Wat voor kleur wordt dit veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Elise

Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 15:34

hooj,
mijn verzoorg shetlander is door een zwart-bonte hengst gedekt en samantha(mijn verzoorg shet) is zelf bruin tussen donker bruin en ligt bruin in...maar krijgt ze dan een zwart bonte veulen of een bruin bonte of wat eigenlijk..
kan jij/jullie dit beantwoorden wil je dat alsjeblieft doen!! al vast bedankt
groetjes elise(love_paarden):P
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-04-05 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

Lisett_

Re: kan jij mijn vraag beantwoorden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:37

Heeft zen aftekenigen? vaak zie je dat een merrie die geen aftekeningen heeft en door een bonte is gedekt minder snel een bont veulen krijgt dan een merrie met veel en grote aftekeningen. Ik denk dat als het een bont veulen wordt het een donkerbonte wordt (donkerbruin, zwart bont) Maar ja dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:32

Ze heeft geen aantekeningen. Ze heeft alleen een heel klein kolletje. Maar voor de rest heeft ze geen witte benen of dergelijke.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:39

letten jullie beiden op je taalgebruik? Ik kan je helaas niet helpen, ik zal wel even de titel verduidelijken.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:12

Lielle schreef:
letten jullie beiden op je taalgebruik? Ik kan je helaas niet helpen, ik zal wel even de titel verduidelijken.

Voor wie was dit bedoelt? Ik let op mijn taalgebruik hoor Knipoog

Lielle

Re: Wat voor kleur wordt dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:17

niet voor jou, maar voor de 1e twee posters Bloos! sorry Vriendjes zijn?

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 08:31

Lielle schreef:
niet voor jou, maar voor de 1e twee posters Bloos! sorry Vriendjes zijn?

OKey is goed Haha! . Haha, ik dacht al Haha!

image_whisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 09:13

ik denk niet dat je kunt bepalen welke kleur het veulen zal krijgen.
dat ligt aan de ergelijke kenmerken die in de genen van de hengst en merrie zitten en welke daarvan in meerderheid zijn.
het is gewoon genetisch bepaald vanaf dat de zaadcel en eicel bij elkaar komen en samensmelten.
het is afwachten tot het veulen geboren is, dan zie je het, van te voren kun je het niet zeggen.
elke hengst en elke merrie heeft zeg maar voor elk ding 2 eigenschappen bijv. kleur ogen,
de merrie heeft bijvoorbeeld blauw bruin
de hengst heeft bijvoorbeeld bruin bruin
dan heb je 75%kans op een veulen met bruine ogen, snap je het?
ik hoop voor je dat het een bonte wordt...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:33

Altijd 50% kans op bont of zelfs 100% als de hengst homozygoot is voor bonte gene.

Wat kleur betreft:
Dat ligt aan wat voor genetisch kleuren material de hengst en de merrie beiden dragen.
Bijvoorbeeld:
Hengst is zwart maar kan ook een vos gene dragen, hij draagt geen agouti gene (wat bruin geeft) maar wel de bonte gene. Hij is dus EE aa (= homozygoot zwart) of Ee aa (heterozygoot zwart en vos)
Merrie is bruin dus draagt minstens een zwart gene maar misschien ook een vos gene, draagt altijd een agouti gene maar misschien ook twee, geen bont. Zij is dus EE AA of EE Aa of Ee AA of Ee Aa

Er zijn veel kleur mogelijkheden uit deze combinaties: vos, bruin, zwart, vos bont, bruin bont, zwart bont.

Het puzzelen zou makkelijke zijn als je meer weet van de kleuren afstamming van pa en ma en wat voor kleur veulens zij en hij al hebben gegeven.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:26

Het is idd zoals Peterina zeg, je hebt kans op de kleuren vos, bruin en zwart en dan met of zonder bontgen...

Het ligt er ook aan wat voor genen de pony's idd hebben, ook zou je het een beetje vast kunnen stellen aan eerder veulens die de pony's hebben gehad... Als je bijv. weet dat de hengst een keer een niet-bont veulen heeft gehad, weet je zeker dat hij heterozygoot is en je dus 50% kans hebt op bont, zijn van de bijv 10 veulens alle 10 bont geboren is de kans groot dat hij homozygoot is en alleen altijd bont doorvererft (hoeft niet, kan bij zo'n klein aantal ook nog toeval zijn)
Is er bekend dat de hengst een keer een voskleurig veulen heeft gekregen weet je dat deze heterzygoot voor het E gen is...

Het word waarschijnlijk gewoon afwachten wat het word Knipoog Haha!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:42

Samantha is zelf donker bruin. Ze heeft nu 3 bruine veulens gehad en 2 vosjes en 2 zwarte veulens. Vorig jaar wouden we dat ze gedekt werd door een Bonte. Dat hebben wij nog nooit gehad! En dat vonden wij dan wel eens speciaal. Haar uiers staan op knappen. En we hopen snel op een veulen, ze is in april uitgerekend. Ik laat het wel weten wat voor kleur het is geworden! Groetjes Henriëtte Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:09

polly_amigo schreef:
Samantha is zelf donker bruin. Ze heeft nu 3 bruine veulens gehad en 2 vosjes en 2 zwarte veulens. Groetjes Henriëtte Knipoog

Samantha =
- E : omdat ze bruin is en omdat ze zwarte veulens heeft gehad
- e : omdat ze vosse veulens heeft gehad
- A : omdat ze zelf bruin is
- a : omdat ze zwarte veulens heeft gehad
= EeAa Cool