Wie kan me helpen. (Wil mijn merrie laten insemineren.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Wie kan me helpen. (Wil mijn merrie laten insemineren.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 21:55

Ik wil mijn merrie laten insemineren met het sperma van Damiro.
Op internet kan ik daar weinig over vinden. (Ben ook wel een leek wat dat betreft, maar dat buitenwege Bloos .)
Ik ben, na menig uren op internet gesurft te hebben, uitgekomen op een site van Paardencentrum De Dalhoeve. (www.dalhoeve.nl)
Daar staat bij diepvriessperma, Damiro bij.
Ik heb hun gisteren gebeld en na informatie gevraagd betrefende het "dekgeld" van Damiro.
De meneer die ik aan de telefoon had verwees mij door na dhr van Dam (volgens mij de eigenaar van Damiro) ook al staat Damiro's sperma wel bij hun op de site.
Ok.
Ik meneer van Dam gebeld maar die verwees mij door naar dhr L. Zandwijk.
Ok.
Ik dhr Zandwijk gebeld. Die verwees mij weer door naar dhr van Dam, en zei dat ik toch echt bij hem moest wezen voor het bedrag van het dekgeld.
Toen ik zei dat ik van Dam net aan de telefoon had gehad en dat hij zei dat ik bij hem moest wezen moest hij lachen.
Dhr Zandwijk heeft mij toen het telefoonnummer gegeven van de dochter van dhr van Dam, mevr I. Schotamus.
Dat bleek het verkeerde nummer te zijn dus ik heb dhr Zandwijk terug gebeld.
Hij zou mij 's avonds terug bellen en jullie raden het al... ik wacht nog.

Dit word voor mij de eerste keer dat ik een merrie wil laten insemineren dus ik weet nog niet zo héél veel. (Ik ben wel druk aan het lezen.)

Misschien kunnen sommige van jullie me verder helpen met hoe ik het nu het beste aan kan pakken.
Ik heb gisteren Fresco van bokt aan de bel aangehad en die heeft me een hoop kunnen vertellen maar eerijk gezegt ben ik ook al weer een hoop vergeten.

Ten eerste heb ik mijn merrie pas 3 weken dus ik weet niet precies aan haar hoe ik kan zien dat ze hengstig is.
Ten tweede waar haal ik nu het diepvriessperma van Damiro vandaan.
Ten derde door wie moet ik dat laten inbrengen en hoe zit het me de na controle.
Ten vierde waar moet ik op letten, aan denken en vooral niet vergeten.

Kortom, ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Sammie

Re: Wie kan me helpen. (Wil mijn merrie laten insemineren.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:03

Je dierenarts kan je vast wel verder helpen.

Maar als ik jou was zou ik een jaartje wachten zodat je zelf ook wat meer kennis hebt.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:10

Weet je dat ik dat al zelf ook al had.
Ik heb dat zelfs tegen de DA gezegt die hier woensdagochtend was om mijn paarden te enten.
Mijn merrie is niet één van de jongste meer. Ze is dit jaar 19 geworden.
Ik zei tegen de DA dat ik haar volgend(!) jaar wilde laten insemineren en of hij daar misschien een probleem in zag.
Hij zei me dat ik daar beter niet nóg een jaar mee kon wachten omdat Ezariose er ook niet jonger op wordt. Verder zag hij geen enkel probleem.
Dus ik heb dit al met de DA besproken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:17

Als je niet te veel rompslomp wil,
zou ik in overleg met de da je merrie laten hengstig spuiten, dan met een dag of 3 - 4 naar een station brengen waar ze je merrie elke dag kunnen controleren en zo op het perfecte moment kunnen insemineren.
Dan kan je 18 dagen na de inseminatie laten checken of het is aangeslagen.

De rekening volgt vanzelf Knipoog

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 07:53

Ik weet niet of je merrie al vaker een veulen heeft gehad en of ze makkelijk drachtig wordt.
Anders zou ik gaan voor een andere hengst. Met name omdat het insemineren met diepvries aardig precies gaat. Merrie moet geregeld opgevoeld worden. Het sperma moet op de juiste tijd ingebracht worden etc. Daar komt een behoorlijk prijskaartje aan te zitten.
Vooral als de merrie nog niet eerder een veulen heeft gehad en je niet weet hoe deze fokt. Neem dan een goedkopere manier, wacht een jaartje is alles goed verlopen ga dan voor diepvries.

Daantje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:12

Als je je merrie bij bijv. De Dalhoeve neer zet kunnen hun precies kijken wanneer het ei groot genoeg is om te insemineren . Daar komt 2x per dag een dierenarts om te scannen .

