Tot welke leeftijd mag er gedekt worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Tot welke leeftijd mag er gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 11:50

Hallo, toch was ik wel benieuwd tot welke leeftijd een merrie de laatste veulen mag krijgen.

Ik heb nog een paardje van 25 jaar. Maarja die laat ik niet meer dekken dat vind ik zelf wat te oud.

Sammie

Re: Tot welke leeftijd mag er gedekt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 12:45

Zou ik niet meer doen. Ze is al op leeftijd en als ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad, heeft ze ook daar de ervaring niet mee. hoe ouder de merrie hoe groter de kans is dat of niet pakt, of miskraam, vroeg geboorte, zwak veulen/moeder. Een zwangerschap vergt erg veel van een paard, zeker de laatste paar maanden. Ook de dierenartskosten kunnen de pan uitvliegen, zonder enig resultaat of een dood, zwak veulen en/of moeder. 25 jaar is te oud om een merrie te laten dekken. Zeker als ze daarvoor geen veulens heeft gehad.

Verder naar je vraag. Er staat geen leeftijd om een merrie te laten dekken, dat kun je altijd blijven doen. Of er ook een bevruchting plaats vind is een 2de. Hoe ouder de merrie hoe kleiner de kans is om drachtig te raken, zeker voor de eerste keer. Een merrie die jaar in jaar uit een veulen krijgt en geen jaar overslaat kan soms tot hun 23ste, of 24ste een veulen krijgen. Maar zeker de laatste jaren zal je geen jaar overmoeten slaan, want dan is de kans groot dat het gewoon niet meer pakt. De ideeale leeftijd volgens vele da's is tussen 8 en 13 jaar. Tot de 14de jaar is een eerste veulen nog mogelijk. Daarna zakt de kans op zwangerschap. Er zijn merries die zijn 3 jaar als ze hun eerste veulen krijgen, het beste is echter om te wachten dat ze 3 jaar zijn en dan hun eerste dekking. Maar bij alles geldt: uitzonderingen daar gelaten.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 12:55

Oke! Bedankt voor je info Sammie! Haha!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 15:00

Wij hebben een merrie van (toen ze gedekt was) 23 jaar jaar, Ze is nu al ouder dus....Ze was wel perongeluk gedekt hoor!!..Ze heeft uiteindelijk een kerngezonde dochter gekregen, van nu Al 4 jaar oud...Maarja, dat is gewoon geluk hebben..vaak word het een te vroege geboorte of een miskraam..

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:14

x_shirley_x schreef:
Wij hebben een merrie van (toen ze gedekt was) 23 jaar jaar, Ze is nu al ouder dus....Ze was wel perongeluk gedekt hoor!!..Ze heeft uiteindelijk een kerngezonde dochter gekregen, van nu Al 4 jaar oud...Maarja, dat is gewoon geluk hebben..vaak word het een te vroege geboorte of een miskraam..

Heeft die merrie mooi geluk Haha!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:20

nou er is geen regel voor maar er zijn meer risico's als ze nog op latere
leeftijd drachtig raakt... het ligt gewoon helemaal aan de conditie van
de merrie; staat ze er een beetje ziekelijk en doorgezakt bij zal ik het
zeker niet doen, maar staat ze erbij als een opgewekte kerngezonde
merrie kun je er nog zeker over denken Lachen...

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:30

Ze is kern gezond. maar ze word steeds grijzer.. en ze heeft een beetje een ingezakte rug..

Maar ik vertouw het niet. Dat ik haar op leeftijd van 25 jaar laat dekken..

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 20:28

Charlette is de oudste merrie van de fokker waar ook Pakina, Umeda en Sparkling van zijn. Charlette is nu 25 en drachtig van haar 18e en laatste veulen. Dit veulen wordt een grote pony (KWPN Charlette is gedekt door Arabieren-pony) voor de kids van de fokker en dan is het klaar voor het 'omaatje'. Charlet is kerngezond en het gaat erg goed met haar!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 08:11

Djesseka schreef:
Charlette is de oudste merrie van de fokker waar ook Pakina, Umeda en Sparkling van zijn. Charlette is nu 25 en drachtig van haar 18e en laatste veulen. Dit veulen wordt een grote pony (KWPN Charlette is gedekt door Arabieren-pony) voor de kids van de fokker en dan is het klaar voor het 'omaatje'. Charlet is kerngezond en het gaat erg goed met haar!

Dus dit is het laatste jaartje voor haar?

Zo ze heeft er al lekker veel gehad zeg Haha!