rastoelating bij tinkerstamboek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

rastoelating bij tinkerstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 13:09

ik heb een kruising fries/clydesdale van net 3 jaar. Nou is de clydesdale een voorouder van de tinker en ik was dus benieuwd of het tinkerstamboek ook kruisingen toe laat. Ik heb dus gemaild met iemand van het stamboek of mijn paard toegelaten zou worden. Dat beide ouders niet geregistreerd staan is geen probleem dus dat scheelt. Wie weet wat ik nu verder kan doen. Zij raadde mij aan om gewoon lid te worden en m te laten keuren en dan gewoon kijken of ze m toelaten. Ik kan alleen nergens een rasstandaard vinden ( dus de eisen waaraan hij zou moeten voldoen). Hij is ruin dus geen nut meer voor dekken of iets dergelijks. Ik zou t gewoon leuk vinden om bij een stamboek aangesloten te zijn zodat je met evenementen e.d mee kan doen. En t is natuurlijk leuk om te horen wat een keurmeester van m vind. Wie kan mij dus helpen aan meer info........

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is.

Alvast bedankt!! Haha!

Djana

Re: rastoelating bij tinkerstamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:11

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:34

Poooeeeehhh, gevaarlijke vraag, aangezien er op het moment een ware stamboekoorlog woedt (zoek maar 'ns even hier op Bokt, daar is er genoeg over te vinden Clown ).
Mijn inschatting (als ik jouw verhaal zo hoor) is dat je het meeste kans hebt om je paardje te laten opnemen bij het ICS (www.irishcobs.nl). Succes !

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 13:48

Keevagirl schreef:
Poooeeeehhh, gevaarlijke vraag, aangezien er op het moment een ware stamboekoorlog woedt (zoek maar 'ns even hier op Bokt, daar is er genoeg over te vinden Clown ).
Mijn inschatting (als ik jouw verhaal zo hoor) is dat je het meeste kans hebt om je paardje te laten opnemen bij het ICS (www.irishcobs.nl). Succes !

ik heb inderdaad op irishcob.nl de rasstandaard gevonden. Maar daar staat dat de schofthoogte tot max. 1.70 mag zijn. Mijn paard is nu al 1.71 dus dan kan ik mijn zoektocht al staken denk ik omdat ie dus al buiten de rasstandaard valt??

