Cystes in baarmoeder (wat zijn jullie fok ervaringen ermee?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Cystes in baarmoeder (wat zijn jullie fok ervaringen ermee?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 16:44

Hallo,

ik wist niet zeker of ik dit nou onder medisch of toch maar onder fokkerij moest plaatsen, dus ik hoop dat ik hier goed zit....

Mijn 17 jarige KWPN merrie heeft 3 cystes (blazen met vocht) in haar baarmoeder.
Mijn DA merkte dat, vorig jaar herfst, op toen ik haar liet scannen omdat ik haar dit jaar wil laten dekken.

Hij gaf mij toen als tip mee om een natuurlijk dekkende hengst te zoeken omdat dat waarschijnlijk beter zou werken dan K.I.
Hij achtte het namelijk wel mogelijk dat ze drachtig kon worden, maar met een beetje pech zou het wel eens moeilijker kunnen worden.
Nu heb ik een geschikte hengst gevonden, de hengstenhouder op de hoogte gesteld van het probleem, en nu gaat ze daar dit dekseizoen heen.

Niet geschoten is altijd mis zal ik maar zeggen Bloos .
(Aangezien ik het veulen wil houden zou het natuurlijk fantastisch zijn als het lukt!)

Nu vroeg ik mij eigenlijk af of er nog meer mensen zijn die een merrie met cystes hebben en wat jullie (fokkerij) ervaringen daarmee zijn en of jullie nog goeie tips hebben.
(Mijn merrie heeft in het verleden wel veulens gehad maar de laatste is alweer een tijd geleden.)
Zijn er bijv. dingen die ik moet doen/laten?

Ik heb bijv. al een pot Pavo fertile (mag ik reclame maken?) aangeschaft omdat me dat wel een verstandig plan leek.
Verder wordt mijn merrie nog gespoeld enzo.

Ik ben benieuwd!

alvast bedankt!

LuvdaTossa

Re: Cystes in baarmoeder (wat zijn jullie fok ervaringen erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:55

Ik was bij een merriehouder met een merrie die een cyste had in haar baarmoeder.

Op goed geluk geinsemineerd en gelijk de eerste keer drachtig. Geen rommel naar binnen gedaan en ook niet gedaan aan kwakzalverij!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:59

Het ligt er denk ik aan hoeveel en hoe groot ze zijn! De mijne heeft er ook een paar, maar dat zijn kleintjes en waren volgens de Da niet het probleem.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:25

mijn vorige fokmerrie(was rond de 20 jaar,een kwpn'er)had ook meerdere best flinke cystes en absoluut nooit problemen gehad,2 jaar achter elkaar in 1 keer drachtig,gewoon door ki,geen probleem.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:48

oh nou dat klinkt in elk geval positief!
Ik probeer eigenlijk nergens op te hopen, des te leuker is het als ze wel drachtig wordt!
Ik blijf in ieder geval wel bij de hengst die ik heb gevonden want daar ben ik helemaal verliefd op Knipoog
Ik denk ook dat de bevruchting opzich het probleem niet zal zijn, maar de DA vertelde dat door die cystes de baarmoederwand in beweging blijft waardoor het vruchtje zich met een beetje pech niet kan in nestelen.
Het zal er dan net van afhangen waar het zich gaat in nestelen.
Klinkt dat bekend of kregen jullie andere dingen te horen?

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:57

mijn merrie is 17 en heeft ook cystes in haar baarmoeder (de da noemde het kisten, maar ik denk dat dit om hetzelfde gaat)
ze is via KI bevrucht, wel met vers sperma.
Ze was op 14 dagen drachtig, maar bij de 2e controle (op 1 maand) niet meer, volgens de da had het vruchtje zich niet ingenesteld, mede door die kisten.
Dus weer laten insemineren, ze was weer van de 1e keer drachtig en de da had mij de raad gegeven om haar de 1e 3 maanden van de dracht zo rustig mogelijk te houden (niet rijden, zorgen dat ze niet gestresseerd raakt enz) dus heb ik haar gewoon op de wei gelaten en alles is prima gelopen, tot nu toe (ze is 28 april uitgerekend)
Ook de laatste 3 maanden kunnen er volgens mijn da wat problemen zijn door kisten, dus ook dan moest ik haar kalm houden.
Ik heb van heel de dracht niet met haar gereden, zelfs nietgaan wandelen omdat ze nogal een stress-kip is (wel gewoon er naast stappen)

cystes zijn dus geen onoverkomelijk probleem, je moet gewoon wat voorzichtiger zijn met je merrie...
Ik had wel het geluk dat mijn merrie zeer goede eicellen heeft, en altijd heel mooi hengstig komt.

