welke ijslandse hengsten zijn dit jaar populair?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shezzit

welke ijslandse hengsten zijn dit jaar populair?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 00:39

Ik rijd zelf ijslanders en komend jaar wordt er bij ons weer een paar merries gedekt. We zijn er nog niet helemaal uit welke hengst t moet worden. Wie laat zijn ijslandse merrie dit jaar ook dekken en welke hengsten hebben bij jullie de voorkeur en waarom?
Ben erg benieuwd welke hengsten populair zijn komend jaar!

Liezel1

Re: welke ijslandse hengsten zijn dit jaar populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 17:41

wij hebben 2 ijslandse merrie's allebei gedekt door kapur fra loint, eigenaar is tevens vriend van ons... hij verwacht er ook een veulen van, en de stal waar ik les verwacht 3 veulens van kapur... we zijn heel benieuwd naar de 1e!!! Kapur is een zwartbonte hengst, dit weekend ook op de keuring, en het is een plaatje om te zien en een schat van een beest, ik heb hem regelmatig in mijn handen en ben er helemaal weg van!!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 17:17

ben helaas niet in de gelegenheid om naar de keuring te komen, Verdrietig
we zijn er nog niet uit, maar ik pleit voor Alti en Tyrson!!!!! Vooral voor Tyrson, ben helemaal verliefd op die hengst

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:11

een van mijn verzorgijslanders heeft vorig jaar een veulen gehad van kongur fra malou

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:44

Kongur is idd schitterend
was het ook een isabel veulen?
Helaas is de eigenaar van de merries er niet op uit om "bijzondere kleurtjes" te fokken, jammer want ik ben dol op bijzonder kleurtjes, hihi

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:23

Mijn merrie krijgt over 2 maanden een veulen van Hottur. Leuke hengst en geweldig karakter. Ik weet nog niet of ik haar dit jaar weer laat dekken. ik denk dat we een jaar overslaan.

Ik vind Gammur een erg mooie hengst. Lettir fra Spor heb ik vorig jaar op de hengstenkeuring gezien en was ik ook helemaal weg van. Op hun website staat een heel mooi filmpje van Lettir.
Tyrson vind ik ook erg mooi.

Glenurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:38

Wij hebben nu een veulen van Tyrson en volgende maand komt het 2e veulen van Tyrson Haha! Ik vind hem helemaal super!

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:38

Wij hebben 1 merrie drachtig van Lysir fra Lyraninge, 2 van Frosti fra Heidi en onze zilverappel import is drachtig van Skorri (die nu naar Nederland is geïmporteerd).
Ik laat 3 merries opnieuw door Frosti dekken (heeft niet alleen een puntgaaf exterieur en gangen, maar ook een byzonder charmant karakter).
Onze nieuwste zilverappel aankoop staat nog op IJsland en wordt daar gedekt, maar ik weet nog niet door welke hengst.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:06

Shezzit schreef:
Kongur is idd schitterend
was het ook een isabel veulen?
Helaas is de eigenaar van de merries er niet op uit om "bijzondere kleurtjes" te fokken, jammer want ik ben dol op bijzonder kleurtjes, hihi

nee het was een muisgrijze, later werd hij zwart, weer grijs, dbruin en nu is hij zwart

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:10

Voor bijzondere kleurtjes moet je bij Frosti zijn (tot op heden lichte valk, donkere valk, wildkleur valk, perlino en wildkleur bruine)

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:15

leuk zeg!!
de eigenaresse van mijn verzorgijslanders wil haar merrie dit jaar weer laten dekken, ze blijft maar hengstig

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 18:47

Niet onverstandig. Heb je kans dat de hormonen stabiliseren en weer normaal gaan werken.
Skorri is trouwens ook heeeeeel populair dit jaar!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:37

skorri? wat is zijn stalnaam.
ik heb zo even rondgesnuffeld bij de dekhengsten, maar jeetje wat een keuze!!

welke hengsten raad je nog meer aan?

vorig jaar heeft ze een veulen gehad van kongur fra malou, een hengstje die nu op de begrazing staat, zal binnenkort eens een foto plaatsen.

