Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anna-Jelly"]
[quote="Prisca schreef:Ik ben absoluutgeen voorstander van dit soort combi's vaak raak je die beesten slecht kwijt..
Cassidy schreef:paard + paard = paard.
Een Fjord is een paard.
Een Haflinger is een paard.
Ja, je kunt beide rassen kruisen. Er zal altijd een paard uitkomen.![]()
Of het kruisingsprodukt nu zo geslaagd uitpakt valt af te wachten.
Ik zou het alleen doen als je nu al zeker weet dat je het veulen kunt en gaan houden, en het niet af laten hangen van "als ik geld heb", of "als ik tijd heb"off "als mijn ouders het voor me kunnen betalen", en ook niet zeggen dat je het "misschien" gaat kopen. In dit geval het alleen doen als je kunt zeggen: het veulen
is voor mij.
De kosten voor het opfokken van een geslaagd fokprodukt zijn dezelfde als bij een niet zo fraai resultaat. De toekomst van een raszuiver product vergeleken met een kruising zonder papieren is alleen veel beter als je het moet gaat verkopen.
Fokken blijft gokken. En de gok is nu eenmaal wat groter als je gaat kruisen. Voor de rest moet je het zelf weten. Maar als je dit alleen maar gaat doen om goedkoop aan een veulen of paard te komen, laat ik je nog maar een keertje waarschuwen. De grootste kosten aan een paard is niet de aanschaf. Het is het maandelijkse onderhoud, de smid, de wormenkuren, de inentingen, als de dierenarts een keertje komt. Kun je dat niet betalen, begin dan niet aan een paard. Kun je dat niet betalen, begin niet aan het fokken van een produkt waarvan je niet weet of je hem kunt houden, en waar je op grond van zijn afstamming niet weet hoe het resultaat er ongeveer uit gaat zien.
snoopy2002 schreef:we willen hem/haar dan ook niet kwijt, maar
we willen graag daar een combinatie van
want misschien kan ik hem dan als veulen kopen.