Kleine man geboren... en tips gevraagd!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marionnnn

Kleine man geboren... en tips gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 18:28

Bij ons naast het huis is een weilandje, daar kun je niet in 1x komen, daar moet je voor omfietsen. Er staat namelijk een hoog hek en een paar bomen enzo. Maar gister zag ik dus dat die man (Fikse) er een pony neer had gezet. En vandaag zag ik em al een beetje drentelen enzo en m'n moeder zag toevallig dat ze ging liggen. een kwartiertje later kijk ik nog even en zie ik dus dat er een veulentje achter ligt. Merrie ondernam verder niets en ik zag het veulen verder ook niet bewegen. Dus ik heb mijn moeder die mensen laten bellen en ik ben er toen zelf heen gegaan. snel het vlies van het neusje afgehaald en toen even afgewacht wat de merrie zou doen. Maar goed.. de merrie interesseert zich dus niet voor het veulen.
Nu is er nog een probleempje, en dat is dat het veulen nog steeds niet staat. hij heeft gewoon nog niet echt genoeg kracht (zou dit kunnen komen doordat ze te weinig zuurstof had door dat vlies over dr neus). Ook zitten die stukken nog onder de hoeven (omdat hij niet ging staan is dat er niet meteen afgegaan en dat zit nu erg vast). Doordat hij nog niet kan staan kan hij dus ook niet bij de uiers drinken. We melken nu dus de merrie, en geven het dan aan het veulen. Stel dat het veulen zou kunnen staan dan denk ik wel dat de merrie het accepteerd. Maar verder kijkt ze er dus niet naar om.
Dus heeft iemand nog tips over wat we nu heb beste nog kunnen doen???
Ooow, hij kan trouwens ook niet naar binnen, want die man heeft dus blijkbaar geen stal. hij ligt nu (zoals je kunt zien op de foto's) op hooi.
Nog even voor de duidelijkheid. Ik ken de pony verder niet, en de man ook niet.. maar ik ben nu als het ware oppas.

Nu na het lange verhaal nog even wat foto's:

Vlak na de geboorte:
Dit is het enige wat de merrie heeft gedaan. En misschien 2 likjes. Daarna draaide ze zich om.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en rond kwart over 5 vanmiddag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat maar weten wat je er van vind. En alle tips zijn welkom!!

Doei!

silleke

Re: Kleine man geboren... en tips gevraagd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:39

Ik zou er de DA eens bij halen en kijken wat die zegt.
Zou ook het veulen goed blijven eten geven en misschien als het op krachten is zal het wel kunnen staan.
veel succes ermee.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:40

wat een schatje zeg!! Zie ik op de achter grond van 1 van die foto's niet een schuurtje? misschien dat je die een beetje op kan knappe zodat het veulentje iig beetje droog staat/ligt mocht het gaan regenen?
Wel jammer dat de merrie erniets mee doet

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:43

aahh wat lief! Lovers gefeliciteerd! super schattig zo op schoot Haha! vervelend dat de merrie er niet naar omkijkt zeg!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:51

Ik zou het veulen in het schuilstalletje leggen met een warmtelamp erboven. Vooral nu hij niet veel kracht heeft zal hij dat nodig hebben.
Ik zou ook meteen even de VA erbij roepen Lachen
Succes!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:54

Het kan zijn dat er wat makeert aan het veulen. Vaak merkt de merrie dat en wil ze het niet hebben. Ik weet niet of de eigenaar een DA wil bellen, zo niet, kun je alleen zorgen dat hij voldoende melk binnen krijgt. Succes ermee.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:03

Jullie geven allemaal wel goede raad, maar het paard is niet van haar en verder weet ze ook weinig over de eigenaar denk ik (behalve dan hoe hij eruit ziet en heet Tong uitsteken ). Dus ze mag ook niet veel doen en kan wss ook niet veel!

het is iig een superschattig veulen en ondertussen zou het wel moeten kunnen opstaan, want anders ga je toch problemen krijgen! Kan je niet eerst te weten komen waar die man woont ofzo?
Wel goed dat je de merrie al hebt kunnen melken en dat het veulen dus toch iets binnen heeft. Dronk hij wel goed dan?
Ik zou blijven proberen hem te laten staan! Echt koud zal het niet zijn, maar als de moeder er helemaal niks nada om geeft, zou ik hem toch redelijk warm proberen te leggen (desnoods op hooi is ook al iets ja).

