Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 15:58

Ben van de week een topic gestart over Reg B.
Mijn vriendin vond het zo leuk dat er meegedacht word, dat zij de volgende vraag wilde stellen.

Zij heeft een Royal Dance x Kalusha (voltaire x Abgar) x Amethist.
Nu is zij helemaal weg van Libero H/bloed.
Waaraan kan zij allemaal gaan denken?

Grote merrie (1.75m of zelfs groter) maar wil ietsiepitsie kleiner.
Erg dun/iel dier, mag wat forser worden dus (normale uitstraling)
Moet absoluut een goede spring techniek hebben, om de merrie daarin te verbeteren.
(mijn idee is dat het allemaal iets compacter gemaakt mag worden, plus een wat sterker achterbeen)

Zelf is ze helemaal weg van Libero, maar ook Oklund, Nijinki, Numero Uno lijkt haar wel wat.

Maar goed, wat past? Advies gevraagt dus Tong uitsteken

TequilaRos

Re: Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:33

Kan je geen foto plaatsen daar wordt het misschien wat makkelijker van. En om je alvast te helpen:

Libero H dekt niet meer

Nijinksi is geexporteerd

Numero Uno dekt alleen op de Wiemselbach en maar van eind maart t/m begin juni. Dus de merrie moet daar heen.

Ook een nakomeling van Libero H is de jonge hengst Ustinov, misschien kan je daar ook nog aan denken.

Oklund is geen Libero H bloed, maar wel een zeer interessant paard als hij bij de merrie pas. Heb geen idee of hij beperkingen heeft dit jaar. Daarvoor zal je Franske moet pben. Die kan je alles vertellen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:06

Tequila, bij wat voor merrie vind je Oklund het beste passen? Misschien handig voor ze om te weten.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:18

Ik vind Solitair wel iets voor deze merrie. Er zit Libero H in wat de eigenaar graag wil en hij kan springen en ook goed bewegen. Royal Dance is dressuur, kalusha is veelzijdig richting springen gefokt, amethist ook redelijk veelzijdig, richting springen en dan zit er uniform voor is weer dres. Er zit dan toch van alle kanten wel wat beweging in en dan zou ik niet voor een springhengst gaan die geen goede basisgangen heeft.
Solitair scoorde bij de verrichtingstest minder spectaculair voor het springen als sommige eerder genoemde hengsten, maar misschien moet een veulen van een Royal Dance merrie het (op de keuring) toch niet voornamelijk van het springen hebben?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 20:56

Omdat het vanavond regende, is een foto niet gelukt.

Nog wat tips.
Smallere hoeven.
Idd veelzijdig, maar de merrie is meer dressuur, terwijl de eigenaresse dolgraag springt.
Geen lange nek, omdat de merrie dat niet kan gebruiken.

Ondanks dat ze heel graag Libero bloed heeft, mogen er ook andere hengsten genoemd worden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:28

smallere hoeven? en het kwpn het maar hebben over goed ontwikkelde, mooi breed uitlopende hoeven..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:33

holly schreef:
Omdat het vanavond regende, is een foto niet gelukt.

Idd veelzijdig, maar de merrie is meer dressuur, terwijl de eigenaresse dolgraag springt.

Geen lange nek, omdat de merrie dat niet kan gebruiken.

Ik denk dat ze met Solitair allebei zal kunnen, het dressuren wordt niet in 1 keer afgebroken en het springen kan hij best wel verbeteren.

Je bedoelt hier echt lange NEK? (Niet hals?)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 12:06

Sorry, idd praat ik over de halslengte.

De hoeven Nicole zijn echt heel breed. Het hoeven geen smalletjes te worden, maar ietsie minder mag toch wel hoor.
De kwaliteit van de hoeven mag ook wat sterker (al weet ik niet of je dat met fokken kan verbeteren)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:54

Ik doe zelf ook eens een maffe gooi.

