Dit is zeer herkenbaar voor mij, onze merrie heeft daar ook last van gehad bij beide veulens, vooral aan het eind van haar dracht. Waarschijnlijk heb je een wat korte merrie...
Wat mijn advies van de veearts is geweest is hele kleine porties voer voeren gedurende de gehele dag, liever 3 x perdag op de wei dan de hele dag. Ze hebben nu veel minder ruimte in de buik waardoor het voer niet kan lekker 'gisten' in de maag, in de maag bij het verwerken van het voer komen gassen vrij en daar is dan te weinig ruimte voor. Door kleine porties te geven heeft het meer ruimte en krijgt je merrie geen koliek.
Verder is het af te raden bv kuil te voeren omdat dit meer gassen geeft dan bv gewoon hooi.
Nadat we deze adviezen hadden opgevolgd ging het een heel stuk beter, ik geloof zelfs dat ze geen koliek meer heeft gehad. Longeren wil helpen tegen het vrij laten komen van die gassen, dat kan je gelukkig horen en je merrie voelt zich gelijk een stuk opgeluchter.
Succes ermee, weet dat dit extra spanningen geeft voor een al spannende tijd, hopelijk heb je hier iets aan en kun je de koliek voorkomen.