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:58

Nederlands Stamboek voor Tinkers

Typebeschrijvng Vanner:
Algemeen voorkomen: Robuust, stevig en over het algemeen compact gebouwd paard met een rustige en zelfverzekerde uitstraling.
Stokmaat: 1.56m t/m 1.70m
Kleur: Bont gekleurd. Echter ook andere, bij pony’s/paarden, bekende kleuren zijn toegestaan.
Hoofd: Recht met een breed voorhoofd en niet overdreven groot. Het staat in verhouding tot rest van het paard. Ramshoofd is toegestaan.
Ogen: Vrijmoedige, intelligente ogen. Maanogen en halvemaanogen toegestaan.
Oren: Goed geplaatst. Staan rechtop, niet té dicht op elkaar, wijzen naar voren en zijn klein tot normaal van grootte.
Kaken en keelgang: Kaken zijn geprononceerd aanwezig, passend bij de totale bouw van het paard. Keelgang is niet overdreven ruim.
Hals: Overwegend een korte zware hals. De hals mag niet te arm bespierd zijn en dient voldoende hoog uit de borst te komen. Een onderhals wordt niet graag gezien. Volwassen hengsten hebben een neiging tot een zware manenkam.
Schoft: Een voldoende tot goede schoftontwikkeling en vooral geleidelijk in de rug overlopend. Platte schoften komen voor.
Schouder: Overwegend goed van lengte en qua ligging vaak steil.
Voorbenen: Het beenwerk moet hard en droog zijn. Het beenwerk is wat zwaar, maar passend bij het type. De voorbenen goed geplaatst. Van de voorkant gezien loodrecht met onder een hoefbreedte tussenruimte. Van opzij gezien loodrecht tot en met de kogel, de koot onder een hoek van 45 graden ten opzichte van de bodem. De pijp van het voorbeen niet te lang, de koot voldoende lang en verend. De gewrichten goed ontwikkeld, vooral droog en goed gefundeerd.
Rug en lendenen: De rug is normaal van lengte en passend bij het type. Sterk en goed aangesloten. Neiging naar een korte rug is toegestaan.
Borst: Gespierde brede borst.
Ribben: Goed gewelfd. Ruggengraat mag niet zichtbaar zijn.
Kruis: Voldoende van lengte en qua ligging iets afhellend. Voldoende breed en flink bespierd.
Achterbenen: Het beenwerk moet hard en droog zijn en tevens correct geplaatst. Het beenwerk is wat zwaar, maar passend bij het geheel. Van achteren gezien rechte achterbenen. Van opzij gezien goed gesteld en sterk. De schenkel dient voldoende lang en bespierd te zijn. De gewrichten goed ontwikkeld, vooral droog en bovendien goed gefundeerd. De spronggewrichten moeten groot, plat en droog zijn. De hoek bij de spronggewrichten dient ongeveer 150 graden te zijn. De koot maakt een hoek van ongeveer 55 graden ten opzichte van de bodem.
Hoeven: De voeten moeten gelijk gevormd zijn, de hoeven groot en hard.
Behang benen: Normaal met een neiging tot veel.
Manen: Normaal met een neiging tot veel.
Beweging: Een krachtige, functionele beweging, waarbij elk gewricht voldoende goed gebruikt wordt. Duwende bewegingen komen voor.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:59

sandr0 schreef:
Maar daar staat dat de schofthoogte tot max. 1.70 mag zijn. Mijn paard is nu al 1.71 dus dan kan ik mijn zoektocht al staken denk ik omdat ie dus al buiten de rasstandaard valt??

Deze vraag kan alleen het stamboek zelf beantwoorden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:14

snowdon schreef:
sandr0 schreef:
Maar daar staat dat de schofthoogte tot max. 1.70 mag zijn. Mijn paard is nu al 1.71 dus dan kan ik mijn zoektocht al staken denk ik omdat ie dus al buiten de rasstandaard valt??

Deze vraag kan alleen het stamboek zelf beantwoorden.

ja en daar word ik dus niet echt veel wijzer. die vrouw die ik mailde zei alleen dat ze t een mooi paard vond en dat ik m dan maar moest laten keuren Pling

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:01

Ik vind dat je echt een prachtig paard hebt hoor, maarrrrrr, ik denk niet dat hij voldoende tinkerkenmerken bezit om goedgekeurd te worden, bij het NST heb ik al eens paarden huiswaarts zien gaan die op jou prachtige paard leken maar niet goedgekeurd werden, bij het ICS mogen geen crossbreds meer opgenomen worden, ik ben dus bang dat het weggegooid geld is om naar een keuring te gaan, niet banketstaaf bedoeld hoor Pling

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:07

Afbeelding
ik denk dat je ook je geld beter in je zak kan houden. Als ze hem al toelaten ondanks dat ie te groot is, dan denk ik nog dat ze hem niet goed zullen keuren (en eigenlijk wel terecht). Heeft het shirestamboek geen register voor dit soort dieren?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:02

met alle respect (want ik vind het een ontzettend leuk dier!) Maar het is gewoon geen tinker, zelfs 0 tinkerbloed.
Als een stamboek maar van alles op gaat nemen krijg je nooit een "raszuiver" iets natuurlijk

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 21:55

Ik denk eerlijk gezegd ook dat je bij beide stamboeken niet terecht kunt. In ieder geval niet bij het ICS, want die mogen geen crossbreds meer opnemen en ik vermoed dat je ook bij het NTS weer teruggestuurd wordt... Jammer hoor! Is er niet een clydesdale stamboek oid???
Succes, begrijp dat het leuk is om ergens 'bij te horen'... Maar als ik weer een tinkerrit organiseer ben je altijd welkom hoor. Volgende zag waarschijnlijk in oktober worden (castricum).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 22:04

