Merrie moeilijk drachtig te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Merrie moeilijk drachtig te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 10:42

Ik heb geen idee of het hier goed staat, zoniet: mijn excuses.
Mijn vriend heeft een Belgisch Trekpaard die van de zomer 9 wordt. Ze heeft al verscheidene veulens gehad (de vorige eigenaar had weet van 3), en vorig seizoen hebben we haar laten dekken. Eerst via KI, maar door problemen met de hengstenhouder en vooral een ontzettend slechte kwaliteit van het sperma zijn we op zoek gegaan naar een andere hengst. Omdat Margriet blijkbaar moeilijk drachtig geraakt, stelde de DA voor er eentje uit te kiezen die natuurlijke dekkingen doet. Zo gezegd, zo gedaan, en die hengst is vorig seizoen nog langsgeweest. Echter, dat was al in september dus is hij maar één keer meer kunnen komen. Wel had hij beloofd dat als het niet lukte, hij dit seizoen gratis terug kwam dekken. En inderdaad, drachtig was ze niet. Nu is ze eindelijk weer serieus hengstig en de DA komt morgen nog eens scannen, en morgen wordt ze waarschijnlijk gedekt.
Maar zijn er nog tips of speciale zaken die je kan doen als je merrie zo moeilijk drachtig geraakt? Iemand ervaring?
Alvast dank voor jullie antwoorden.

fresco

Re: Merrie moeilijk drachtig te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:03

Onze merrie is ook niet makkelijk drachtig te krijgen.
Natuurlijk dekken scheelt wel altijd, maar de vorige keer is ze niet 1x gedekt maar 7! dagen achter elkaar, toen sloeg ze pas af.
Het licht langer aan laten op stal helpt ook.

Thömm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:16

Wij hebben ook een merrie die moeilijk drachtig te krijgen is en geven deze in de winter gedroogde Alchimella bij haar eten. Kunnen kopen via dierenarts. Ongeveer €40 per kilogram. Merrie was vorig jaar al in februari goed hengstig. Eenmaal ze drachtig is geven we ze de eerste honderd dagen van de dracht speciale hormonen bij.

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:24

Wij geven onze merries die niet drachtig geworden zijn de winterperiode zeewier. Meestal zijn ze dan heel snel drachtig, wat ook wel eens helpt is gewoon de merrie per 1mei in het land zetten zodat ze veel zon op haar lichaam kan krijgen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 15:33

Bedankt voor jullie reacties!
Op het land staat ze het hele jaar door, 't is niet echt een type om op stal te houden Clown Ik ga eens informeren bij de DA, maar mss is het nu wel te laat om nog producten bij te gaan voeren. Zeewier heb ik in elk geval nog staan van mijn paardje, dat kan nooit kwaad dus kan wel een optie zijn.
De hengstenboer sprak er ook van om een paar dagen na mekaar te komen, vorige keer is hij maandag en woensdag geweest, nu zou hij vaker komen en elke dag. Op hoop van zege!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:33

beste is om in de hengstigheid om de dag te dekken totdat ze niet meer hengstig zijn. Vaak komt het eitje pas aan het eind van de hengstigheid vrij.

gr. dor

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 09:38

De DA is vanmorgend terug geweest. Ze is nu "echt" hengstig en morgen komt de hengstenboer (eitje was nu nog te klein en zou dus niet springen, oid). Met hem moesten we dan afspreken of hij elke dag of om de dag terugkwam!

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:50

MissSol schreef:
beste is om in de hengstigheid om de dag te dekken totdat ze niet meer hengstig zijn. Vaak komt het eitje pas aan het eind van de hengstigheid vrij.

gr. dor

Dat kan ook weer problemen met zich mee brengen dat de merrie vuil wordt