wanneer weer rijden na dekking ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sefanya

wanneer weer rijden na dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:33

mijn paard word volgende week gedekt
mag ik er na de dekking weer op rijden
of moet ik de maand afwachten totdat de veearts haar heeft opgevoeld
ik vraag dit i v m eventuele kans op miskraam
ik weet het niet

valori

Re: wanneer weer rijden na dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:20

Gewoon rijden. Ik rij altijd vanaf 2 weken na de geboorte tot ongeveer 6 weken voor het volgende veulen en mijn merrie heeft 6 gezonde veulens op een rij gehad. Natuurlijk begin ik wel rustig en bouw het ook wat af als ze dik wordt.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:23

Je kunt gewoon rijden hoor.
Ik heb wel is gehad dat ik een paard net aan het rijden was toen de hengstenboer hem kwam insimineren. Heb daarna ff gestapt en toen weer gewoon verder gereden hoor.

Is juist goed, kunnen het niet meteen uitpissen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:38

Ik moest juist alle stress vermijden de eerste 18 dagen ivm het afstoten. Dus liever niet rijden.

Daarna altijd de eerste 3 maanden rustig aandoen ook ivm met VES (Vroeg embryonal sterfte) Bij mij werd alles dus lekker opgehouden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:45

lachmar schreef:

Eeeeeh, sinds wanneer gaat sperma de blaas in?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:19

Aimee schreef:
lachmar schreef:

Dat vraag ik met ook af. Als dat zo is dan is er toch echt iets fout gegaan met insemineren.
Je kan gewoon blijven rijden, het wil wel eens zo zijn dat paarden het beter opnemen omdat ze zich beter ontspannen als ze net gereden zijn.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 00:34

Aimee schreef:
lachmar schreef:

Niet duh.
Dit is voor de eerste paar minuten, paarden willen dan altijd meteen gaan staan plassen en er is dan een kans dat ze wat het sperma mee uitplassen. Het is natuurlijk beter als al het sperma er in blijft zitten.

En wat stress betreft, als je je paard gewoon rustig door traint, dus niet hard aan gaan pakken of moeilijke dingen gaan doen, maar gewoon rustig door blijven rijden dan hebben ze ook niet zoveel stress hoor.
Ik neem ze in het begin niet mee op concours, hier krijgen ze wel de nodige stress van.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:41

lachmar schreef:
Dit is voor de eerste paar minuten, paarden willen dan altijd meteen gaan staan plassen en er is dan een kans dat ze wat het sperma mee uitplassen. .

Whahaha en hoe denk jij dan dat dat sperma uit de baarmoeder kan komen?

anatomie lesje nodig? kan hoor...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:28

Odie schreef:
lachmar schreef:
Dit is voor de eerste paar minuten, paarden willen dan altijd meteen gaan staan plassen en er is dan een kans dat ze wat het sperma mee uitplassen. .

Ik heb ook ervaring dat het er uit kan lopen (niet zoals plassen hoor).
Heel raar, maar gelukkig ze is toch drachtig geworden en we hebben altijd gewoon door gereden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:26

Op de hengstenhouderij zeggen ze ook altijd even wandelen na de dekking ivm het eruit plassen dus er zal best een kern van waarheid inzitten.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:50

Odie schreef:

Ik zou maar niet te hard lachen voor je je oordeel trekt.
Ga het maar aan de hengstenboer vragen weet zeker dat ie ook zegt heel ff stappen als ze net geinsimineerd zijn.
Het zit dan echt niet meteen allemaal in de baarmoeder hoor!!!!
Wij fokken al jaren, dus weet echt wel waar ik het over heb.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:46

Ik heb begrepen dat in het brabantse dit idd de gewoonte is. Ik heb me ook rot gelachen toen ik het voor het eerst zag gebeuren.
Wij doen het nooit, laten de merrie gewoon plassen na de dekking. Dit lijkt ons juist goed om eventueel ingebracht "vuil" weg te spoelen. Alle merries zijn probleemloos drachtig geworden (10 stuks).

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:55

[/quote]

Ga het maar aan de hengstenboer vragen weet zeker dat ie ook zegt heel ff stappen als ze net geinsimineerd zijn.
Wij fokken al jaren, dus weet echt wel waar ik het over heb.[/quote]

Als de inseminator goed zijn werk doet zit het wel degelijk allemaal in de baarmoeder. Het eventuele beetje dat er uit komt is enkele en alleen dat wat aan de pipet blijft zitten als je deze uit de baarmoeder haalt.

Het lopen heeft zeker wel nut na een inseminatie of dekking, dit brengt de baarmoeder in beweging en zorgt zo dat het sperma sneller richting de eierstokken gaat.

Het plassen na een dekking is ook totaal niet erg want dan trekt de merrie ook spieren samen in het gebied van de baarmoeder en dat stimuleert ook weer het transport van het sperma.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:24

heb dat ook altijd begrepen dat je moest stappen na het insemineren.

Wat betreft rustig aan doen ik heb gewoon doorgereden vanaf de dekking moest alleen stress voorkomen maar tja wat is stress denk ik dan.
Ze liep 2 weken na de laatste dekking op de keuring dat was best spannend voor haar maar of het nou echt stress veroorzaakt .

Denk als je gewoon normaal met je paard omgaat (net als ervoor) er niks aan de hand is.

Heb altijd zo gedacht (net als bij mensen) als het goed is blijft het zitten is er wat mis komt het eraf (hoe rot ook)

Nou zeg ik dit heel makkelijk maar mijn merrie is nu bijna 9 maanden en de enige die stress heeft ben ik geloof ik Haha!

Succes trouwens met het dekken (vond ik ook een hele spannende tijd)

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:59

lachmar schreef:
Wij fokken al jaren, dus weet echt wel waar ik het over heb.

Tuurlijk meid whahaha nu lach ik nog harder.
Heb jij je inseminatie diploma? ben je veearts? NEE! dus je weet niet waar je het over hebt.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:09

Oh en jij bent dat wel????
Lijkt er toch wel op dat meer mensen hiervan gehoord hebben of kun je ook al niet lezen??
Jezus man dat je dan niet toe kunt geven dat je een beetje fout zat okee, maar om dan nog met zo'n opmerking terug te komen Frusty

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:00

Laten we wel even redelijk blijven he!

Het ging erom dat JIJ beweerde dat een pas geinsemineerde merrie door te plassen het sperma uit haar baarmoeder krijgt.

Ik verklaar je voor gek.

En uit je laatste bericht begrijp ik jouw schreeuw om een anatomie les dus bij deze:

De inseminator brengt het sperma door de baar moedermond in de baarmoeder, de baarmoder heeft de vorm van een fuik; het sperma kan er wel in maar niet er uit. Via het slijmvlies van de baarmoederwand worden de zaadcellen naar de eileiders getransporteerd.

De plas waar jij zo bang voor bent komt uit het urinekanaal en deze ligt veeel minder diep dan de baarmoedermond.

De schede is vanaf het urinekanaal naar buiten iets aflopend waardoor er niks terug kan.

Misschien moet JIJ eens leren lezen, en dan vooral het stukje van Arthurvos, want die is tenslotte al jaaaaren inseminator dus hij weet echt wel waar die het over heeft.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:02

Okee ik geef toe ik heb het er misschien verkeerd neergezet, maar stappen na het insimineren heeft wel degelijk zin.
Staat dus ook in het stukje van arthurvos.
En dat ze niet al het sperma uit kunnen plassen snap ik ook heus wel hoor, maar jij hoeft ook niet meteen zo stom te reageren met je whahahaha.
Had ook wel anders gekunt vind ik!