Verschil tussen Brabander en Ardenner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wildgirl1981

Verschil tussen Brabander en Ardenner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:53

Hoi,
graag had ik geweten wat nu precies het verschil is tussen een Brabander en een Ardenner trekpaard, want de uitleg die ik in de verschillende boeken vind is dikwijls tegenstrijdig! Weten jullie soms ook welk ras mijn paard dan is? Waar ik hem heb gekocht heb zeiden ze mij dat hij een Belgisch Trekpaard was, maar is dat dan een Ardenner of een Brabander? Ik geraak er niet aan uit!
Dit is mijn paardje:
Afbeelding
Dit is mijn paardje als veulen, samen met zijn moeder:
Afbeelding
Alvast bedankt!

mcrielaard

Re: Verschil tussen Brabander en Ardenner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:37

Een moeilijk vraag! De boeken zijn idd nogal tegenstrijdig.
Ik heb wel is gelezen dat een Brabander en een Ardenner hetzelfde is.
Ik heb ook wel is gelezen dat een Brabander hetzelfde is als een Nederlands Trekpaard en een Ardenner hetzelfde als een Belgisch Trekpaard.
Maar in een ander paardenboek van mij, wat ik zelf een heel betrouwbaar paardenboek vind, omdat de schrijver ook heel veel kan vertellen over bloedlijnen en het interieur van heel veel verschillende rassen, staat dat een Ardenner gewoon een Ardenner is zeg maar.. Tong uitsteken En een Brabander hetzelfde is als een Belgisch Trekpaard, en dan heb je ook nog een Nederlands Trekpaard.
Het is idd allemaal erg tegenstrijdig en verwarrend.. Verward

wildgirl1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 22:48

Ja, je hebt gelijk! In een boek dat ik laatste las stond dat de Ardenner meer beharing had aan de benen, en in een ander boek stond dan weer een brabander afgebeeld met zeer veel behang aan de benen. Dan heb je zoiets van he?
Hopelijk kan iemand mij eens duidelijk het verschil uitleggen, ga ondertussen nog eens op zoek in de bib! Knipoog

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:44

Onze Margriet is een Brabander oftewel Belgisch Trekpaard/Cheval de trait Belge.
Afbeelding

Onze Tarzan is een Ardenner of Ardennais. (op deze foto wel ziek)
Afbeelding

Het zijn dus weldegelijk twee verschillende rassen. Zoals je wel kan zien zijn ze verschillend in bouw, met vooral opvallend dat de Brabander groter is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:14

Mooie paarden hoor..! *LOL*
Trouwens.. Om er nog even een trekpaardras bij te halen.. Word het nog lastiger.. Bloos Een Trait du Nord is toch een kruising tussen een Nederlands Trekpaard en een Ardenner, of niet..? Verward