Mariska_28 schreef:
Afbeelding
ik denk dat je ook je geld beter in je zak kan houden. Als ze hem al toelaten ondanks dat ie te groot is, dan denk ik nog dat ze hem niet goed zullen keuren (en eigenlijk wel terecht). Heeft het shirestamboek geen register voor dit soort dieren?

nee volgens mij valt ie overal buiten Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:19

IK vind het eerlijk gezegd wel naai werk als je probeert.. je weet namelijk al dat hij geen echt tinker is.
Hij lijkt geeneens op een tinker.. maar goed .. dit is een kruising het zogenoemde vuilnisbakken ras. en tja daar is geen stamboek voor helaas.
je kan altijd laten chippen bij het databank laten registreren

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:13

Cayusejuhh schreef:
IK vind het eerlijk gezegd wel naai werk als je probeert.. je weet namelijk al dat hij geen echt tinker is.
Hij lijkt geeneens op een tinker.. maar goed .. dit is een kruising het zogenoemde vuilnisbakken ras. en tja daar is geen stamboek voor helaas.

wat is dan een tinker dan volgens jou???? precies een kruising van verschillende rassen waaraan ze de naam tinker hebben gegeven(dus ook een vuilnisbakkenras, waar dus niks mee mis is Haha! ). Als ik dus niet de ouders zou weten en hij voldoet aan de rastandaard dan is het geen probleem en zou ie toegelaten worden tot t stamboek. En nu weet ik dat zijn vader een fries is en zijn ma een clydesdale en dan is t naaiwerk Boos! beetje vaag.

ik heb reactie gekregen van het stamboek en die zeiden gewoon laten keuren, mooi paard. De meeste tinkers die toegelaten willen worden tot het stamboekweten hun afstamming niet dus dat is geen probleem.

Dus dat is duidelijk lijkt mij. Nou ben ik er achter dat ik m niet kan laten keuren omdat de schofthoogte maar tot 1.70 is en mijn paard daar nu al overheen gaat. Dus helaas eindigt mijn zoetocht naar verdere info.

Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn vuilnisbakkie, ik had het alleen erg leuk gevonden als ik m bij een stamboek kon laten registreren, vaak leuke activiteiten en ik had t leuk gevonden om met m naar keuringen te gaan.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 13:14

Cayusejuhh schreef:

en natuurlijk is ie gechipt en geregistreerd, hij heeft ook een paspoort.... is verplicht he????!!!!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:13

Het is een mooi dier maar valt absoluut niet onder de Tinkers/Irish cobs.
Het is zonde van je tijd om dit dier voor te brengen en te laten keuren bij 1 van de 2 stamboeken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 14:21

stef schreef:
met alle respect (want ik vind het een ontzettend leuk dier!) Maar het is gewoon geen tinker, zelfs 0 tinkerbloed.
Als een stamboek maar van alles op gaat nemen krijg je nooit een "raszuiver" iets natuurlijk

t is maar net welke foto je bekijkt. ik kreeg bericht van het tinkerstamboek dat ik m kon laten keuren en dat ie een goei kans zou maken om opgenomen te worden. helaas blijkt nu dat ie te groot is dus houdt t zowiezo op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij heeft een beetje zijn luxe kant en een beetje zijn boere kant maar ach ik hou van m zoals ie is en voor mij is t een kanjer Haha!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:30

het is ook een kanjer hoor, maar het zou zo'n zonde van je geld zijn als je naar de keuring ging en dat hij dan afgekeurd zou worden, ik weet dat tinkers vuilnisbakkies zijn maar er word toch aan een rasstandaard vastgehouden, en helaas voldoet jouw kanjer daar echt niet aan, maar ik denk dat je gewoon harstikke welkom bent op tinkerritten enz. Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:35

kan me eigelijk niet voorstellen dat ze dit bij het stamboek zeggen eerlijk gezegd. mede omdat ik al jaren mee draai en ook in de FTC heb gezeten en weet wat voor types ze wel willen en welke niet.

