Info gevraagd over de hengst Kigali

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viscaJarig

Info gevraagd over de hengst Kigali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:27

Wie kan mij wat meer info over de hengst Kigali geven.
Ik weet dat hij ter dekking staat bij stal Zoer en bij de gebr.van Manen.
Ik heb de hengst bij de gebr.van Manen op de show gezien en ik was wel weg van deze hengst.

Dus de vraag is ook wie heeft er een nakomeling van Kigali en hoe zijn deze paarden gebouwd en hoe zijn ze in de omgang. Graag met foto`s
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar wat het dekgeld is.

Climax

Re: Info gevraagd over de hengst Kigali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:05

Oef, ik ken een hele reeks Kigali's en ik vond het allemaal heel uiteenlopende paarden.
Sommige waren echt slechte beesten, maar hij geeft ook wel vaak een fijne.
Laatst een hele fijne Kigali gezien uit een Indoctro merrie, dat was echt een krack maar kwam ook uit een hele goeie merrie.

Kigali zelf heeft op mijn oude stage-adres gestaan (toen hij nog sprong) en die man was er heel erg positief over.
Daarbij was hij ook heel braaf en fijn te rijden, de stagiaires reden hem veel en sprongen er ook mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:09

Ik ken er 2. Beide heel verschillend qua type, maar dit zit 'm meer in de heel verschillende moeder.

De 1e is vrij klein, wel erg mooi. Nu 7 en Z2 dressuur. Kan ook erg goed springen, maar is nogal heet.

De 2e is normaal van maat. Qua type niet erg mooi. Wat lang in haar hals en hoofd. Wel erg braaf. Ze is geloof ik 6 en L2 dressuur, L springen, maar dat weet ik niet zeker.

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:24

Ik wil nl. Kigali voor deze merrie gaan gebruiken

Afbeelding
Afbeelding

Zij is een nakomeling van de hengsten Obelisk x Rex Magna x Fresco
Ik zoek eigenlijk een hengst met een koel karakter omdat deze merrie vrij heet kan zijn.

jubeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 21:27

PB Toledo eens, zij heeft een hele mooie Kigali x Sebastiaan(geloof ik).

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:18

Kigali (Wolfgang x Voltaire x Gag xx)
Geb. datum: 7 april 1992
Kleur: bruin
Stokmaat: 169

Verrichting Ermelo 1995 (gedeelde 21e plaats)
Eerlijk, maar flegmatiek van aard. Matige bereidheid om te werken, laat zich matig bewerken.
Voldoende ruime basisgangen die echter krachtiger moeten zijn en meer souplesse moeten hebben. In dressuur stug te rijden en moeilijk gesloten te krijgen. Voldoende aanleg als dressuurpaard maar geeft zijn ruiter een matig gevoel.
In het springen weinig afdruk en bascule, voldoende techniek en ruim voldoende vermogen, maar komt souplesse te kort. Voldoende aanleg als springpaard maar geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Stalgedrag normaal.

Na verrichtingsonderzoek niet in stamboek opgenomen.

Verrichting Ermelo 1997 (24-02 t/m 15-03; verkort onderzoek)
Eerlijk, betrouwbaar maar iets flegmatiek. Ruim voldoende bereidheid om te werken, laat zich voldoende bewerken.
Toont op de sprong een goede instelling. De basisgangen zijn voldoende ruim maar zouden wat krachtiger moeten zijn en meer souplesse moeten hebben. Springt met veel vermogen en is zeer voorzichtig. Zou meer moeten basculeren, waardoor hij dikwijls verdraait op de sprong.
Stalgedrag normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden

Stap 6.5
Draf 6.5
Galop 6.5
Rijproef 6
Springen vrij 6.5
Springen ohz 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 62.50
Max punten 90
Plaatsing 21e van 27 (16)
Jaar verrichting 1995
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1997 (veulens)
De collectie veulens van Kigali was wisselend. De ontwikkeling varieerde van amper voldoende tot ruim voldoende, het type varieerde van weinig tot voldoende rijtypisch. De veulens staan wel in het rechthoeksmodel. Ook in beweging toonden de veulens een wisselend beeld.
Het hoofd is vaak wat lang. De veulens hebben voldoende lengte in de nek. De hals is wat recht en arm bespierd in de bovenlijn en de hals komt wat diep uit de borst. De schoft is voldoende ontwikkeld. Lengte en ligging van de schouder zijn voldoende. De rug zou royaler gespierd moeten zijn, de lendenen sluiten voldoende aan. De croupe zou hellender moeten en is kort. De broekspier zou wat langer moeten doorlopen. Het voorbeen is doorgaans hol en ingesnoerd. Meermalen is een Franse stand vastgesteld en de hoeven zouden meer ontwikkeld moeten zijn. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld.
De stap heeft een beperkte ruimte en weinig souplesse. De draf is wisselend. Een aantal veulens toonde ruimte en afdruk, andere waren beperkt qua ruimte en kracht. Ook de galop gaf een wat wisselend beeld. De meeste veulens galoppeerden gemakkelijk, maar sommige veulens zouden meer afdruk en ruimte moeten hebben.
Van één geprikt veulen moet de thuisinspectie nog plaatshebben.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 10 (+ 1) veulens uit 20 merries.

