makkelijker om ze thuis te houden, maar voor het welzijn van het veulen kan je het beste op zoek naar een groep jonge paardjes waar het veulen bij kan om op te groeien.
4.welke hengst vinden jullie passen bij mijn pony??
Wat is het ras van je pony? Ga eens daarbij zoeken, kijk ook naar haar eigen afstamming en wat haar verbeter punten zijn. Als je merrie geen papieren heeft zou ik er niet mee gaan fokken.
5. wat zijn de ongeveren kosten??
Dekking kost geld, ligt aan de hengst maar voor een goede dekhengst betaal je als snel honderden euro's. Dan de kosten van de dierenarts, het opvoelen/scannen van de merrie, controles etc. Als er wat misgaat loopt dat helemaal snel op. Dan nog extra voer aan het einde van de dracht en tijdens de zoogperiode. Entingen en wormkuren voor het veulen, DA kosten voor het veulen en de merrie tijdens de bevalling. ALs er wat misgaat weer hoge kosten!
Opfok van het veulen: reken maar op 150 per maand en dat 2 tot 3 jaar doorrekenen. Totaalplaatje kom je in de duizenden euro's te zitten zonder nog te weten of dat veulen ook wordt wat je wilt (karakter, uiterlijk, gezondheid)
Brendageene, jij hebt toch al voor mij geantwoord
, maar nog even ter aanvulling: als het paard 3 jaar is komt er ook nog eens de grote kost bij om hem te laten inrijden, want dat kun je wss ook niet zelf doen hé!
Een veulen is heel erg lief, maar als je het nog aan je ouders moet vragen (dus ben je nog niet zo oud), zou ik het niet doen!