eerste keer drachtig : vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrijalover

eerste keer drachtig : vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 19:50

Hoi bokkers,

Vreya krijgt dit jaar voor het eerst een veulentje Lachen Nu hoor je vaak dat de merrie het veulen liever niet laar drinken omdat dit pijn doet. Vreya vindt het echt niet leuk als je aan haar uier zit. Ik ben zo bang dat ze straks het veulen niet wil laten drinken. Al helemaal omdat het de eerste keer is. Wat kan ik het beste doen? Gewoon laten, er niet aanzitten en het helemaal aan haar overlaten? Of toch proberen haar eraan te laten wennen? Het is voor mij ook de eerste keer dus veel ervaring heb ik niet. Dus vraag ik jullie om raad Knipoog

Groetjes Lisette

Faniek

Re: eerste keer drachtig : vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:54

Ik mocht bij de eerste dracht ook niet aan de uiers zitten. Toen kwam het veulen en die mocht het wel.
De volgende dag stond er teveel druk op de uier en moesten we haar melken. Eerst tilde ze een hoefje op, maar 1 keer eeh was genoeg toen was het goed.

Bij ons ging het dus gewoon vanzelf.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:11

ik mocht bij cheyenne ook niet aan haar uier komen...het veulen wel...ze miept wel maar ze laat haar wel genoeg drinken.....even afwachten dus....

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 08:01

mijn paard had vorig jaar ook haar eerste veulen en die liet haar ook slecht drinken. Ze zag het veulen dan niet meer goed en dan ging ze draaien. Wat wij hebben gedaan, gewoon de merrie vasthouden en een ander melken in een emmertje, dan een schoongewassen bierflesje en een speentje erop en na een tijdje als de druk eraf is liet ze haar prima drinken

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:36

Mijn merrie liet haar veulen vorig jaar ook niet dadelijk drinken. Als Quinta aan haar uier kwam stampte ze en draaide ze weg. De DA is gekomen (moest toch komen voor de enting) en had mij de raad gegeven van eerst bij de merrie te gaan staan en omdat dat nog niet ging hebben we enkele keren de praam moeten gebruiken. Na een keer of 4 moest er gewoon nog iemand voor aan haar hoofd staan en dan liet ze Quinta drinken en tegen het einde van de dag mocht Quinta gewoon zelf drinken zonder dat er iemand bij was.
veel succes ermee.

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 13:49

bedankt Lachen Hier heb ik wat aan!

reneejtiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 16:22

als het veulen voor de eerste keer bij de moeder drinkt kan dat pijn doen, want als het veulen gaat drinken worden er hormonen aangemaakt die er voor zorgen dat de baarmoeder samentrekt(weeen) zodat de placenta eruit komt. na een aantal keer drinken is dit meestal minder. dusja voor een merrie is het ook wennen. ze merken snel genoeg dat als het veulen drinkt het geen pijn meer doet