HeartBreaker?
Zou dat wat kunnen zijn?
Zoja, waarom
Zonee, waarom niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:07

Solitair mist fundament dus op een al iele merrie zetten, zou ik maar niet doen. (daarnaast zou het achterbeen meer mogen ondertreden) Bovendien is hij een Voltaire (x libero h).

Goodtimes is een goede allrounder en scoort ook goed op de keuringen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:43

exterieuromschrijving 2002 (solitair): Het fundament is goed ontwikkeld.
Maar het ligt er ook nog aan wat de moeder meebrengt ja.

Goodtimes geeft ook geen fors beenwerk. (en holly zelf gaat Goodtimes geen plan vinden Clown , maar goed, het is niet haar merrie)

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:47

Ik heb 4 jonge solitairs gezien. Bij alle vier was het fundament ruim voldoende ontwikkeld. (uit verschillende types merrie).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:48

Nicole288 schreef:
smallere hoeven? en het kwpn het maar hebben over goed ontwikkelde, mooi breed uitlopende hoeven..

Dat is al achterhaald.
Een iets smallere hoef is geen probleem, zolang de voet maat kwaliteit heeft, en véél/hoge verzenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:03

Nicole288 schreef:
exterieuromschrijving 2002 (solitair): Het fundament is goed ontwikkeld.
oh ja joh?
Zijn nakomelingenoverzicht spreekt volgens mij van weinig fundament. Ik zal het morgen eens nalezen. Overigs is en blijft het wel een Voltaire. En solitair zal zeker geen forsheid toevoegen en ook geen beter achterbeen.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:06

Sammie schreef:
Zijn nakomelingenoverzicht spreekt volgens mij van weinig fundament. Ik zal het morgen eens nalezen.

Hoeft niet meer hier is het:

Afstammelingen 2004 (veulens)
Solitair toonde royaal ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens zijn rijtypisch en hebben uitstraling.
De veulens van Solitair hebben sprekende hoofden. De nek is goed van lengte. De hals is lang, goed gevormd en wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is voldoende ontwikkeld. De schouder heeft een goede ligging, in sommige gevallen zou deze meer lengte moeten hebben. De rug heeft ruim voldoende lengte, in sommige gevallen is de rug wat week. De lendenen zijn voldoende bespierd. De croupe is goed van vorm, soms wat kort. De broekspier loopt ruim voldoende door. Het voorbeen is lang en correct gesteld. Het achterbeen is wat lang met een arm bespierde schenkel. Het fundament doet wat teer aan. De spronggewrichten zouden beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is zuiver, heeft een goede ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel zelfhouding en voldoende souplesse. Het voorbeengebruik is mooi. Het achterbeen zou meer moeten ondertreden. De veulens van Solitair galopperen makkelijk aan met ruim voldoende zelfhouding.

Kort samengevat: Een uniforme groep royaal ontwikkelde rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De veulens kunnen goed stappen. In draf hebben de veulens een goed voorbeengebruik maar zouden het achterbeen resoluter onder moeten brengen. In beweging hebben de veulens een goed lichaamsgebruik. Het fundament is teer en zou in enkele gevallen beter afgewerkt moeten zijn.
Getoond zijn 18 geprikte veulens. De eigenaar had geen veulens geselecteerd. Twee veulens zijn thuis geïnspecteerd. Eén past in het beeld van de rapportage. De ander wijkt, met name in ontwikkeling, hiervan af.
De kwaliteit van de moeders was matig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:15

Ah kijk Haha!.

Ze hadden er dan beter bij kunnen zetten of die merries dat dan ook hebben. Matig hoeft nl. niet op het fundament te slaan, misschien waren het wel een paar stevige op kromme poten staande merries Lachen Daarbij is het wel belangrijk dat je weet wat de merrie is en doet, maar nu moet ook niet alles op de merrie afgeschoven worden. Een groep geprikte veulens die dat (bijna) allemaal hebben, dan heeft de vader ook wel een vinger in de pap. De vader hebben ze nl. alle gemeen de moeder is bij alle verschillend.

