oudere merrie met veulen nog ster krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtvax

oudere merrie met veulen nog ster krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 08:40

Ik weet hier echt bijna niets vanaf Bloos , maar kun je een 8 jarige merrie (ingeschreven in het stamboek) nog ster of iets dergelijks behalen. Ze krijgt binnenkort ook een veulen, dus dat loopt er dan naast.
Ik heb al op de site van het KWPN gekeken, maar is mij daar een beetje onduidelijk.
Het is een springpaard, maar vrij springen zit er met een veulen naast niet in denk ik!?
Wie weet hier meer van en wil mij dat vertellen! Haha!

sarabande

Re: oudere merrie met veulen nog ster krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:58

xtvax schreef:
.
Het is een springpaard, maar vrij springen zit er met een veulen naast niet in denk ik!?

Dat zal toch een van de onderdelen zijn waarop ze voor een sterpredikaat te krijgen in aanmerking komt. Dus als het veulen eruit is en je wilt dat graag, oefenen maar.
Op de kwpn site staat precies hoe je verder te werk moet gaan, een oudere merrie voor het sterpredicaat moet gewoon weer de procedure voor stamboekopname volgen, dus springgericht ook vrijspringen.

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:40

Zover ik weet mogen zogende merries om veiligheidsredenen niet deelnemen aan het vrij springen tijdens de stamboekkeuringen.

Als je merrie goed kan springen maar (in jouw ogen) geen ster wordt op alleen beweging en exterieur dan zou ik haar naar de keuring brengen in een jaar waarin ze geen veulen aan de voet heeft.
Of ze moet natuurlijk het sportpredikaat springen al hebben dan krijgt ze vrijstelling voor het vrijspringen en moet ze voor ster alleen nog minimaal 68 pnt halen voor exterieur en 60 voor beweging.
Als ze geen sport predikaat heeft dan moet een merrie minimaal 140 punten hebben voor twee onderdelen waarvan exterieur altijd meeteld. deze moet minimaal 68 en voor beweging minimaal 60.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:05

Stond toevallig wat in IDS over vrijspringen en een zogende merrie mag wel vrijspringen, maar het veulen mag niet in de baan komen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:37

Ziolette schreef:
Stond toevallig wat in IDS over vrijspringen en een zogende merrie mag wel vrijspringen, maar het veulen mag niet in de baan komen.

Veulen moet uit het oog en gehoorafstand zijn van moeder en moeder moet zich normaal gedragen.

Verder kun je ze snel ster krijgen, als ze Z zijn.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 12:39

maar kan het vrijspringen dan geen kwaad voor een zogende merrie?

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:56

Bloos Bloos
Sorrie voor mijn onzin verhaal dan. Een paar jaar terug mocht je niet deelnemen aan het vrij springen met een zogende merrie. Dan is dit pas veranderd denk ik Haha!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:52

ik heb een 16 jarige merrie die ik ook graag ster zou willen hebben maar kan dat nog wel dan? die heeft over 3 weken als het goed is ook een veulen aan de voet lopen en als het wat is wil ik daar graag mee naar de keuring op voor de 1e premie. de merrie heeft al wel Z1 + wp dressuur gelopen en ze was Z springen startgerechtigd. verder heeft ze al wel eerder een veulen gehad en die heeft i.i.g. ZZZ gelopen, en haar kleindochter heeft i.i.g. M dressuur gelopen. als ik dit veulen dan hoog uit zou kunnen brengen (als het uberhaupt wat is Verward ) dan zou ik er nog een veulentje uit kunnen fokken (en als dat ook wat is) die ook zo hoog mogelijk in de sport uit kunnen brengen, of dat i.i.g. iemand dat doet dan zou de merrie eventueel nog voor het predikaat prestatie kunnen gaan? of begrijp ik het niet goed? en het blijft een gok natuurlijk, en je moet nergens vanuit gaan Schijnheilig ze is dan natuurlijk ook op een zekere leeftijd...Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:02

De merrie kan alleen prestatie worden als drie van haar eigen kinderen goed genoeg gepresteerd hebben (minimaal 2 kinderen Z + winst en 1 kind M + winst). Wat een kleindochter gedaan heeft telt dus niet mee voor prestatie predikaat van deze merrie. Dan zou je dus nog 2 veulens moeten fokken, waarvan 1 naar de Z en 1 naar de M gereden moet worden Lachen

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:14

bedankt! dus er is nog hoop haha! Knipoog

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:16

maar hoe zit het dan met het ster predikaat?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:39

Hm, dat moeten dan volgens mij twee aparte tripjes worden. Veulens moeten naar de Centrale Keuring. Jouw merrie moet voor een ster naar de stamboekkeuring.
Als ze sport-dressuur predikaat heeft (als je dat dus al eerder hebt aangevraagd, toen Z + winst nog genoeg was, nu is er Z2 +1 voor nodig) is ze vrijgesteld van vrij begewegen en hoeft ze alleen aan de hand te worden beoordeeld op exterieur. Als ze daar 68 pnt voor haalt is ze ster. Heeft ze geen sport predikaat, dan moet ze wel vrij bewegen. Je kunt het veulen in de trailer laten zodat ze het niet kan horen, maar het mag volgens mij ook meelopen? (in Boxtel wel eens gezien).
Ze kan evt ook nog vrijspringen, dan het veulen sowieso niet mee naar binnen nemen. Springen zou ik in dit geval alleen doen als je denkt dat exterieur en beweging samen niet genoeg zullen zijn en het springen wèl het verschil kan maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 15:37

Nicole288 schreef:
De merrie kan alleen prestatie worden als drie van haar eigen kinderen goed genoeg gepresteerd hebben (minimaal 2 kinderen Z + winst en 1 kind M + winst). Wat een kleindochter gedaan heeft telt dus niet mee voor prestatie predikaat van deze merrie. Dan zou je dus nog 2 veulens moeten fokken, waarvan 1 naar de Z en 1 naar de M gereden moet worden Lachen

Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:59

Yikes, dat is bij dressuur dus ook al weer opgekrikt! Er moet er dus nog minimaal 1 Z2+1 en 1 Z1+1 worden.
Merrie was zelf Z en een nakomeling was al ZZZ, dus nog 2 naar de Z zou met wat geluk toch moeten lukken Ja

(de vraag was of het genoeg was om nog 2 kinderen 'ver genoeg' in de sport te rijden, daarom had ik de andere opties zoals ibop er niet bij betrokken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 00:18

Melody is ster geworden op 6 jarige leeftijd mét een veulen aan de voet. Veulen moest idd buiten blijven tijdens het vrij bewegen en vrij springen. In Mel d'r geval werkte dat perfekt want ze showde en sprong zo goed dat ze door mocht naar centrale keuring.

Zou alleen veulen niet in trailer achterlaten maar gewoon buiten de bak wachten. Wel zorgen dat veulen goed in de hand te houden is.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:57

Nou, wij gaan waarschijnlijk alleen voor prestatie want ster dat wil ik mijn merrie niet aandoen haha Bloos