(en over dat voedingssupplement, ik denk dat dat alleen iets zal helpen als je merrie niet goed hengstig komt ofzo, maar aan die cystes veranderd dat niets, maar ik denk ook niet dat je veel kwaad kunt doen ermee)

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:08

hmm, ik heb eigenlijk ook wel een stresskip (vooral wanneer het mevrouw zelf uitkomt....).
Volgens mij zijn kysten "harde" blazen en cystes "zachte", maar ben geen DA dus ik kan er ook helemaal naast zitten.
Zijn er mensen die dat wel weten in de buurt??

Ik heb dat fertile spul op stal staan dus ik kan niet citeren wat er nou exact op staat, maar volgens mij stond er iets van dat het de kans op vroeg embryonale sterfte kon verlagen.
En dan nog wat over betere vruchtbaarheid enzo.
Nou is ze (laten we het afkloppen) tot op heden erg duidelijk vruchtbaar...... dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om Pling

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:58

Cynderella81 schreef:
Volgens mij zijn kysten "harde" blazen en cystes "zachte", maar ben geen DA dus ik kan er ook helemaal naast zitten.
Zijn er mensen die dat wel weten in de buurt??

Cysten (Cystes) zijn allemaal vochtblazen in bijvoorbeeld de baarmoeder. De benaming Kisten is sowieso een misverstand. En een benaming als Kysten wordt nog weleens gebruikt voor de zogenaamde Cysten, maar als je de boeken er op naslaat zijn en blijven het gewoon CYSTEN!

Dit is een definitie van Cysten bij de mens:
Aandoening waarbij de eierstokken van de vrouw vergroot zijn en veel (= poly-) holten (= cysten, kysten) bevatten.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Meestal beginnend in de puberteit: verhoogde mannelijke hormoonspiegels (= androgeen-spiegels), mannelijke trekken, mannelijke lichaamsbeharing (= hirsutisme), overgewicht (= obesitas), onregelmatige en hevige vaginale bloedingen

Mogelijke oorzaken (o.a.)
Verhoogde afscheiding van luteïniserend hormoon (= LH) door de hyposfyse (bijv. tumor), waardoor bijnierschors meer mannelijke hormonen (= androgenen) produceert dan normaal. Het teveel aan androgenen wordt omgezet in oestrogenen, die op termijn baarmoederslijmvlies-kanker (= endometrium-kanker) kunnen veroorzaken.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 19:05

Thanks! is die onduidelijkheid ook weer de wereld uit geholpen OK dan! !

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:44

Mijn ponymerrie had ook cystes in haar baarmoeder.
Bij zowel het insemineren als natuurlijk dekken,werd zij niet drachtig.
Dus mijn ervaring was niet zo goed, helaas.
Het heeft ons een paard gekost bij wijze van spreken.
Toch was ze heel regelmatig hengstig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:24

Als ze wel drachtig wordt heel goed laten scannen op tweelingdracht. Door al die cystes willen ze er nog weleens een over het hoofd zien met scannen en de rest kan jezelf wel verzinnen.....

Die PAVO fertile werkt overigens bij de mijne ook goed; Kwaad kan het sowieso niet en sommige merries zijn dat beetje extra gewoon nodig.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:04

annegti schreef:
Als ze wel drachtig wordt heel goed laten scannen op tweelingdracht. Door al die cystes willen ze er nog weleens een over het hoofd zien met scannen en de rest kan jezelf wel verzinnen.....

Die PAVO fertile werkt overigens bij de mijne ook goed; Kwaad kan het sowieso niet en sommige merries zijn dat beetje extra gewoon nodig.