Afstammelingen 2001 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Kigali één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2002 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Kigali voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2005 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Kigali voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Aangewezen HK Ermelo 1996 (27-11) voor de 2e bezichtiging mits 3 x gestart in hengstencompetitie

Aangewezen HK Den Bosch 1997 (01-02) voor verkort verrichtingsonderzoek (21 dagen)
Kigali heeft in 1995 deelgenomen aan het verrichtingsonderzoek. De hengst werd toen afgewezen bij de eindbeoordeling. Daarna is hij uitgebracht in springwedstrijden. In 1996 legde hij onder meer beslag op de 12e plaats in de finale van de competitie voor 4-jarige springpaarden en in januari 1997 won hij de 'Coming Stallion klasse L' tijdens de Zwolse Paardendagen

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:26

Ik heb inderdaad een 5 jarige donkerbruine Kigali X Sebastiaan.
Heel fijn paard, lief, vindt alles leuk en interessant, maar kan onder het zadel nog weleens heet worden. Sinds zijn derde jaar is hij zeker 6 centimeter gegroeid, hij is nu 1.74 ongeveer.
Vori jaar heeft hij de halve finale Pavo cup gelopen met vooral hoge cijfers voor zijn draf, galop en model.
In mei ga ik hem Z1 starten dus ik ben benieuwd. En natuurlijk weer de voorselecties van de Pavo. Helaas ben ik niet zo handig met het plaatsen van foto's, dus dat gaat niet Haha! hahaaha.
Als je meer over hem wilt weten dan hoor ik het wel.

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:27

p.s. Jubeltje, wie ben jij?/ Haha!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:25

Ik heb ooit een keer een Kigali gereden,en bij dat beest was er wat mis gegaan met het zadelmak maken,het meisje was eraf gevallen en bang geworden,toen kreeg ik hem dus..Met heel veel rust ben ik er weer op gaan zitten en op zich ging dat heel erg goed,hij was alleen een beetje bang bij het aangalloperen dan scheurde ie weg,maar ook dat kreeg ik in de hand,maar hij kon opeens van de een op andere dag een heel ander paard zijn,dan wilde je erop stappen en bokte en steigerde ie alleen maar,terwijl er niks anders was,ook niks onder het zadel etc. en de dag erna weer super braaf,hij was echt heel erg onvoorspelbaar,nu weet ik niet of dat door z'n afstamming komt{ wat ik betwijfel} waarschijnlijk is ie gewoon echt verkloot in het begin.Het was wel een heel mooie paard,hij had veel schwung en kon echt lekker door z'n lijf lopen,alleen zijn achterbenen waren erg steil..en hij had zkr in het begin behoorlijke aanleuningsproblemen..maarja dat lag dus niet aan het paard.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:15

ik heb ook een Kigali, een 6 jarige merrie.... Kigali x Purioso
Ze is te klein gebleven, ze is nu 1,54 maar ze is wel gegroeid, misschien dat het net een klein paardje word...
Het is wel een gecompliceerd geval, ze moet met heel veel overtuiging gereden worden anders vertikt ze het en ziet overal spoken dan...
ik heb haar nu lekker aan t lopen en dan is het gewoon een hele goede pony.....
Ze heeft wel een goed achterhand gebruik en een hele mooie bouw schijnt, het enige minpuntje is dat ze iets steil in dr schouder is, als dat verbeterd was was het een super pony!
Pony heeft voor zowel hogere dressuur als springen wel aanleg, ik ben meer een dressuurder maar springen kan ze ook wel maar dit moet ze nog leren!
hier n foto:
Afbeelding

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 13:52

TequilaRos schreef:
Kigali (Wolfgang x Voltaire x Gag xx)
Geb. datum: 7 april 1992
Kleur: bruin
Stokmaat: 169

