dressuurhengst voor nimmerdor X amor merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

weule

dressuurhengst voor nimmerdor X amor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 14:45

Ik(wij) zoeken voor dit jaar nog een dresuurhengst voor onze merrie.

Het gaat hierbij om een keur pref. prest. merrie van nimmerdor X keur pref. prest. van Amor X kroon pref. v. L'invasion.

De merrie heeft al meerdere z2 dressuurpaarden gebracht en ook al het internationale dressuurpaard Gestion Libido(onder Arjen Teeuwissen).

Heeft iemand hét idee voor ons? er zijn enkele hengsten die voor mij al afvallen, maar om het zo objectief mogelijk te houden noem ik die 'nog' niet.

De voorkeur gaat ook uit naar een KWPN'er en het dekgeld moet 'redelijk' blijven, met een maximum van ongeveer 1300 euro.

De merrie vererft zelf erg sterk, ze heeft een goed achterbeen en een mooie 'rijke' voorhand. Ikzelf houd van een hoogbenig paard met een luxe hoofdje en een hoge/schuine schoft met een lange gespierde hals. Dus als het kan wil ik dit ook graag proberen te fokken.

m.v.g.

me, myself and I

Suzanne F.

Re: dressuurhengst voor nimmerdor X amor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:11

weule schreef:
De merrie vererft zelf erg sterk, ze heeft een goed achterbeen en een mooie 'rijke' voorhand. Ikzelf houd van een hoogbenig paard met een luxe hoofdje en een hoge/schuine schoft met een lange gespierde hals. Dus als het kan wil ik dit ook graag proberen te fokken.

Is Tuschinski niks? (Ja jongens sorry dat ik steeds Tuschinski aanprijs, ben gewoon fan Haha! )

Hoogbenig, luxe en de merrie vererft goed achterbeen en veel voorhand. Je fokt terug op Amor...lijkt me geweldig!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 15:15

We hebben zelf inderdaad ook wel aan Tuschinsky gedacht, al enkele malen bekeken, hengstencompetitie etc.... en hij staat ook in ons lijstje samen met nog een stuk of 5 andere hengsten, maar aangezien de merrie al 20/21 is, willen we het liefste hier in de buurt een hengst uitzoeken, i.v.m. vers sperma. (we wonen in Twente) en ik meen dat Tuschinsky ergens in Brabant stond.....
Maar goed, het is idd een goede mogelijkheid..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:41

Flemmingh misschien??

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:16

Idd, flemmingh staat bij mij met stip op nr. 1!! Eerlijk gezegd hebben we uit deze merrie al een 2-jarige flemmingh lopen, en dat is zo'n vreselijk apart dier!!! qua lopen, exterieur en zelfs qua springen!! en de combinatie Flemming X nimmerder X amor is zeer bekend, onder meer rilena, sybilia(ofzoiets) en nog wel enkele topmerries!.
En het feit dat ik sowiezo al gek ben van flemmingh, hij bij Hans Olthof staat, waar wij al tientallen jaren dekken met de merries en dus vers sperma krijgen is ook zeer belangrijk... Voor mij dus de nr. 1
maar ik hoop dat ik nog een idee krijg van een aparte hengst die flemmingh van de nr.1 positie kan verdrijven... Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 16:25

Ik dacht eigenlijk gelijk aan Sandreo. Mooi hoogpaard, die zeker dit jaar enorm vooruit is gegaan. En met zo'n sterk ondertredend achterbeen bij een merrie die sterk fokt, zou ik dat risico zeker aan durven.

Flemmingh is wel een goede hengst, maar die ruggen van hem ...

Het is trouwens wel een hoop oud (maar goed) bloed zo op een rij. L invasion nog zo dichtbij? Dat zie je niet vaak.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 16:50

tis inderdaad oud bloed, maar tegelijk ook degelijk bloed, en qua type is het best een moderne merrie, en de 2 nakomelingen die wij ervan hebben lopen zijn ook zeer modern. en de merrie is strak genoeg in de rug, dus wat dat aangaat kan flemmingh er wel bij, de 2-jarige flemmingh die we nu hebben heeft ook een mooie rug.
Sandreo stond ook op ons lijstje, we hebben er enkele veulens van gezien, maar deze vielen ons tegen...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 20:46

Sammie schreef:
Ik dacht eigenlijk gelijk aan Sandreo. Mooi hoogpaard, die zeker dit jaar enorm vooruit is gegaan. En met zo'n sterk ondertredend achterbeen bij een merrie die sterk fokt, zou ik dat risico zeker aan durven.

Flemmingh is wel een goede hengst, maar die ruggen van hem ...

Het is trouwens wel een hoop oud (maar goed) bloed zo op een rij. L invasion nog zo dichtbij? Dat zie je niet vaak.

Zover ik weet geven die ruggen niet erg veel problemen in de sport.. Knipoog

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 06:54

nog meer ideeen??.