Maar er staan zat andere dingen in waar ik erg op zou letten bij een merrie. Spronggewrichten, achterbeen,schenkel, schouder.
Solitair vind ik een leuke hengst, maar wel een waarvan ik denk waarmee je op moet passen bij je merrie. Lachen En dus imo niet op een merrie die zelf al iel is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:32

[quote="Nicole288"]exterieuromschrijving 2002 (solitair): Het fundament is goed ontwikkeld.
quote]

Ik nam je te letterlijk sammie Lachen Bij de exterieuromschrijving van solitair zelf staat: fundament goed ontwikkeld.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:33

holly schreef:
Ik doe zelf ook eens een maffe gooi.

HeartBreaker?
Zou dat wat kunnen zijn?
Zoja, waarom
Zonee, waarom niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:51

Nicole288 schreef:
Goodtimes geeft ook geen fors beenwerk. (en holly zelf gaat Goodtimes geen plan vinden Clown , maar goed, het is niet haar merrie)

Hihi, nee ik ben niet zo weg van Goodtimes nee, maar mijn vriendin ook niet dus dat scheeld Tong uitsteken

Ik kwam ook nog op Kigali, dressuur en springen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:39

Denk je richting Heartbreaker, overweeg dan Padinus eens...
Mooie types, zouden dressuurmatig ook nog een leuk voetje kunnen lopen, zodat het RD-gevoel niet helemaal verloren gaat.
Mocht ie dan echt niet kunnen springen, heb je teminste nog een fatsoelijk paard voor dressuur...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 00:03

Dees als de jouwe een merrie zou zijn geweest (altijd handig Tong uitsteken )
Wat zou jij aan springers kiezen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:13

oe goi... als Vagebontje een merrietje was geweest...
Florencio Haha!

Nee, gekheid.
Denk dat het sterk afhangt van het type paard dat je voor je hebt staan. Je beschrijft een paard met grote voeten en een lange hals en bovenlijn, dat verder wel wat minder luxe/smal zou mogen zijn.

Aandachtpunt bij de Libero's is de rug; velen hebben een ietwat gezonken bovenlijn. Dat wil je niet bij een paard dat al iets aan de lange kant is kwa rug. Libero's zijn voor mijn gevoel trouwens allemaal wel vrij luxe, dus ook wat dat aangaat zou het niet passen.

Burggraafbloed zou vanwege de stevigheid en veelzijdigheid goed passen, alleen je hebt dan wel kans op een reus met grote voeten.
Die moderne Holsteinertjes zijn vaak hele tengere beestjes met weinig massa en stokmaat. Duitse paarden hebben over het algemeen wel smallere hoeven dan de kwpn-ers. En kwa beweging en springen zit het wel goed daar.

Nee, ik denk dat Padinus nog niet zo'n rare keuze zou zijn eigenlijk.
Nette maat (niet te groot, niet te klein), mooi postuurtje, luxe maar wel 'paard', goed bewegen en zeker goed en welwillend springen, niet dom.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 00:23

Citaat:
verder wel wat minder luxe/smal zou mogen zijn.

Zeg maar gerust een luciferhoutje. Je kan de ribben helemaal niet zien, maar je zou zo denken dat het paard nooit te eten krijgt Bloos Dat moet dus aangepast.

Ik zou zelf ook absoluut voor een compacte misschien een wat ouder type dressuur hengst zijn gegaan, maar tja ik mag niet kiezen vandaag Haha!

Padinges vind ik ook kunnen bijdragen aan meer bespiering van het gehele paard. Lijkt me idd ook wat compact.
Qua springen zegt het me helemaal niks, maar dat doen de meeste niet omdat ik helemaal niks met springen heb.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 17:08

Het duurde even (regen) maar ik heb een foto.
De kwaliteit is enorm slecht, maar dat ligt aan mijn camera.
2 van de zijkant een 1 van voor, waaraan goed te zien is dat ze vreselijk dun is.
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:11

En ze wordt wel gewoon gereden? Ik vind nl. dat ze zeer weinig hals bespiering heeft. En ik vind d'r rug-kont overgang niet echt mooi.