iemand zei een keer dat je bij een hengst niet alleen naar zijn keuringscijfers ed moet kijken, maar dat je ook moet kijken naar wat zijn nakomelingen doen

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:53

Skorri fra Gunnarsholti natuurlijk! De hoogst gekeurde 4-ganger ter wereld. Vorig jaar heb ik mijn merrie Silfurskotta op IJsland door Skorri laten dekken. Zodoende ontdekte Vera ten Haaf dat hij te koop was. Op IJsland waren ze er mee uitgefokt. Hij heeft overal op IJsland nakomelingen die heel goed presteren. Nu is hij dus in Nederland bij Hesta Gard Hekla. Ik heb gisteren wat foto's van hem gemaakt.
Zo op het oog een hele gewone zwarte hengst maar owee als hij gaat lopen, dan is het een geweldige spetter! Jammer dat hij "gewoon" zwart is. Frosti (hoogst gekeurde 5-ganger in Nederland) blijkt allemaal leuke kleurtjes te geven, maar van zijn nakomelingen is niets bekend. Wel zijn de veulens die op dit moment van hem geboren worden, stuk voor stuk heel goed gebouwd en dat is toch de basis voor een goed paard.
Voor de keuze van een hengst moet je eerst kijken naar wat jou merrie is: 4 of 5-ganger. Een 4-ganger combineren we het liefst met een 5-ganger en een 5-ganger met een 4-ganger. Dit om bij de 4 ganger de (sluimerende) telgang weer te versterken en bij de 5-ganger de tölt weer te versterken.
Verder vind ik karakter ontzettend belangrijk. Want je hebt niks aan een goed paard met een slecht karakter! Vooral de werkwilligheid en stabiliteit zijn belangrijk. Dat zit zowel bij Skorri als bij Frosti heel goed.
Punten zijn wel degelijk belangrijk! (Behalve bij mensen die een hengst hebben die niet zo hoog scoort!).
Als je een goede merrie hebt dan wil je met het veulen toch de merrie verbeteren en moet je een hengst pakken die vooral op die punten hoog scoort, die bij jou merrie wat minder zijn.
Hier wat foto's van Skorri "in ruste".
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:56

mooie stevige hengst vind ik hem hierboven, niet zo iel eens een keer!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:56

wow skorri is echt mooi, zal eht eens tegen de eigenaresse ezeggen

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 14:24

Heey ijslandertje,
Ik had je pas geleden gemaild over Njord (die is bij ons gefokt maar helaas heb ik hem nooit gezien/gekend: was voor mijn tijd) maar ik weet niet of die meel aangekomen is.
Had er iig in gevraagd of je misschien een foto van hem had en hoe hij is met rijden en in de omgang, laat je me dat nog weten, ik ben heel benieuwd!
Bij ons wordt het dit jaar waarschijnlijk Ás. (DE Ás!!!) Haha!

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:53

heej,
van welke stal ben je dan
tuurlijk heb ik fotos!!
en heel heel veel te vertellen!!!
heb je mail helaas nooit gehad

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:44

Schiet lekker op. Typ ik een heel bericht klapt het internet eruit. MAar goed ik vroeg me dus ook af wie je bent Shezzit. K..... die bij Jansen rijdt? Je vind Atli leuk en hier in de buurt.., dus volgens moet je dat zijn. Anders weet ik het niet en word wel nieuwschierig Lachen Lachen Ik heb een tweejarig hengstje van Atli... echt een schatje Lachen Mijn merrie is gister drachtig gescand van Tyr vom Rappenhof. Helaas heeft hij vlak na het dekken koliek gekregen en is een paar dagen later overleden... een verlies voor de fokkerij. Hjarta.. een merrie van m'n ouders is gedekt door Tyrson... dus we houden het in de familie Lachen
Gaat het om Vepja ijslandertje?
Welke merries laten jullie dekken Shezzit?

Groetjes Hilde

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:31

ja gaefje het gaat idd om vepja

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:11

En welke merries gaan naar As dan Shezzit?

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 21:03

Hey H alias G, ik was idd K van J uit M en L is naar A fra B gegaan maar helaas niet hengstig geworden zoals je weet. Volgend jaar weer nieuwe kansen
groetjes K alias S, hihi