Welke hengst bij mijn merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassieja

Welke hengst bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:38

Hoi allemaal!

Ik weet het echt niet meer, welke hengst ik nou voor mijn merrie moet kiezen.

Het gaat om de volgende merrie:

Fabiola van U-Nuova (Romy):
Afbeelding

Prestaties:
1992 - Enterpremie
1993 - Twenterpremie
1994 - 2e premie
1995 - 2e premie
1996 - 2e premie
1997 - 3e premie
1998 - 2e premie

Omdat ik zwart 'te saai' vind worden, maar verder wel helemaal gek ben van zwartbont, heb ik besloten een zwartbont veulen te fokken.
Voorwaarde is wel dat er geen zwart achter de hengst mag zitten, omdat de kans op zwart dan weer groot is.
Het liefst wil ik een zwartbonte hengst met vos erachter, omdat ik dat ook nog wel leuk vind.
Nog een voorwaarde is dat ik wel in de grote maat wil blijven.

Zelf zat ik aan deze hengst te denken:

SYLVESTER VAN STAL MUNNIKENLAND

zwartbont, 104 cm., premiehengst, geb. 2002

http://home.wanadoo.nl/hhmaruschka/sylvester%20van%20stal%20munnikenland%20bewerkt.jpg
(foto is nogal groot, daarom de link)

Dit staat er op de site:

Om aan de grote vraag naar grote zwartbonten te kunnen voldoen kunnen we u met bijzonder veel trots aanbieden: de zwartbonte zoon van Jannique, Sylvester van Stal Munnikenland. Een van de meest opvallende hengsten van de nieuwe jaargang en terecht hoog geplaatst en geprimeerd. Een hengst met een fraaie tekening, met maat en formaat en ras en beweging. Een excellente draver en sterke stapper. Kortom een topper in de dop.

De juryomschrijving was als volgt: “Sterk gebouwde, royaal ontwikkelde hengst, goed van soort en goed in het front. Beenwerk best ontwikkeld, zeer overtuigend in stap en draf met extra veel ruimte en kracht.”

Bovendien eindelijk weer eens aanvulling voor de zwartbonten in de grote maat, bijna nergens in Nederland te vinden en zeker niet van dit niveau, ondanks de zeer grote vraag. Een hengst ook met een fijn karakter en goed betuigd. Zoon van de nationaal kampioen in tuig Jannique van Stal Maruschka, een hengst met reputatie. Sylvester komt uit een prachtige moederlijn. Moeder Elice van de Tolberg is een 1e premie kroon-preferente merrie en kampioen van Zuid-Holland. Zij is een dochter van de keur-preferente Spirit van Stal Volmoed met daarvoor louter 1e premie en preferente merries met mooi vreemd bloed. Kwaliteit, ras, beweging, maat en kleur verenigen zich in de hengst, die u niet mag en kunt laten staan.

Vinden jullie dit een geschikte keuze, of weten jullie nog een leuke hengst?

Oscar
Forumcoördinator

Re: Welke hengst bij mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:43

Ik heb je topic verplaatst naar Fokkerij & Afstamming.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:14

Ik vind het een goede keus hoor *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:18

Even op de kleur:
Zwartbont draagt het bont gen, de merrie niet. Je hebt dus 50% kans op een bonte, ongeacht wat er achter de hengst zit.

Mijn merrie (zwart) had in 2003 een veulen van een zwart bonte hengst. Moeder vosbont, vader zwart. En wat denk je? Een zwart veulen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:31

De vader van deze merrie is vos. Dus je hebt 25% kans op vos(bont) en de rest zwart(bont).
Deze hengst en de merrie hebben dus allebei een vos allel(of hoe noem je dat). Vos is resecief, dus je ziet geen vos. Maar die vos allelen kunnen wel bij elkaar komen, dan kan er uit 2 zwarte toch een vos komen.

Om precies te zijn:
12,5% vos
12,5% vosbont
37,5% zwart
37,5% zwartbont

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:37

Het is een leuke hengst! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:57

zwart is helaas erg overheersend, mischien als je haar laat dekken door een vosje kun je er een bruine (net als Dennis en Mexx) uit krijgen (mexx zijn moeder was zwart, zijn vader vos) ..

Maar vind deze hengst ook wel erg leuk! Hij is ook netjes van bouw.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:40

hoe groot is jouw merrie? Als die ook al boven de meter uitkomt, loop je het risico boven de 1.07 te komen en dat zou zonde zijn.
Daarnaast vind ik het een risico om met een onbekende hengst te fokken als je zelf nog niet weet wat jouw merrie doorgeeft.

Als je zwartbont wilt fokken, kan ik je Lars van de Ruitersweide aanbevelen. Mijn zwarte merrie heeft daar vorig jaar een helaas doodgeboren veulen van gehad, maar wel prachtig zwartbont.
De vader van Lars is ook een topper, dat is de zwartbonte Carlos van Heesselt. Die had ik eigenlijk liever gehad, maar daar werd niet mee gereisd.

Deze Sylvester vind ik heel veelbelovend, maar ik zou hem alleen gebruiken op een merrie waarvan je al nakomelingen hebt gehad.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:52

Romy is zelf 104.
Volgens mij gaat Sylvester niet zo groot fokken. Zijn vader is 94 cm en zijn moeder 97(de ouders daar van zijn beide 101).

Romy heeft al veulens gehad, daar weten wij alleen nog niets van.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:32

irene schreef:
hoe groot is jouw merrie? Als die ook al boven de meter uitkomt, loop je het risico boven de 1.07 te komen en dat zou zonde zijn.
Daarnaast vind ik het een risico om met een onbekende hengst te fokken als je zelf nog niet weet wat jouw merrie doorgeeft.

Als je zwartbont wilt fokken, kan ik je Lars van de Ruitersweide aanbevelen. Mijn zwarte merrie heeft daar vorig jaar een helaas doodgeboren veulen van gehad, maar wel prachtig zwartbont.
De vader van Lars is ook een topper, dat is de zwartbonte Carlos van Heesselt. Die had ik eigenlijk liever gehad, maar daar werd niet mee gereisd.

Deze Sylvester vind ik heel veelbelovend, maar ik zou hem alleen gebruiken op een merrie waarvan je al nakomelingen hebt gehad.

Ik heb zelf idd ook aan Carlos van Heesselt gedacht, maar omdat hij er weer zwart achter heeft, is de kans op een zwarte weer veel groter.

Ik zal van de week het stamboek bellen over de nakomelingen.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 18:36

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:29

Lars is idd ook een hele leuke bonte Knipoog
Maar denk dat deze hengst een goede en leuke keus is voor bij Romy Pling