@youngster: Die ruggen doet mij eigenlijk ook niks, heb thuis ook wel een 5-jarige flemmingh uit onze andere stam, die rug had ook wel strakker gemogen, maar hij loopt er evengoed om. En ach lingh en Krack lopen er ook niet minder om.. Dus wat dat betreft zijn wij het helemaal eens. Knipoog

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 07:12

Sammie schreef:

Persoonlijk vind ik Sandreo een schitterende hengst. Super exterieur. Alleen met het lopen is het net een vaatdoek. Valt helemaal uit elkaar. Die zou je eigenlijk alleen moeten combineren met een merrie met sterk achterbeen. Knipoog

Je zou ook een zoon van Flemmingh kunnen kiezen. Op die manier heb je de positieve punten van Flemmingh te pakken, en dan nog wat extras van de moederlijn. Haha!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 08:49

Maar ik zie het voordeel niet echt van een zoon van flemmingh, tuurlijk Krack C is een goede hengst qua fokkerij en sport, maar wat heeft hij nou meer als flemmingh zelf?? jah 250 euro duurder in het dekgeld..(wat mij eigenlijk te veel is), en Lingh is een topdressuurpaard, maar je weet niet wat hij fokt en/of vererft, kan meevallen maar ook tegevallen, en bij deze merrie is mij het risico te groot dat het tegevalt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:08

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt Tong uitsteken Knipoog

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 09:10

nog niet helemaal, maar als er geen beter komt, wordt flemmingh inderdaad mijn keuze.
Ik heb nog enkele namen meer op mijn lijstje staan:
united
sandreo
Tuschinsky
discovery(niet KWPN)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:52

youngster schreef:
Zover ik weet geven die ruggen niet erg veel problemen in de sport..

Dat weet ik, maar ik ben er absoluut niet weg van Knipoog
suepergirl schreef:
Persoonlijk vind ik Sandreo een schitterende hengst. Super exterieur. Alleen met het lopen is het net een vaatdoek. Valt helemaal uit elkaar. Die zou je eigenlijk alleen moeten combineren met een merrie met sterk achterbeen. Knipoog

En als je goed had gelezen had je kunnen lezen dat de merrie dat heeft Pling

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:14

@ Sammie, dat is dan jouw smaak Knipoog Maar de ruggen zijn behoorlijk functioneel, dus dat is het probleem niet.

Orame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:22

Ik zou zeggen Flemmingh of Discovery... Haha! Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:32

United! Dat is echt een super hengst met een geweldige aanleg,je weet alleen niet of ie dat doorvererft.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:18

Ik ken iemand die momenteel een Polansky veulen fokt uit een Nimmerdor x Amor merrie...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:11

Elisa2 schreef:
United! Dat is echt een super hengst met een geweldige aanleg,je weet alleen niet of ie dat doorvererft.

Hmm United.. op een Nimmerdor... x amor x lin Nee dan zou ik denk ik eerder voor Tus gaan.(en dat doe ik echt niet snel Knipoog ) Lips are sealed Lastig als je geen foto heb.

@youngster, ja het is misschien functioneel. Blijkbaar wel Haha! want hij heeft veel zonen op GP lopen. Maar nee als de keus aan mij zou zijn. Ik vind het gewoon iets té week. Het is wel een goede hengst, maar ik zou 'm niet nemen, ja misschien op een merrie die te strak is.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:30

Tuschinski Ja
We hebben zelf ook een veulen van deze hengst en echt zo'n leuk ding.
Mooi hoog op de benen en een super mooi hoofdje erop!!
Echt een knap ding al zeg ik het zelf Haha! Vingers aflikken

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 13:37

Sammie schreef:
Elisa2 schreef:

Hmm United.. op een Nimmerdor... x amor x lin Nee dan zou ik denk ik eerder voor Tus gaan.(en dat doe ik echt niet snel Knipoog ) Lips are sealed Lastig als je geen foto heb.

@youngster, ja het is misschien functioneel. Blijkbaar wel Haha! want hij heeft veel zonen op GP lopen. Maar nee als de keus aan mij zou zijn. Ik vind het gewoon iets té week. Het is wel een goede hengst, maar ik zou 'm niet nemen, ja misschien op een merrie die te strak is.

Daarom.. ach ja ik ben ook bevooroordeeld met mijn Flemmingh Bloos heb ook wel nakomelingen gezien met echt een weke rug, maar daar zit dan ook niet de juiste moederlijn achter denk ik zo..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 15:58

aha, ik zie aan de vele reacties dat jullie ongeveer hetzelfde als mij denken,... en over die weke ruggen die flemmingh 'zou' vererven... daar maak ik me bij deze merrie geen zorgen over.... Polansky valt voor mij sowiezo af... heb niks met deze hengst.... United is een mogelijkheid heb er zelf ook aan gedacht, en tsja Tuschinsky en flemmingh dat past gewoon.... dus dat wordt nog even kijken...(al is flemmingh wel de eerste keus..)
Maar waarom geen United (weet zo even niet wie dat zei), maar wat is daar de reden van? hengst te jong, past het niet? karakter?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:09

Dat was ik Lachen

Bij de omschrijving dat jij een luxe, hoogbenig, rijke voorhand wilt fokken bij een je toekomstig veulen zie ik geen combi met United. Eerder aan een beetje zwaarachtig paard. Zo afgaand op alleen de afstamming, zoals ik al zei een foto erbij zou wel handig wezen. Ik zie dus die omschrijving eerder bij een Tusje. En dan krijg je misschien 2 handige maaibenen erbij Knipoog Lachen
Begrijp me niet verkeerd, hij oogt tot nu toe als een goed sportpaard. Hopelijk minderen die benen met training.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:55

Scandic?

Ik hen nu een Scandic X Le Mexico X Voltaire X Amor merrieveulen op stal staan en ik moet eerlijk zeggen dat het een mooi langgelijnd hoogbenig veulen is (had ik eigenlijk niet verwacht).
Heeft al schwung vanaf haar geboorte.
De merrie is toch heel ouderwets, maar Scandic maakt dat toch een stuk moderner.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:01

hehe, ik zat al te wachten op iemand die scandic zou aanraden.... Ongetwijfeld goed bedoeld, maar dit is echt zo ongeveer de laatste hengst die ik erop zou zetten....... Bij geen enkele merrie zou ik persoonlijk ooit dekken met scandic.... vind er helemaal niks aan, aan de hengst,... Komen misschien best goede veulens van, maar de hengst zelf spreekt mij echt niet aan!!...