Verrichting Ermelo 1995 (gedeelde 21e plaats)
Eerlijk, maar flegmatiek van aard. Matige bereidheid om te werken, laat zich matig bewerken.
Voldoende ruime basisgangen die echter krachtiger moeten zijn en meer souplesse moeten hebben. In dressuur stug te rijden en moeilijk gesloten te krijgen. Voldoende aanleg als dressuurpaard maar geeft zijn ruiter een matig gevoel.
In het springen weinig afdruk en bascule, voldoende techniek en ruim voldoende vermogen, maar komt souplesse te kort. Voldoende aanleg als springpaard maar geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Stalgedrag normaal.

Na verrichtingsonderzoek niet in stamboek opgenomen.

Verrichting Ermelo 1997 (24-02 t/m 15-03; verkort onderzoek)
Eerlijk, betrouwbaar maar iets flegmatiek. Ruim voldoende bereidheid om te werken, laat zich voldoende bewerken.
Toont op de sprong een goede instelling. De basisgangen zijn voldoende ruim maar zouden wat krachtiger moeten zijn en meer souplesse moeten hebben. Springt met veel vermogen en is zeer voorzichtig. Zou meer moeten basculeren, waardoor hij dikwijls verdraait op de sprong.
Stalgedrag normaal.
Geen veterinaire bijzonderheden

Stap 6.5
Draf 6.5
Galop 6.5
Rijproef 6
Springen vrij 6.5
Springen ohz 6.5
Karakter 8
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7
Puntentotaal 62.50
Max punten 90
Plaatsing 21e van 27 (16)
Jaar verrichting 1995
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingen 1997 (veulens)
De collectie veulens van Kigali was wisselend. De ontwikkeling varieerde van amper voldoende tot ruim voldoende, het type varieerde van weinig tot voldoende rijtypisch. De veulens staan wel in het rechthoeksmodel. Ook in beweging toonden de veulens een wisselend beeld.
Het hoofd is vaak wat lang. De veulens hebben voldoende lengte in de nek. De hals is wat recht en arm bespierd in de bovenlijn en de hals komt wat diep uit de borst. De schoft is voldoende ontwikkeld. Lengte en ligging van de schouder zijn voldoende. De rug zou royaler gespierd moeten zijn, de lendenen sluiten voldoende aan. De croupe zou hellender moeten en is kort. De broekspier zou wat langer moeten doorlopen. Het voorbeen is doorgaans hol en ingesnoerd. Meermalen is een Franse stand vastgesteld en de hoeven zouden meer ontwikkeld moeten zijn. Het achterbeen is doorgaans correct gesteld.
De stap heeft een beperkte ruimte en weinig souplesse. De draf is wisselend. Een aantal veulens toonde ruimte en afdruk, andere waren beperkt qua ruimte en kracht. Ook de galop gaf een wat wisselend beeld. De meeste veulens galoppeerden gemakkelijk, maar sommige veulens zouden meer afdruk en ruimte moeten hebben.
Van één geprikt veulen moet de thuisinspectie nog plaatshebben.
De kwaliteit van de moeders was matig.
Getoond: 10 (+ 1) veulens uit 20 merries.

Afstammelingen 2001 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Kigali één jaar uitgesteld (vanwege minder dan 10 nakomelingen op de keuringen).

Afstammelingen 2002 (januari; 3/4-jarigen)
Naar aanleiding van de (uitgestelde) beoordeling/rapportage van zijn 3/4-jarige nakomelingen blijft Kigali voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2005 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Kigali voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Aangewezen HK Ermelo 1996 (27-11) voor de 2e bezichtiging mits 3 x gestart in hengstencompetitie

Aangewezen HK Den Bosch 1997 (01-02) voor verkort verrichtingsonderzoek (21 dagen)
Kigali heeft in 1995 deelgenomen aan het verrichtingsonderzoek. De hengst werd toen afgewezen bij de eindbeoordeling. Daarna is hij uitgebracht in springwedstrijden. In 1996 legde hij onder meer beslag op de 12e plaats in de finale van de competitie voor 4-jarige springpaarden en in januari 1997 won hij de 'Coming Stallion klasse L' tijdens de Zwolse Paardendagen

Vind het beoordelings rapport wel erg slecht .
Onder het zadel in de dressuur geeft hij Coby toch wel een goed gevoel wat ik laatst ergens gelezen heb, en hij heeft een onwijs doorzettings vermogen, presteer het maar eens zoveel in de springsport en ook nog in de dressuur sport *LOL*