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:50

Vajramani schreef:
Ik weet niet of je merrie al vaker een veulen heeft gehad en of ze makkelijk drachtig wordt.
Anders zou ik gaan voor een andere hengst. Met name omdat het insemineren met diepvries aardig precies gaat. Merrie moet geregeld opgevoeld worden. Het sperma moet op de juiste tijd ingebracht worden etc. Daar komt een behoorlijk prijskaartje aan te zitten.
Vooral als de merrie nog niet eerder een veulen heeft gehad en je niet weet hoe deze fokt. Neem dan een goedkopere manier, wacht een jaartje is alles goed verlopen ga dan voor diepvries.

Als je de merrie op een station zet is er vaak een vaste prijs voor begeleidingskosten.
Meestal ligt dat zo rond de 100 euro.
Dat ben je onderhand thuis ook al kwijt aan een visite.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 09:15

De merrie heeft al meerdere veulens gehad en altijd zonder problemen/moeite.
Ik neem vandaag of morgen even contact op met mijn VA om verdere informatie te vragen.
Ik heb gisteren al een pb-tje gehad van iemand die wist waar ik sperma van Damiro vandaan kon halen (nog bedankt hiervoor!).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:27

Ylana schreef:
Mijn merrie is niet één van de jongste meer. Ze is dit jaar 19 geworden.
Ik zei tegen de DA dat ik haar volgend(!) jaar wilde laten insemineren en of hij daar misschien een probleem in zag.
Nee ik dat geval niet nee. Maar hij kan je dus wel alles vertellen over ki en de risico's die er bij komen bij een oudere merrie die al een veulen heeft gehad. Ik zal je vanmiddag een pb sturen met mijn ervaringen. (indien je dit op prijs stelt Knipoog )

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 10:48

Sammie schreef:
Nee ik dat geval niet nee. Maar hij kan je dus wel alles vertellen over ki en de risico's die er bij komen bij een oudere merrie die al een veulen heeft gehad. Ik zal je vanmiddag een pb sturen met mijn ervaringen. (indien je dit op prijs stelt Knipoog )

Graag!
Alle hulp en opmerkingen zijn welkom.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:33

Sjuimpje schreef:
Als je niet te veel rompslomp wil,
zou ik in overleg met de da je merrie laten hengstig spuiten, dan met een dag of 3 - 4 naar een station brengen waar ze je merrie elke dag kunnen controleren en zo op het perfecte moment kunnen insemineren.
Dan kan je 18 dagen na de inseminatie laten checken of het is aangeslagen.

De rekening volgt vanzelf Knipoog

Dit is niet voor alle merries geschikt!!!! Onze merrie heeft nogal verlatingsangst en dus heimwee. We hebben haar ook een hengstigheidsronde naar de hengstenhouder gebracht, maar dat was echt geen succes -> hele rare hengstigheid en een heel ongelukkig paard!!
Uiteindelijk bevalt het ons het beste om haar niet op te laten voelen en op basis van schouwen thuis te laten insemineren!
Wat voor ons paard geldt, geldt niet per definitie ook voor die van jou, maar wegbrengen is zeker niet heilig.

Mijn advies: zo weinig mogelijk prutsen en zeulen en op laten voelen, zoveel mogelijk rust en als je niet zeker weet of ze het veulen goed vast wil houden de eerste 3 maanden regumate (hormonen) geven (als je hieraan begint moet je er ZEER consequent in zijn)

Heel veel succes! Ik hoop dat het lukt, want het is zo onwijs leuk!!!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:20

Oja en met zoveel mogelijk rust bedoel ik niet dat je niet je gewone ding met haar kunt doen. Juist wel doen, maar proberen stress te vermijden. Beweging is juist goed voor haar!!!

Ga heel erg op je eigen gevoel af en weeg alle adviezen die je krijgt tegen elkaar af. Het is tenslotte jouw paard en jouw toekomstige veulen. Mensen in onze omgeving keken ook raar toen we zeiden dat we Gwendolyn niet meer op wilden laten voelen omdat we dachten dat daardoor haar hengstigheden niet meer kwamen (ze is normaal heel regelmatig en overduidelijk hengstig). Maar goed dat we zo lekker eigenwijs zijn geweest, want ik heb nu een mooie jaarling rondlopen en het volgende veulen kan ieder moment geboren worden. Van die laatste was ze overigens na 1 (!) rietje gewoon op stal op de poetsplek buiten zonder praam of wat dan ook drachtig!!! (Ook voordelig voor de hengstenhouder Haha! ) Maar ja ook dat kan niet zomaar met ieder paard!

Nogmaals heel veel succes!