Inderdaad, zorg dat je precies weet waar ze zitten en met hoevelen. Drachtig krijgen is normaal geen probleem

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:05

annegti schreef:

Dat betekent dus dat de DA een goed beeld van de baarmoeder moet hebben en weet waar de cystes zitten en hoeveel er zijn, alleen dan kan hij/zij een 2ling dracht opsporen.
Saar haar moeder had ook cystes, en dit gaf toch wel last met drachtig worden en blijven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:25

Onze fokmerrie (16 jaar) heeft er ook. Nooit problemen mee gehad, ze verwacht nu (afgelopen donderdag uitgeteld) haar 7de veulen, de 6de bij ons. Van de 6 keer dekken (alle keren natuurlijk gedekt) was ze 1 keer niet de eerste keer drachtig, maar de tweede keer. Deze merrie is ook nog eens een moeilijke merrie en laat zich maar 1 keer bespringen, oftewel, supervruchtbaar dus!

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 18:24

Oké dat is een hele goeie tip!
Dus als de DA binnenkort komt om te scannen is het dus het beste om de cystes "in kaart te brengen", zodat we achteraf in ieder geval niet meer in de war kunnen raken mocht ze drachtig zijn.
En inderdaad 2-ling dracht is niet iets waar ik op zit te wachten..... moet er niet aan denken dat er iets fout gaat!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:29

Mijn merrie was gust en de DA constateerde ook een cyste.
Ik weet niet of ze daarom gust is gebleven.
We hadden niet erg veel geluk afgelopen jaar, 5 merries gedekt 1 drachtig!!!
De DA gaf ons het advies om vroeg in het jaar ervoor te zorgen dat de merries veel (kunst-) licht kregen en luzerne te voeren.

We hebben inmiddels 3 laten dekken en 1 is door de 18 dagen. De andere twee (waarvan eentje 20 is) zijn dus nog niet drachtig.

Mijn merrie is nog niet gedekt omdat ik haar wil laten dekken door een jonge hengst welke nog in Ermelo staat. Ze heeft wel een mooie regelmatige cyclus.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:32

kenissen van mij hebben een merrie van 20 jaar,die had ook cystes op de baarmoeder.Die hebben ze toch op aanraden van de VA laten weghalen in de kliniek Merelbeke.
De merrie is daarna in 1 keer drachtig geworden,met een heel leuk veulen tot gevolg Knipoog

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 19:35

@pretty; ik heb daar ook wel eens over na zitten denken, maar heb het er eigenlijk nog niet met mijn DA over gehad.

Was dat een zware ingreep, en kan dat eigenlijk nog wel gedaan worden als ik haar dit seizoen nog wil laten dekken?
Want ik wil eigenlijk niet te veel van hort naar her met haar gaan slepen, het moet wel leuk blijven allemaal.

Ik waag dit jaar gewoon een poging en als moeder natuur besluit dat ze niet drachtig wordt dan is het niet anders, het zou erg jammer zijn, maar dan heb ik daar wel vrede mee.
Maar laten we hopen dat het lukt want ik wil wel heel graag een kleintje van dr.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 19:38

Hmm mij is vertelt dat je die moeilijk weg kan halen omdat ze erg taai en hard zijn.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:01

het beste zou zijn om even te informeren in een dierenkliniek denk ik.Ik was er nu ook niet nauw bij betrokken,maar volgens mij is de merrie vlot hersteld.Ligt er ook aan waar de cystes zich juist bevinden enz..denk ik.
De merrie is pas het jaar erop geinsemineerd denk ik,ze waren vroeg genoeg begonnen om een paar pogingen te kunnen doen,maar twas meteen raak!
Misschien gaat het bij jouw merrie allemaal wel nog vanzelf,en is een operatie helemaal niet nodig!
succes alvast! Knipoog

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 17:33

Dank je wel! We houden goede hoop!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 21:10

Mijn 17 jarige merrie heeft een flinke cyste en werd moeilijk drachtig. Gelukkig is het toch gelukt middels KI. Het jaar ervoor is ze natuurlijk gedekt, maar is ze niet drachtig geworden. We hebben continu gewoon doorgereden incl. wedstrijden. Volgens mij is het een pré dat je paard in goede conditie is en blijft, al is teveel stress natuurlijk niet goed.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 16:01

Ik ken een merrie met een vleesboom in de baarmoeder, geen cyste dus, merrie is momenteel drachtig maar heeft ook enkele jaren overgeslagen en is herhaaldelijk gust gebleven.