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:04

mijn veulen werdt toen ook niet zo leuk gevonden bij de merrie en wat wij toen hebben gedaan is de na geboorte over de neus van de merrie en het veulen gesmeerd het was een smerig klusje maar de intresse was we gewekt

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:18

lief dat jij een beetje op het veulen let en hem melk geeft etc.
ik hoop dat het goed komt sterkte ermee

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:05

je moet inderdaad gewoon even de nageboorte over beide smeren.vaak werkt dit. en het veulen moet wel gaan staan want anders gaat het niet goed. daar mag je hem best mee helpen hoor!! hoe sneller hoe beter nu..

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:18

wat een schatje Lovers super lief
hopenlijk komt het goed, goed van je dat je erna omkijk

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 20:34

Bedankt allemaal voor de reacties
hier even een update van mijn kant.
Ten eerste wou ik even zeggen dat ik de eigenaar weer gesproken heb net. Hij is bij de DA geweest, en het veulen heeft een spuitje gekregen (ik weet niet waar het voor was, want dat wist die man zelf niet eens). Het veulen en de merrie staan nu in een 2-paards trailer waar het schot is uitgehaald. Ze hebben aardig de ruimte. Er ligt lekker veel hooi bij dus hij ligt lekker warm.
En dan nog iets waar ik helemaal blij om was...
Hij heeft gestaan Haha! Pling
het bewijs:
Afbeelding

Hij wordt dus wel steeds sterker. Het is nu gewoon even afwachten hoe het morgen is.

en trouwens... Dat schuurtje ziet er zo uit van binnen:
Afbeelding

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:43

die spuit zal wel de veulenenting zijn. Maar goed dat het beter gaat en dat ze een stalletje hebben. Het kan 's nachts nog aardig koud zijn en als het veulen dan al wat zwakker is zal het zeker kou hebben maar goed dat ze een trailer hebben.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:40

gelukkig, wel een goede eigenaar dus!! en ook goed van jou dat je zo voor m zorgt. ik denk dat het nu wel goed komt. accepteerd de moeder haar wel?

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 21:47

De moeder accepteerd haar wel. Ze slaat niet naar het veulen ofzo. Maar verder kijkt ze gewoon niet naar hem om. Nu al wel iets meer dan in het begin. Nu komt er af en toe een hinnikje uit. Maar goed... Het is allemaal even afwachten.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:54

dan komt het wel goed. hoop voor je dat je er een beetje wat mee mag blijven doen. veel plezier dan iig!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 00:42

Ja ik denk ook wel dat het goed gaat!
wel poepig veulentje hoor!

Vaak komen ze wel meer op krachten als ze wat gedronken hebben,
en daarbij moet je volgens onse DA ook niet te veel zorgen maken als het 2 a 3 uur duurd!
Wij hebben ons namelijk ook jaar op jaar zorgen gemaakt, mijn paard baard namelijk allemaal niet zulke snelle veulens,
het heeft wel eens bijna 4 uur geduurd!
Volgens de DA gebeurde dat wel vaker en kon het geen kwaad maar als het na 4 uur nog niet staat moeten we bellen (dat die kerel denkt dat ik hulpeloos afwacht klopt lekker niet) ik help het veulentje als het 3 uur duurd vaak wel een handje!
en dat begin over die hoefjes..
Dat ziet er een beetje draderig uit he?
maar dat is normaal..
als ze net zijn geboren hebben ze nog zachte hoefjes en als ze dan een paar uur ouder zijn worden ze al harder!

*EDIT* na 3 uur help ik ze staan, maar ik laat ze vaak na een uurtje al wat melk van m'n vingers proefen.
niet teveel maar gewoon een drupje..
dan heeft hij t geproefd en wil die graag opzoek..
En als hij dan staat is het altijd z'n grappig gezoekt ze proberen overal aan te zuigen, gaan de hele voorbenen enzo langs..
en dan hoor je er ook nog z'n lief geluidje bij!!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:59

Wat een lieverd fijn dat jullie het hebben zien liggen en hebben kunnen helpen komt vast wel goed nu!!!!

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 12:08

Ik ben net weer even gaan kijken. Hij staat nu, en hij loopt een klein beetje. Nu geloof ik er ook wel in dat ie het redt. Het is wel een beetje een vreemd veulen, want hij houdt steeds z'n koppie wat scheef, en hij doet raar met z'n bovenlip. Dat lijkt net of die aan het flemen is, maar dan de hele tijd.
Maar goed, die man gaat er niet teveel aan uitgeven, omdat het dus een hengstveulentje is. Daar kan ik verder niet veel aan doen. Het leeft iig Haha!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 12:19

Wat een schatje zeg!
leuk kleurtje