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:09

Afstammelingen rapport klinkt zeker niet al te best nee. Toch zijn er wel meerdere nakomelingen (tot nu toe vooral in de springsport) die het goed doen. Ik weet niet of Kigali veel gedekt heeft.
Kigali zelf heeft natuurlijk een enorm doorzettingsvermogen, welke wereldkampioen springen loopt 6 jaar later Lichte Tour dressuur en niet onverdienstelijk??? Wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat het ook een goede dekhengst/vaderdier is...
Is er binnenkort nergens een hengstenshow met Kigali en nakomelingen dan? Misschien verstandig om daar eens te gaan kijken?
Succes in ieder geval met je keuze!!!

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 15:09

love_sodera schreef:
ik heb ook een Kigali, een 6 jarige merrie.... Kigali x Purioso
Ze is te klein gebleven, ze is nu 1,54 maar ze is wel gegroeid, misschien dat het net een klein paardje word...

Dat kleine komt waarschijnlijk niet bij Kigali weg, maar van moeders kant. Purioso wil nog wel eens vaker merrie's fokken die af en toe een kleintje geven. Wij hebben ook 1 op stal staan (Balzflug x Purioso) ook een pony gebleven.

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 15:35

Toledo schreef:
Afstammelingen rapport klinkt zeker niet al te best nee. Toch zijn er wel meerdere nakomelingen (tot nu toe vooral in de springsport) die het goed doen. Ik weet niet of Kigali veel gedekt heeft.
Kigali zelf heeft natuurlijk een enorm doorzettingsvermogen, welke wereldkampioen springen loopt 6 jaar later Lichte Tour dressuur en niet onverdienstelijk??? Wat natuurlijk niet hoeft te zeggen dat het ook een goede dekhengst/vaderdier is...
Is er binnenkort nergens een hengstenshow met Kigali en nakomelingen dan? Misschien verstandig om daar eens te gaan kijken?
Succes in ieder geval met je keuze!!!

Het afstammelingen rapport vind ik zelf ook eigenlijk niet echt om over naar huis te schrijven. Ik had Kigali op de hengstenshow bij de gebr.van Manen gezien en ik vond het een mooie hengst om te zien en een hengst die gepresteerd heeft zowel in het springen als in de dressuur. En hij bleef ook vrij nuchter toen hij een hoop mensen zag die ook nog eens applaus gaven. dus ik had zoiets van he dat lijkt mij wel wat voor onze 3 jarige merrie die alles heel eng vind en overal spoken ziet Haha!

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:48

Wij hebben Kigali zien lopen op de hengstenshow in Zwolle en waren ook erg onder de indruk van hem. Nu ik het rapport lees vind ik het wel een beetje tegenvallen wat er over hem geschreven wordt. Misschien zal de tijd het leren als er toch meer nakomelingen in de sport gaan presteren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 09:55

De reden dat hij op dit afstammelingenrapport gehandhaafd is heeft deels te maken met de kwaliteit van de merries, en deels met zijn onvoorstelbaar presterende moeder.
Ik verwacht dat hij het op dressuurmerries beter zal doen en mijn inschatting is dan vooral merries met vrij dichtbij volbloed in de pedigree.

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 16:58

sarabande schreef:
De reden dat hij op dit afstammelingenrapport gehandhaafd is heeft deels te maken met de kwaliteit van de merries, en deels met zijn onvoorstelbaar presterende moeder.
Ik verwacht dat hij het op dressuurmerries beter zal doen en mijn inschatting is dan vooral merries met vrij dichtbij volbloed in de pedigree.

Volbloed zit in de merrie wel in haar moeder is een Rex Magna en in Obelisk zit weer trakhener dus volbloed zat Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:04

visca schreef:
sarabande schreef:

Volbloed zit in de merrie wel in haar moeder is een Rex Magna en in Obelisk zit weer trakhener dus volbloed zat Haha!

Het lijkt me op papier een leuke match, bij Kigali ben je verzekerd van karakter en werklust.

