veulens (bijna jaarlingen) bijvoeren???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

veulens (bijna jaarlingen) bijvoeren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:08

Even een vraagje over onze veulens van 10 1/2 maand (jong).
Ze zijn gisteren voor het land op gegaan. Het is dus de bedoeling dat ze er niet meer van af komen tot na de zomer.
Nu hoor ik van iemand die zegt dat we absoluut moeten bijvoeren ivm groei van de botten. Er zit niet zoveel voedingstoffen in dit weiland volgens haar. Ik weet het echt niet.

Ook schijnt het van de week weer minder gezellig weer te worden, kunnen we ze dan gewoon buiten laten staan?

Wie heeft adviezen?? of tips.

Arzil

Re: veulens (bijna jaarlingen) bijvoeren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:23

Zijn ze gewend om buiten te lopen? Als ze al regelmatig overdag buiten hebben gelopen (bijvoorbeeld in een paddock) moet dat niet zo'n probleem zijn om dag en nacht in de wei te gaan. En als je het niet aandurft kan je ze eventueel 's nachts nog naar binnen halen.

Ikzelf voer die van mij graag bij, dat zou ik dus ook adviseren. Alleen maar omdat zij niet zo'n goede start heeft gehad en dat voer echt dringend nodig heeft gehad. Maar ook voor de groei en ze krijgt nou zo'n anderhalve schep pavo veulenbrok per dag. Hier zit podo in, ook goed tegen ocd. Ze is trouwens 11,5 maand. Bijna 1 dus.
Wel staat ze overdag op de wei en komt 's nachts op stal.

Kijk wel uit dat er in het voorjaar meestal erg veel eiwitten ed vrijkomen in het gras. Ze worden dan tonnetje rond.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 20:46

Ze heeft de afgelopen 4 weken echt in een uitloopstal gestaan, waar ze naar binnen en naar buiten kon gaan. Hierbij stond ze met name buiten ook in de regenbuien.
Alleen is ze 4 weken geleden ontzettend ziek geweest en dat was ook net kantje boord. Maar ze zag er weer goed en levendig uit en merkte ook absoluut niet meer aan haar dat ze zo ziek is geweest.

Maar ik kan haar niet zo naar binnen halen, want het land ligt niet aan het huis waar ze staat. Dan zou ze echt met de trailer opgehaald moet worden.
Nou we kijken gewoon het weer even aan.

Ik kan haar 1x per week bijvoeren. Ik geef haar inderdaad Pavo-veulenbrok voor veulens ouder dan een half jaar.
Zal dat genoeg zijn, want ik weet eigenlijk niet of J. bijvoerd.
Hij is namelijk wat makkelijk in zijn doen en laten en zijn veulens gaan altijd goed. Dus misschien ben ik wel te pietluttig hoor.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:57

Ik zou het wel doen.. Gewoon kijken hoe ze het doen. Maar wel biks blijven voeren!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:49

Bij ons staan ze nu thuis op de wei, hier staat wel wat gras maar niet heel veel. Ze staan sinds half maart dag en dacht op de wei ( na de sneeuw Haha! )
Ze krijgen nu nog brok bij, eerst kregen ze 2 kg, vanaf april 1,5 en de laatste 2 weken nog een kilo.
Vanaf 1 mei gaan ze de grote koppel in een paar kilometer verder op, dan krijgen ze geen brok meer bij.
Dit doen we elk jaar zo en dit gaat prima!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:07

die van mij ( 9 maanden) loopt nu rond de 6 uur per dag buiten, en ze krijgt ongeveer 1,5 kg bix per dag.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:10

die van mij ( 11 maand) loopt dag en nacht buiten,de winter door,er is nu niet veel gras meer,dus hij krijgt voordroog en ongeveer 2.5 kg biks bij (cavalor probreed)

Straks gaan ze op de goed gevulde weide,en ga ik nog 1/1.5 kg biks bijvoeren,dat zal wat afhangen van hoe hij het doet op het oog.

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:50

Die van mij is 23 maanden en krijgt alleen maar kuil.
Hij heeft tot ie een jaar was wel 1 schep brok per dag gehad.

Groetjes Hilde

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 18:26

ik zelf heb altijd geleerd dat je ze tussen de tijd dat ze afgespeend zijn en ongeveer tot 2 jaar het beste kunt bijvoeren.
in de wei maakt echt niets uit en je kunt ze best laten staan met slecht weer.(ze moeten wel beschutting hebben)
wij hebben eens 3 weken 2 afgespeende veulens in de wei gezet om bij te komen.
ze worden namelijk niet zo snel wat steviger.
kon ook helemaal geen kwaad.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 16:32

Ik kan Eowyn dus niet elke dag voeren. Maar 2 keer per week.
Ik heb Pavo-veulenbrok gekocht. Dat wil ik dan gaan geven.
Zal dat genoeg zijn??

Ik heb de wei gezien. Er staan behoorlijk wat bomen rondom. Dus ik denk dat ze aardig wat beschutting hebben. Er staan ook villa's rondom, dus qua ligging is het volgens mij super.
Ik laat haar gewoon buiten staan, in de hoop dat ze goed "hard" wordt en dan haar goed in de gaten houden.

Ik verwacht trouwens niet dat er veel voedingstoffen zitten in dat gras. Gezien het wat langer was, het er niet zo uitzag als een lekkere groene weiland. Wat gedroogder gras.
Oo, misschien ben ik wel gewoon een giga meut, maar ja het is natuurlijk mn eerste kind....... Bloos