veulen diarree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veronake

veulen diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:20

Het is de eerste keer dat ik een veulentje heb vandaar deze vraag.
In het begin poepte mijn veulen normaal, maar nu ( na 4 dagen oud te zijn) is dit geel en plat en het ruikt echt niet lekker. IS dit normaal.
Hij is voor de rest enorm actief dus ziek lijkt hij me niet.
Hoop dat iemand me kan helpen.
Nog een vraagje is het normaal dat een veulen van nog geen 4 dagen als hij voor de eerste maal buiten komt , zijn moeder laat staan en naar de andere kant van de wei galoppeert? Het is best wel een frank manneke , maar weet ni of er nog veulens dat doen?

kim

fen

Re: veulen diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:02

Aangezien je veulen nog naar de andere kant van de wei galoppeert zal er wschl weinig mis zijn. Zo'n jong veulen drinkt veel melk en eet nog (bijna) geen gras, hooi,...; daardoor poept hij nu wat platter en geler, de geur komt door de verteerde melk. Zolang zijn algemene conditie goed blijft zou ik me weinig zorgen maken.
Hou het goed in het oog dat het niet echt heel dun wordt, en maak je je zorgen kun je zijn themperatuur eens nemen.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:08

Misschien is je merrie hengstig?
Daarvan gaan veulens ook aan de diaree,dat heeft met de hormonen in de melk te maken.En daar hoef je je dan niet druk om te maken hoor,als dat het is.

veronake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:14

Bedankt , dat zou wel goed kunnen . Je ziet het bij haar moeilijk maar gisteren plaste ze en pinkte ze dus... alleen is dat normaal niet na 9 dagen. het is paar 4 dagen ...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:18

De merrie wordt meestal na 10 dagen hengstig, dus daar zal het wel niet aan liggen.
Onze veulen spellen ook allemaal, dit komt omdat de moeder hele vette melk heeft.
Misschien is dit het.
Gewoon in de gate houden en als het te lang duurt of erger wordt zou ik wel even je DA waarschuwen, anders kunnen ze uitdrogen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:33

Dit betekend dat de melk van je merrie teveel vet bevat.
Opties is de merrie meer krachtvoer geven of een kopje azijn over haar brokken (dit maakt de melk zuurder en voorkomt diaree bij het veulen).

Echter mag een veulen best enkele dagen diaree hebben, meestal gaat dit gepaard met wormbesmetting.
Je moet hem op tijd ontwormen (ben de exacte dag even kwijt?)
[edit] Was dat niet dag 8 [/edit]

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:31

Veulens gaan niet aan de diarree door de hengstigheid van de merrie. Dat is een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik had het laatst gelezen in een boek, maar ik weet niet meer precies wat de rede dan is van de diarree, maar dat zal ik eens nakijken, heb dat boek nu niet hier.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:56

Boldly schreef:
Veulens gaan niet aan de diarree door de hengstigheid van de merrie. Dat is een toevallige samenloop van omstandigheden. Ik had het laatst gelezen in een boek, maar ik weet niet meer precies wat de rede dan is van de diarree, maar dat zal ik eens nakijken, heb dat boek nu niet hier.

Wormen, toch?

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:28

Ons veulentje had ook diarree.
We hebben em ontwormd en de diaree hield op!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:28

Vroegâh hadden onze veulens hier nog wel eens last van,
maar op aanraden van Sarabande haal ik nu vlak na de geboorte biologische yoghurt en Roosvicee stop in huis.
Zodra de mest iets dunner wordt geef ik ze een mengsel van de yoghurt en stop een paar keer per dag dmv een wormenspuit. Ik zorg altijd dat het lauw is en dan kan je het zo het bekkie in laten lopen. Sinds ik dat doe hebben wij geen veulens meer gehad met echte diarree, meestal is het dunne er met een dag alweer vanaf.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:52

Pinky_girl schreef:
Boldly schreef:

Wormen, toch?

Ja inderdaad. Veulenwormen.

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:32

Is heel normaal hoor.
Die van mij had dat vorig jaar ook zelfs haar haren van haar poep waren helemaal weg van met haar staartje te slaan als haar poep nat was maar dat komt allemaal goed hoor.
En dat je veulen weg gaat van de moeder is ook niet erg hoor. Die van mij liep toen ze voor het eerst op de wei ging (ze had eerst 2 dagen in de paddock gestaan) gewoon zonder mams het fietspad op eens naar de andere paarden kijken. Heb toen maar beslist van niet naar andere te luisteren (ze hadden mij gezegd o een veulen dat volgt altijd de moeder) en haar aan haar halster een touw te doen en haar zo mee te nemen want de merrie sloeg heel tilt als ze op het fietspad kwam terwijl de merrie gewoon de wei in ging.
veel succes ermee

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 09:44

Sommige veulens gaan wel aan de diaree als de merrie hengstig is. Dit komt omdat dan de samenstelling van de melk iets veranderd (door de hormonen) alleen is het ene veulen er heel erg gevoelig op en de andere totaal niet.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:42

Mijn veulen had vrijdag dunne mest, zaterdag werd het echt zo dun als water. Vandaag toch de DA even laten komen. Is waarschijnlijk een combi van de hengstigheid van moeders en wormen. Toch even iets gehad om de darmen rustig te krijgen en ze mag pas een wormenkuur hebben als alles rustig is.