Toledo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 07:53

Kan wel zeggen van mijn Kigali X Sebastiaan X Orthos X Joost dat hij altijd werklustig is en nooit chagerijnig is! Denk dat dat ook wel heel belangrijk is voor een (dressuur) paard.
Kijk voor foto's anders maar eens op www.melissen.net en dan zoeken op WLC Toledo / of Kigali natuurlijk. Daar staan foto's op van hem tijdens de voorselectie Pavo en de halve finale in Ermelo. Misschien heb je daar wat aan.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 10:20

ik ken ook een heel regiment kigali's,

ik moet toegeven er zijn een aantal fijne paarden, maar voor mij echt geen kigali,zoals ik ze ken uit mijn naaste omgeving, zijn ze rillerig, (kijken/loeren) snel over het theewater en lastig te rijden.
de meeste die ik ken zijn ook niet zo heel groot en smal.
beetje weinig vermogen ook,,
iedereen heeft natuurlijk zijn eigensmaak etc, maar voor mij geen kigali!

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 21:32

Toledo schreef:
Kan wel zeggen van mijn Kigali X Sebastiaan X Orthos X Joost dat hij altijd werklustig is en nooit chagerijnig is! Denk dat dat ook wel heel belangrijk is voor een (dressuur) paard.
Kijk voor foto's anders maar eens op www.melissen.net en dan zoeken op WLC Toledo / of Kigali natuurlijk. Daar staan foto's op van hem tijdens de voorselectie Pavo en de halve finale in Ermelo. Misschien heb je daar wat aan.

Mooi paard hoor en ook leuke foto`s. Ik vind hem soms wat eng in zijn nek worden maar dat zal wel een beetje spanning zijn Haha! . Verder vind ik het echt een mooi type. Ik teken wel voor zo`n paard als dat uit mijn merrie komt rollen. Maar ze moet zich eerst gaan bewijzen op de stamboek keuring en dan maar hopen dat ze ster wordt. Anders vind ik het een beetje zonde om er dan een veulentje uit te fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:38

visca schreef:
Mooi paard hoor en ook leuke foto`s. Ik vind hem soms wat eng in zijn nek worden maar dat zal wel een beetje spanning zijn Haha! . Verder vind ik het echt een mooi type. Ik teken wel voor zo`n paard als dat uit mijn merrie komt rollen. Maar ze moet zich eerst gaan bewijzen op de stamboek keuring en dan maar hopen dat ze ster wordt. Anders vind ik het een beetje zonde om er dan een veulentje uit te fokken.

Voor een fokmerie is gezondheid op dit moment een belangrijker predikaat dan ster of keur. Heb je haar al geprokt???

viscaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 21:45

sarabande schreef:
visca schreef:

Voor een fokmerie is gezondheid op dit moment een belangrijker predikaat dan ster of keur. Heb je haar al geprokt???

oke daar ben ik het ook mee eens. Maar tegenwoordig als je een veulen te koop aanbied dan verwachten de meeste mensen toch dat de moeder minimaal ster is. Ze is nog niet voor de prok keuring geweest. Wel is ze klinisch gekeurd en dat was allemaal goed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:31

visca schreef:
oke daar ben ik het ook mee eens. Maar tegenwoordig als je een veulen te koop aanbied dan verwachten de meeste mensen toch dat de moeder minimaal ster is. Ze is nog niet voor de prok keuring geweest. Wel is ze klinisch gekeurd en dat was allemaal goed.

Een goedgebouwde fijn bewegende merrie wordt gemakkelijk ster, dat zegt niet zoveel voor de verkoop van een veulen, de gezondheid van de merrie is op dit moment veel belangrijker.

Klinische keuring zegt niks, voor de fokerij moet je weten hoe het er van binnen uitziet.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 17:31

EsSther schreef:
ik ken ook een heel regiment kigali's,

ik moet toegeven er zijn een aantal fijne paarden, maar voor mij echt geen kigali,zoals ik ze ken uit mijn naaste omgeving, zijn ze rillerig, (kijken/loeren) snel over het theewater en lastig te rijden.
de meeste die ik ken zijn ook niet zo heel groot en smal.
beetje weinig vermogen ook,,
iedereen heeft natuurlijk zijn eigensmaak etc, maar voor mij geen kigali!

ik denk dat jij dan n stel rare Kigali's kent... die van Toledo is niet zo'n beest geloof ik en die van mij ook nie... ze is wel ff snel over dr toeren maar dom doorrijden en tis klaar... iedereen die ik ken zegt dat ik zo'n leuke pony heb, die leuk loopt en zeker niet alleen een dressuurpony...
Die van mij is niet zo groot, maar dat komt uit Purioso, en het was t 1e veulen, voor de rest werkt Kigali vaak zelfs vergrotend!
En ik heb ook geen ielig/ smal beest, Toledo ook niet... en dr zit achter elk paard ook nog n moeder hoor!! Ja!!