En wat er op de keuring wordt uit gegooid.

maar al met al blijft het een leuk beestje

lijkt heel veel op fries met een beetje idd!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:38

sandr0 schreef:
stef schreef:

t is maar net welke foto je bekijkt. ik kreeg bericht van het tinkerstamboek dat ik m kon laten keuren en dat ie een goei kans zou maken om opgenomen te worden. helaas blijkt nu dat ie te groot is dus houdt t zowiezo op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij heeft een beetje zijn luxe kant en een beetje zijn boere kant maar ach ik hou van m zoals ie is en voor mij is t een kanjer Haha!

nou dan ben ik toch wel heel nieuwsgierig welk stamboek dat tegen je zei !!!!!!!!!!!!!!! Cool
ik vind het ook een heel mooi beest , maar totaal geen tinker !
en je zegt wel de tinker is ook niet rasruiver, maar je moet wel kenmerken hebben, een goed tinker bestaat uit ,"het hoofd van een welshcob, de actie van de hackney en het behang van een shire of clydesdale" Quote vanuit het tinkerboek ! Pling
en sorry maar dat vind ik niet terug bij jou paard !

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 21:56

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UWGPQG7W[/img]
Afbeelding
Afbeelding

[/quote]

nou dan ben ik toch wel heel nieuwsgierig welk stamboek dat tegen je zei !!!!!!!!!!!!!!! Cool
ik vind het ook een heel mooi beest , maar totaal geen tinker !
en je zegt wel de tinker is ook niet rasruiver, maar je moet wel kenmerken hebben, een goed tinker bestaat uit ,"het hoofd van een welshcob, de actie van de hackney en het behang van een shire of clydesdale" Quote vanuit het tinkerboek ! Pling
en sorry maar dat vind ik niet terug bij jou paard !
[/quote]

ik heb de mailtjes ondertussen gewist. ik heb alleen nog en mailtje van de irisch tinker stables gevonden die zeiden:hallo,

ik denk dat u het beste even cantact kun opnermen met het nederlands tinker stamboek.Ik neem aan dat uw paard daar wel opgenomen kan worden

succes ermee.

Met vriendelijke groeten,
Irish Tinker Stable ,

ik had mijn vraag ook aan hun gestuurd met een paar foto's van boris erbij. maar goed t maakt verder ook niet meer uit. mijn kleintje is te groot en groeit ook nog wel wat dus dan maar geen stamboek Haha![/quote]

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:23

Het hoofd van een welshcob??? Ik ken ontzettend veel tinkers met ramsneuzen, en een goede welshcob heeft dat dus echt niet

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 06:24

ja dat weet ik , ik QUOTE alleen wa tin het tinkerboek staat van CHRISTAINE SLAWIK ! Haha!

persoonlijk ken ik geen tinker met ramsneus, maar ik weet dat ze er zijn ! Cool

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:20

Irish tinker stable is van het ICS>> boris is van het NSVT! maar wie je nu gemaild heb is nu nog onduidelijk

Henk jansen. is ook van ICS.

Dus ik denk dat je die mensen heb gesproken. Boris is van het stamboek! dat zijn 2 verschillende dingen Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:30

Cayusejuhh schreef:
Irish tinker stable is van het ICS>> boris is van het NSVT! maar wie je nu gemaild heb is nu nog onduidelijk

Henk jansen. is ook van ICS.

Dus ik denk dat je die mensen heb gesproken. Boris is van het stamboek! dat zijn 2 verschillende dingen Haha!

Was zeker nog te vroeg Nadine.. Haha! Met Boris bedoeld ze haar eigen paard(je) Tong uitsteken