merrie te oud voor nog een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

merrie te oud voor nog een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 19:54

Ik heb een KWPN merrie van 19 jaar (Ze is dit jaar 19 geworden).
Ze heeft haar laatste veulen gehad zo´n 4 jaar geleden.
Zou ze te oud zijn om er volgend jaar een veulen mee te fokken?
Dus volgend jaar laten dekken wanneer ze 20 is.

De één zegt dat het kan en de ander vindt haar dan te oud en raad het me absoluut af!
Laatst bijgewerkt door Karin op 04-04-05 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Mi_AmoreJarig

Re: Is ze dan te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:03

Ik vind het persoonlijk niet te oud, maar let erop hoe het voor je merrie is. Als jij denkt dat ze het wel afkan, zou je het kunnen proberen maar denk in eerste instantie aan je merrie... Een kennis van mij heeft der 24jarige merrie vorig jaar de laatste keer laten dekken en dit jaar is het maar liefst der 16de veulen al.

Ylana

Re: Is ze dan te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 22:04

Misschien verder nog iemand met een mening hier over?

Hoe meer mensen met advies komen des te meer verschillende meningen ik in overweging kan nemen natuurlijk.

Angela

Re: merrie te oud voor nog een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:34

Bel eens met de persoon waar de hengst staat waardoor je je merrie zou willen laten dekken. Als iemand ervaring heeft met "hoe oud mag de merrie zijn" dan zijn het wel de hengstenhouders! Omdat het slechte reclame voor ze is als er tijdens de dekking (of daarna) iets fout gaat zullen ze heus wel eerlijk zijn!

groeten, Angela

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:39

Wij hebben een merrie van purioso hier staan ook 19 jaar oud.
Is op dit moment drachtig van een hengst van vdlstud.
Maar zo ken ik ook nog een friese merrie 19 jaar, die wil niet meer drachtig worden, dat is dan echt een teken van het kan niet meer.

Ik weet het niet, persoonlijk zou ik het niet meer doen, als ik zo'n oude merrie had.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:21

Let heel erg goed op je merrie.
Net als wat paroucha zegt als ze niet meer drachtig wil worden ga dan ook niet eindeloos door want dan geeft zij het teken dat het niet goed is.
Is je merrie in een goede conditie dan kan je er heus nog een veulen bij fokken en ook nog wel meerdere, maar nogmaals kijk heel goed naar je merrie.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:07

Qua leeftijd zou het geen probleem hoeven zijn. Goed advies inderdaad om het eens met de DA of de hengstenhouder te overleggen! Je loopt wel een groot risico dat je merrie er geen zin meer in heeft en gewoon niet meer drachtig wil worden.... Dan heb je dus wel de kosten en niet het plezier!!

Succes met je keuze en met eventueel drachtig krijgen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:13

Hoi!

Je merrie kan nog prima drachtig worden, ook omdat ze nog niet zo lang geleden ook nog een veulen heeft gehad. Ik heb zelf een merrie die dit jaar ook 19 wordt, en twee jaar geleden hebben we haar drachtig proberen te krijgen. Ze had daarvoor al 5 veulens gehad, de laatste toen ze 12 was. Ze bleef heel goed hengstig worden en we hebben haar toen bij de DA laten onderzoeken. Daar bleek dat ze vocht in haar baarmoeder had. Dit maakt het drachtig worden lastig, omdat sperma niet van vocht in de baarmoeder houdt. Sterker nog: het gaat er dood van. We hebben haar toen laten spoelen, vochtverdrijvers bij gespoten en dat jaar in totaal 3 keer laten dekken. Geen succes, ze werd niet drachtig. We hebben het sindsdien niet meer geprobeerd. Ze wordt ook slecht (zichtbaar) hengstig.

Kijk dus inderdaad, zoals de anderen al zeiden, goed naar de merrie en laat haar eerst onderzoeken voordat je overgaat tot een dure inseminatie die misschien voor niets is. Zo'n onderzoek kost niet veel en je kan je merrie er een hoop narigheid mee besparen. Het kan namelijk zijn dat de baarmoeder door de leeftijd en de veulens die ze eerder heeft gehad, wat slap is geworden waardoor er vocht in blijft staan, zoals bij die van mij het geval was. Achteraf gezien hebben we er een heel zomer mee geklooid, en het was allemaal voor niets......
Dat zou toch jammer zijn.
Nu hoeft dit bij jouw merrie niet het geval te zijn, wie weet is ze in top-conditie (qua leeftijd kan het zat namelijk) en de eerste keer direct drachtig. Maar gezien haar leeftijd zou ik van te voren haar laten onderzoeken door de DA.

Succes er mee!

Groetjes!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 11:40

Iedereen bedankt voor de antwoorden!
De da komt toch morgen dan kan ik het direct aan hem vragen.
Ik ga het rustig met hem overleggen.

Bedankt!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:09

gewoon proberen, als het niet lukt heb je je antwoord!

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:21

Ik ken een friese merrie die al vier jaar lang niet meer drachtig te krijgen was. Merrie is geloof ik nu 19. Twee jaar geleden hebben ze de merrie iedere dag geinsemineerd, ze is letterlijk volgestopt met sperma. Tot ergenis van de DA.
Maar ze werd wel drachtig.
Helaas is het veulen dood geboren. In de veulenhengstigheid is ze direkt weer gedekt en was ze direkt drachtig.
Inmiddels heeft ze al een veulen gekregen. En ze wordt binnenkort weer gedekt.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:39

Ik heb er meerdere die ouder zijn, gaat perfect! Als ze al veulens gehad heeft en je krijgt ze drachtig dan zou ik er zeker voor gaan. Je moet enkel zorgen dat je er bij bent omdat een oudere merrie wel eens enkele minuten zou kunnen blijven liggen na de geboorte en dikwijls komt het veulen zo makkelijk dat ze zelfs nog in de nageboorte blijven zitten en dan moet je er bij zijn om het eruit te halen. Een merrie die snel opstaat, haalt het veulen dikwijls zelf uit de vliezen maar als de nageboorte mee afkomt, lukt dat normaal niet snel genoeg.