Bang veulentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IneV

Bang veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:40

Ons hengsteveulen heeft een beetje bang om naar ons toe te komen, het is ons eerste veulen dus we weten niet goed hoe we ermee moeten omgaan. Hij loopt altijd trug naar zijn mama. Als je aan zijn achterste komt durft hij ook wel eens bokken..

Faniek

Re: Bang veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:50

Hoe oud is hij?

Het is erg logisch dat een veulen nog niet zomaar naar je toe komt. Als je jezelf kleiner maakt durft het veulen meestal al eerder.

Dat een veulen bokt als je bij zijn kont komt is, is logisch. Dat is zijn instinkt en hij vertrouwd je kennelijk dan nog niet. Is niet slim om daar aan te komen voordat je hem gewoon kunt aaien.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 09:53

Het is nog maar 3 dagen..
Een vriendin van ons ( heeft ook paarden en al veulens gehad )
zei dat je zoveel mogelijk aan het veulen moet komen.. je mag hem wel aaien in zijn nek.. We hebben zen halstertje al 1 keer aangedaan, maar tips zijn altijd welkom !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:57

Aah 3 dagen Lachen

Ja je moet het veulen zoveel mogelijk aanraken om aan je gewend te raken, maar doet het op plekken waar hij/zij het lekker vind en kom niet meteen "in het groot" (dus rechtop) naar hem toe.
Maak je eerst even groot als hem dan voelt hij zich niet zo bedreigd. Ook een halstertje mag die al aan wennen.

Vanaf de geboorte gewoon zoveel mogelijk aanraken en zorg dat hij eerst je vertrouwen heeft als je op zijn hoogte bent en op plekken die hij lekker vind om te aaien. Kun je dat dan zal alles een stuk makkelijker gaan Knipoog succes!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 10:03

Dank u wel ! Ga het zeker eens proberen!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:00

hhoi, wij hadden precies het zelfde probleem. Wat wij hebben gedaan:
Rosa (merrie) aan het halster door de wei lopen, rondjes om een mens heen. Eerst ver weg van het mens, (mens eerst laten zitten anders is het groot en eng Clown ) dan steeds kleinere rondjes lopen met de moeder om het mens heen. Bij ons heeft het geholpen, ook bijv. Gewoon in de wei gaan zitten Knipoog succes ermee

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:27

Als ik jou was zou ik hem dan niet al groot mens benaderen, ga ergens op de grond zitten en wacht totie bij je komt, als ie bij je komt veel aaien en uiteindelijk kan je je langzamerhand wel groter maken, maar maak geen onverwachtse bewegingen, dan zul je zien dat hij zo weer weg is.
Na een tijdje is hij er wel gewend aan dat er iemand bij hem komt en zal hij er ook wel om gaan vragen...
Het is een kwestie van veel geduld hebben!

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:06

Suikerklontje met beetje warm water erbij in je hand, dan wordt het suiker wat zachter en dat 2 a 3 dagen en dan krijg je de bangste veulentjes naar je toe.... Helpt echt!!!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:19

@ yvette23

Dat is omkopen!!!!!
* maar is wel handig Haha! *

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:28

gewoon veel aan hem zitten op plekken waar ie het lekker vind, dan kun je dat vanzelf uitbreiden...het is misschien ook wel een goed idee om moeders er bij te betrekken, als het veulen merkt dat zn ma het fijn vind om jou aandacht te rkijgen, dan neemt hij dat meestal wel over van haar.. veulen eigen Knipoog ..mama na doen... dus als je de merrie aan het poetsen bent ook een keer met een zachte borstel over zijn nekje gaan( pas op dat hij ziet wat er gebeurd, anders schrikt hij er ook van) en laat hem aan de borstel(o.i.d) snuffelen. het is misschien ook verstandig om voorlopig nog even niet aan zn rug en buik te komen want dit is de kwetsbare zone van een paard..dus daar kan je beter mee wachten tot ie goed en ontspannen op menselijke aandacht reageert Knipoog.. succes ermee en vooral, GENIET ERVAN!! OK dan! Lovers

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:30

je insmeren met mamamelk Clown Knipoog Vork

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:34

lekker fris Knipoog hihi, maar wie weet helpt het.. Haha!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:46

Zal het eens proberen.. Haha! Maar da insmeren met mamamelk toch ma ni Clown

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:00

IneV schreef:
Zal het eens proberen.. Haha! Maar da insmeren met mamamelk toch ma ni Clown

ne hea, maar een beetje je merrie knuffelen werkt, want dan ruik je naar der

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:54

Ik denk ook dat de merrie je ook moet vertrouwen, anders zal de merrie wel aangeven aan het veulen dat die uit de buurt moet blijven...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:57

Wat ik hier doe......of ik ga op mn hurken zitten en wacht gewoon heel stil. Laat m eerst maar naar jou komen. Vaak zodra je je klein maakt en stil zit staan ze binnen drie seconden naast je (hoe bang ze ook zijn, nieuwschierigheid overheerst)...... Alle geuren ontdekken Knipoog

Daarnaast moet je vooral zelf rusig en gecontroleerd blijven. Veulens schrikken van plotselinge armbewegingen en dergelijke.....doe je het rustig en praat je wat tegen ze, dan vinden ze het gauw minder eng.

Een nadeel alleen. Kennen ze je op een gegeven moment zo goed....kom je de stal in om de merrie te poetsen. Staan ze binnen no time je half op te vreten....
Heb het nu al bijna zo voorelkaar dat ik maar binnen hoef te komen in de stal of ik zie ineens twee koppies aanhalig kijken (ipv voorheen eentje)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:26

Wij hebben een welshponyfokkerij, dus hebben we elk jaar een aantal veulens.
Als er een merrie in de box is bevallen, vlak na de bevalling vanalles met het veulen doen (aaien, knuffelen, halster om, op vreemde plekjes komen met je handen...), en dit helpt echt! Als ze in het land worden geboren ga ik altijd in het land zitten/liggen met kameraden, dan zie je ze echt kijjken van "wat is dat?" en dan komen er volwassen paarden aan, dan gaan de (nieuwschierige) veulens ook al gauw. Gewoon stil blijven zitten/liggen, heel soms komen ze er nog bij liggen ook, maar dan weten ze dat de mens vertrouwd (voor hun) is Knipoog

Beetje te begrijpen hoe ik het heb uitgelegd?

Groetjes Klaas

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:37

Van de merrie zelf mag ik aan hem komen, ze vertrouwd mij wel.. Bedankt voor de vele reacties zal ze allemaal eens uitproberen.. Zal zijn nieuwsgierigheid proberen te wekken en hem naar mij laten komen!! Hij heeft vandaag voor de eerste keer op de wei gelopen en hier hebben wij dan ook zijn halster kunnen aandoen.. Hier zijn 2 foto's voor de nieuwsgierige.. ( hier nog zonder halster.. )
Afbeelding

Afbeelding

Zijn naam is Baileys geworden!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:34

ik kan de foto's helaas niet zien Verdrietig

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:48

Hetzelfde Knipoog Boos!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:23

Als je kijkt bij de topic ' Geboren: Baileys' , Daar staan foto's van hem op!!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:02

De truc met de suiker lukt echt geweldig!! Ik heb me kleiner gemaakt en hij kwam al snel een beetje ruiken enz.. Haha! Hij heeft de hele suiker van men hand afgelekt! Hij is vandaag al meerdere keren komen ruiken, het gaat steeds beter!! Clown Bedankt voor alle reacties!!!! Cool