Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Bucephalus schreef:Ik denk wel dat vruchtbaarheid erfelijk is .
ceasario schreef:En dus een fokkersverantwoordelijkheid.
sarabande schreef:[Zonder dat de merriehouders dat weten en zonder dat er onderzocht is of die hengst dat aan zijn vrouwelijke kinderen door geeft.
[/quote]
ceasario schreef:En bv. Luchtzuigers (dichtzetten) heeft volgens mij niets van doen met de erfelijkheid van de hengst direkt, maar met de bouw van het skelet van de merrie en eventueel de forsheid van een hengst.
En dus een fokkersverantwoordelijkheid
ceasario schreef:Wat doorgeeft .
Citaat:sarabande schreef:
Zonder dat de merriehouders dat weten en zonder dat er onderzocht is of die hengst dat aan zijn vrouwelijke kinderen door geeft.
elinax21 schreef:hahaha, als een hengst goed vruchtbaar is, is er toch niks aan de hand? luchtzuigen wordt niet doorgegeven. en als een hengst goed vruchtbaar is is er toch geen probleem? misschien wasd e moeder dat niet zo, maar als de hengst dat is? lijkt me dat geen rpbleem. wordt volgens mij ook helemaalk niet doorgegeven, lijt me wel heeeeee lerg sterk
ceasario schreef:Dat is duidelijk.
Maar die gegevens van het skelet cq kruis (bekkenruimte) zijn bekend omdat men op een bepaald type fokt.Citaat:sarabande schreef:
Zonder dat de merriehouders dat weten en zonder dat er onderzocht is of die hengst dat aan zijn vrouwelijke kinderen door geeft.
sarabande schreef:
Door 3 totaal niets met elkaar in verband staande zaken heb ik al 3 jaar geen veulen bij mijn merrie, de eerste keer een 2 ling afgespoten, de tweede keer is ze denk ik alleen in het alleerste stadium drachtig geweest of helemaal niet, en dit jaar verwierp ze dus haar veulen na een dracht van ruim 9 maanden.
Wordt daar eigenlijk wel rekening mee gehouden binnen het totaal plaatje waar een hengst aan moet voldoen??
Is dat eigenlijk wel goed voor de fokkerij wanneer hengsten uit zon stam worden goedgekeurd.
Heb jij jou wel eens afgevraagd dat het een en ander ook aan je eigen merrie kan liggen i.p.v. de schuld te gaan zoeken bij de hengsten die je gebruikt? Jinanda schreef:Heb jij jou wel eens afgevraagd dat het een en ander ook aan je eigen merrie kan liggen i.p.v. de schuld te gaan zoeken bij de hengsten die je gebruikt?
Jinanda schreef:Heb jij jou wel eens afgevraagd dat het een en ander ook aan je eigen merrie kan liggen i.p.v. de schuld te gaan zoeken bij de hengsten die je gebruikt?
Bucephalus schreef:Volgens mij probeert Sarabande niet ergens de schuld te leggen, maar een zinvolle discussie op te starten.
libke schreef:Mij hebben ze ook verteld (veearts ) dat het te maken heeft met de bouw van de merrie (vagina mooi recht of naar binnen ) waardoor er toch lucht naar binnen komt
Sjuimpje schreef:Volgens mij weet iedereen wel dat de merrie stam waar Barbria uit komt wat vruchtbaarheidsproblemen kent.
Blijkbaar wordt dat dus van merrie op merrie doorgegeven, Sarabande vraagt zich nu af of dit ook niet doorgegeven kan worden door een hengst uit die stam.
Zouden OO Seven merrie's dan meer vruchtbaarheidproblemen kennen dan het gemiddelde?
Lijkt mij een heel goed discussiepunt
Citaat:Zouden OO Seven merrie's dan meer vruchtbaarheidproblemen kennen dan het gemiddelde