NRPS inschrijven ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beber

NRPS inschrijven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 21:48

Een New Forestmerrie (ca. 1.45M) hier op stal is per ongeluk drachtig geworden van een KWPN (niet gekeurde ) Hengst (ca. 1.65m).

Nu weet ik niet hoeveel procent arabisch bloed in het veulen zit, maar telt het veulen als paard, of als pony? ( 12,5 of 25% arabisch bloed)

En kan deze mix uberhaupt wel ingeschreven worden bij het NRPS?

Wie kan mij helpen?

gabrycha

Re: NRPS inschrijven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:46

De eis ga je niet redden volgens mij tenzij er arabisch bloed in de kwpner zit.

Je kan het veulen wel in sportregister laten registreren.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 23:54

En als er wel genoeg Arabisch bloed in de KWPN er zit?
Telt het veulen als paard of pony?

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:33

je kan het veulen zowieso altijd in het hulpstamboek laten inschrijven , daar zie je ook weleens haflingers en fjorden ! Haha!

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:52

Beber schreef:
En als er wel genoeg Arabisch bloed in de KWPN er zit?
Telt het veulen als paard of pony?

Ik heb het paspoort van mijn e pony er eventjes bijgepakt, dat is een arabier 1,57m x uitgegroeide d van 1,50m, ze staat ondanks vol papier, vader is avs en pasb erkend en moeder is een nrps keurmerrie, in het hbr.
Oftewel hulpboekregister, type rijpaard. Jouw paardje zou in dit register komen als type rijpaard kleine maat welteverstaan.
Mijn e pony kan in het hoofdstamboek opgenomen worden, en stel dat jouw paardje boven de 1,60 uitkomt alsnog als paard aangemeld worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:46

Hoeveel procent Engels volbloed zit er in die KWPN-hengst? Als dat minimaal 25% is, zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. Voor het NRA (rijpaardenregister) geldt de eis van Arabisch bloed namelijk niet. Daar moet het betreffende paard minimaal 12.5% (Anglo-)Arabisch bloed hebben, dus dat mag zowel Arabisch als Engels als een combi zijn. Voor het NPA (het rijponyregister) geldt wel de eis van 12.5% Arabisch bloed. Er mag wel Engels volbloed in zitten, maar dat telt dan niet mee voor die 12.5%.

Met een merrie van 1.45 en een hengst van 1.65 heb je kans dat je er een E-pony uit fokt (rijpaarden kleine maat bestaan tegenwoordig niet meer, dat zijn E's) maar het kan net zo goed een D worden. E-pony's komen voor zover ik weet in het NPA. Groter dan 1.56 is het een rijpaard en die komen in het NRA. Voor zover ik allemaal weet. Knipoog Wil je het helemaal zeker weten, dan zou je het even aan het NRPS voor moeten leggen.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:07

Ik denk ook dat ik het NRPS volgende week eens ga bellen, morgen zullen ze wel gesloten zijn.
De hengst heeft in de 4e generatie 1 x volbloed en in de 5e generatie 7 x volbloed inzitten.

Wat de merrie betreft weet ik het niet, omdat ik geen verstand heb van New Forest bloed.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:09

Als ze haar accepteren wordt het zoiezo geen npa of nra registratie omdat de afstamming deels onbekend is en de vader geen nrpser is. Het wordt zoiezo een hbr.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:12

gabrycha schreef:
Als ze haar accepteren wordt het zoiezo geen npa of nra registratie omdat de afstamming deels onbekend is en de vader geen nrpser is. Het wordt zoiezo een hbr.

Beide ouders hebben gewoon papier, KWPN en New Forest.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 07:55

Beber schreef:
gabrycha schreef:

De hengst is niet gekeurd geweest voor een stamboek. Dus ook geen officiële dekdienst gedaan. Vandaar dus dat er zal staan vader onbekend.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:16

petraaken schreef:

De hengst is niet gekeurd geweest voor een stamboek. Dus ook geen officiële dekdienst gedaan. Vandaar dus dat er zal staan vader onbekend.
[/quote]

Deze hengst heeft nog een ander veulen op zijn naam staan en dit was uit een KWPN merrie (ook een ongelukje), hier hebben wij wel papieren bij aangevraagd, en na dna onderzoek, hebben we bij het KWPN wel papieren gekregen.
Doet het NRPS dat niet dan?