Lusitano hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano hengst Castreren?

Ja.
4 (33%)
Nooit.
4 (33%)
Nu nog niet, over een paar jaar.
4 (33%)

Totaal aantal stemmen: 12

liesbethb

Lusitano hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 10:27

Hallo Iedereen!

Graag wilde ik jullie om je mening en vooral ervaringen vragen:

Ik heb een 2 jarige Lusitano hengst. Pling
Mijn grootste vraag is moet/ kan ik hem hengst houden?

Zo niet is het dan niet beter om hem zo vroeg mogelijk te castreren?zodat de wond beter heelt, en hij minder hengsten gedrag kan ontwikkelen? en makkelijker in omgang is met andere paarden?
(als ik over een paar jaar met hem ga rijden?)
Wil er verder nooit meer gaan dekken dus dat is niet van belang Vingers aflikken

Hij staat bij ons thuis, heb zelf nog 2 andere shetlander hengstjes van 5 jaar.. geen merries in de directe omgeving.

Op het moment is hij redelijk goed handelbaar, bijt soms een beetje en probeert met momenten iets dominanter te worden.. maar krijgt hij geen kans toe. Wordt dit alleen maar erger, of naarmate de leeftijd vordert juist minder?

Mijn doel met hem is om lekker te kunnen rijden, beetje dressuurmatig, natural horsemanship stijl.. goede verstandhouding opbouwen en lekker genieten!

Is het in mijn geval handiger om hem dit jaar nog te castreren?

Alvast super bedankt dat jullie er even over meedenken! Zou graag advies willen horen van mensen die ook andalusier/ lusitano hengsten bezitten of ervaring mee hebben! Haha!

Groetjes!Liesbeth

Lise81

Re: Lusitano hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:40

Ik denk dat als je vind dat hij te veel hengst wordt en jij daar niet mee overweg kan je hem beter kan laten castreren. Maar voor de groei van het paard zelf is het misschien beter om het later te doen.
Ik zou ervoor kiezen het zo lang mogelijk uit te stellen, pas wanneer je denkt dat hij echt te veel hengstengedrag gaat vertonen voor jou laten castreren.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:43

Je zou het nog een jaar aan kunnen kijken. Stel dat hij straks vervelend word en niet het gedrag vertoond wat je zou willen hebben kun je hem nog altijd laten castreren.

Als je hem toch geen merries wilt laten dekken is het verder ook niet van belang.

Niet elke hengst krijgt dominanter en vervelender gedrag naar mate hij ouder word. Daar kun je niet zo veel over zeggen denk ik.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:08

Ik ben eigenlijk van mening zolang je hem niet als dekhengst gaat gebruiken dat je hem beter kan laten castreren. Hij kan zelf namelijk ook veel last hebben van zijn hormonen en als hij ruin is niet.

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:20

ja jullie hebben alle drie gelijk.. Verward
of in ieder geval dat zijn ook mijn overwegingen..

of hem dit voorjaar behoeden voor zijn gevoelens, en zijn leven een stuk makkelijker en aangenamer maken.
Of hem hengst laten en de consequenties aangaan.

mijn veearts vertelde dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft om hem hengst te laten, tenzij je wilt dekken, maar qua bouw maakt het niets uit.. hij vervalt na 1 jaar weer in zijn bouw die hij altijd zou hebben gehad als ruin, en de wond hecht nu ook nog beter..

mmm moeilijk dit.. ! nou goed, hopelijk nog meer nuttige reacties! Knipoog

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:28

Ik werk alle dagen met Lusitano's: hengsten, dekhengsten en merrie's.
Ik kan eerlijk zeggen dat er geen problemen zijn met "onze" hengsten. (zijn niet van mij maar van kwekerij/handelstal).
Uiteraard worden ze dominant als de merrie's hengstig staan.
Vork
Maar het hangt van jezelf af of JIJ je erdoor gedomineerd voelt of niet.
Hengsten moet je eerlijk maar streng behandelen.
Persoonlijk zou ik hem niet laten castreren. Kan je misschien nog spijt van hebben in de toekomst.....
Als het nu goed gaat, gewoon laten zo. Als jij je er goed bij voelt , tenminste.

Groetjes

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:56

Hoi Kalimba!

Harstikke bedankt voor je advies!

Inderdaad ik voel me er goed bij, het enige wat soms vervelend is is dat hij soms wat happerig is..
Denk je dat dit nog minder kan worden? of is het iets wat in zijn karakter zit.. het is een heel stuk minder!

Ook als ik hem straks ga rijden is dat geen probleem tussen andere paarden ( merries?) ik bedoel zolang hij aan het werk is?

ach ja.. de tijd zal het leren! Knipoog
Denk inderdaad dat ik hem nog een tijdje hengst laat.. Misschien dat het bij elk paard anders uitpakt... ben in ieder geval wel met gedragstraining bezig.. daarnaast ga ik hem maar veel dingen laten zien en in de omgeving van andere paarden! Misschien wordt het dan een gewone gang van zaken voor hem...

Super bedankt, Als er nog meerdere ervaringen zijn!
Barst los! Haha!

Groetjes!

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:29

Tja, dat hij wat happerig is kan goed én slecht zijn.
bv. tijdens het poetsen een klein hapje kan uit liefde zijn maar een vals hapje (zul je ook meteen herkennen als hij iets vals bedoelde ! ) moet bestraft worden door tikje op neus.
Geen gegil of machtsvertoon want dan begint het spelletje.

Onder het rijden kan die wel eens problemen hebben , als hij weet wat dekken is. Onze dekhengsten kunnen zich niet concentreren met een merrie in de ring, merries zijn dus ook niet welkom als er echt gelest/gewerkt wordt.
Maar tijdens "normale" trainingen maken de hengsten zich wel wat "groter" en gaat hun "showgehalte" de lucht in , toch is er niks gevaarlijk of lastig aan. Nogmaals, mits je hier mee om kunt gaan.
De hengsten die niet weten wat dekken is, kijken wel rond en maken lawaai, dat is alles. Ze zoeken precies iets maar weten - nog niet- wat Vork
Als je snel bang of nerveus bent, heb je in de toekomst meer aan een ruin.
Veel geluk met hem! Groetjes

liesbethb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 23:40

Okey, nou in dat geval!

Ga niet met hem dekken dus zal hij niet weten wat hij zoekt...
Wordt totaal niet nerveus van hem, laat me er eigenlijk niet echt door van de wijs brengen, dus dat moet geen probleem zijn.

Dat happen was eerst wel beetje gemeen, maar ben daaraan aan het werken, nu doet hij het niet meer zoveel, meer als je te dicht bij zn neusje komt, gaat hij eerst 10 keer beetje irriteren en dan hap!
maar ook dat is weer relatief eigenlijk ... ik probeer het hem af te leren door hem achterwaarst te laten gaan want een tik geven heeft geen zin omdat hij weet dat het niet mag.
Hij doet het en dan heel snel zijn hoofd opzij of omhoog... en als ik hem dan in principe ' uit de kudde ' zet... is het minder!

hoop dat dit een goede aanpak is.

Maar het beter genezen van de wond als hij jong is, is niet relevant dan?

Nou goed, we zullen zien hoe het uitpakt.. Knipoog
Zal jullie wel op de hoogte houden! Bedankt!

Groetjes!

Evt foto's op www.liesbethborgers.nl (zijn er niet veel, maar onder algemeen staan er een paar van mijn paard: Xerifrado!)