kan dat een schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niekie_luf

kan dat een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:42

mijn verzorgpony word over een maand gedekt... mijn verzorgpony is zwart /heel donker bruin(met een paar witte haartjes op der rug)(stekelharige).... maar haar moeder was schimmel en de oma van der was schimmel enz..
en mijn verzorpony's vader was geloof ik zwart/of heel donkerbruin
maar nu word ze gedekt door een hengst die zijn vader en moeder waren zwart en zijn opa+oma..die hengst is zelf ook zwart

heb je nu nog kans op een schimmel?

Odess

Re: kan dat een schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:45

Je hebt alleen kans op een schimmel als het paard het schimmelgen draagt. Doordat de beide dieren geen schimmel zijn, dragen ze ook niet het schimmelgen en heb je dus ook geen kans op een schimmel. Dat de ouders wel schimmel waren maakt niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:47

Het kan ook zijn dat je pony nog zo jong is dat het schimmelgen nog niet helemaal is doorgezet. Dus als je verzorgpony een late schimmel is, kan het veulen ook schimmel worden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:20

als ze oud genoeg is om gedekt te worden dan is ze ook oud genoeg om te zien of ze schimmel is of niet. dus je veulen wordt geen schimmel, omdat beide ouders dat ook niet zijn. tenminstre 1 van hun moet schimmel zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 10:43

Niet helemaal waar. Ik weet van een paard dat pas op vijfjarige leeftijd een beetje liet zien dat hij schimmel zou worden. Voorheen was het een bruine met stekelhaar. Paard is inmiddels 10 en helemaal wit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 11:12

Ook ik ken meerdere paarden die op 5 niet duidelijk schimmel waren en dus erg laatschimmelers zijn.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 12:58

niekie_luf schreef:
mijn verzorgpony is zwart /heel donker bruin(met een paar witte haartjes op der rug)(stekelharige).... maar haar moeder was schimmel ...

Dit kan al genoeg bewijs zijn dat je pony schimmel gaat worden, en dus ook de schimmel gene draagt.
Andere aanwijzingen zijn een lichtere haar kleur ring rond de ogen, witte haartjes op het voorhoofd.
Zoals al hierboven vermeld niet alle schimmels 'tonen' zich in de eerste 2-3 jaar, het kan een stuk langer duren.

Als je pony schimmel is dan hebt je 50% kans dat het veulen later een schimmel wordt.

damnos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:29

het zou wel kunnen hoor.
Mijn verzorgpaard is ook bruin en de hengst was een koffie vos.. daar zijn ook 2 zwarte veulens uitgekomen omdat de vader van mn verzorgpaard zwart was.. dus je hebt wel kans op een schimmeltje

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:40

bij een schimmel moet je aan de oogranden kunnen zien of hij/zij schimmel is. dit is wat ik altijd geleerd heb. mocht dit dus inderdaad onzin zijn, dan heb ik dus ook kans dat mijn arabier schimmel wordt. aii Verdrietig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:49

Het is geen onzin Elinax21, het is alleen lang niet altijd het geval... Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 19:06

heb mijn arabier ff bekeken, ben toch wel bang dat ie schimmel is haha...ik kom dus idd beetje op mijn mening terug

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:04

@ damnos er kan geen schimmel uitkomen omdat dat een gen is die achter een andere kleur aangeplakt is.
Dus bruin+schimmel vos+schimmel.
Je kunt uit de paarden die jij noemde wel een zwarte fokken genetisch gezien geloof ik maar uit de combinatie van de TS kun je geen schimmel fokken.
Tenzij het dus een late schimmel is.