Enig idee hoe bont x bruin vererft??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonnieW

Enig idee hoe bont x bruin vererft??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:51

Ik heb misschien een potentiele draagmoeder gevonden, maar die is bont... Enig idee hoe dat vererft? De hengst is bruin. Met iig een bruine vader (weet niet of dat uitmaakt...)

Meavey

Re: Enig idee hoe bont x bruin vererft??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:16

Een draagmoeder?
Je wilt dus een eitje implanteren in die merrie?
Dan maakt het niks uit wat voor kleur zij is, maar wat de kleuren van de ouders van het "eitje" zijn.

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:18

Ik weet niets van fokken maar ik weet dat mijn paard (zwart-bruin) ooit een veulen heeft gehad van een bonte hengst. De bedoeling was een bont veulen te fokken maar het werd een bruine.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:14

Neej de merrie wordt gewoon gedekt, alleen het veulen wordt voor mij en niet voor de merrieeigenaar...
Dus het wordt een echt kind van die (bonte) merrie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:30

50% kans. Bont is dominant. Het is dus bont of totaal niet. Ook niet in de genen. Afhankelijk van de bontkleur kan het zwart, bruin en/of vosbont zijn.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:54

Als de moeder homozygoot bont (AA)is heb je 100% kans op bont, omdat bont inderdaad dominant is.
Als deze moeder eerder effen veulens gegeven heeft en je dus weet dat ze heterozygoot bont (Aa) is dan heb je 50% kans op een bont veulen.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:00

Sammie schreef:
50% kans. Bont is dominant. Het is dus bont of totaal niet. Ook niet in de genen. Afhankelijk van de bontkleur kan het zwart, bruin en/of vosbont zijn.

Bont kan zich ook heel gering uitten, zelfs zich beperken tot alleen aftekeningen, en er zijn ook palomino bonten en valkkleurig bonten (buiten de paints om)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:03

Sabino, Tobiano , Overo, Tovero. Het blijft allemaal bont en het blijft ook minimaal 50% dat de merrie het doorgeeft!

Overigs vind ik het wel riskant. Je krijgt een merrie aangeboden die misschien helemaal niet bij Lingh past. Genetisch geeft de merrie ook min 50% van zichzelf door, dus zorg ook dat de merrie je bevalt qua uiterlijk en gangen e.d.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:43

deze merrie was een van de opties, omdat ik geen bont veulen wil, wou ik dit even weten.. Deze merrie wordt het dus niet met zoveel kans op bont.

Ik heb ook nog een KWPN bruine merrie waar ik van de week naar ga kijken en een arabier (dat moet ik natuurlijk nooit op dit forum zetten...)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:48

Okee dan... hap! Lingh op een arabier? Apart Haha!

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:45

Ik ben gek van arabieren en gek van Lingh...
Ik ben er nog niet helemaal over uit, maar er staan ook arabische hengsten insgeschreven bij t NRPS om KWPN te dekken, en ik weet uit ervaring dat daar mooie paardjes uit kunnen komen.

Daar komt nog is bij dat ik niet zo groot ben, 1.58.. Dus ik moet niet zo een groot paard. Ik heb er nou een van 1.68 (hij is een beetje te veel gegroeid haha) en dit mag wel een maatje kleiner.... Arabieren zijn niet zo groot, vandaar..

Ben er nog niet helemaal uit hoor, want je hebt natuurlijk wel meer aan een 100% KWPN.. Om het maar ff boers te zeggen

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:39

De enige levende arabier die kwpn erkend is, is juist NIEt bij nrps erkend, datis de poolse Gil die ook een verrichtingsonderzoek heeft gelopen, voor zover ik weet waren Garwolin en Baccarat kwpn erkend.

Is het misschien een idee om fokkers op te zoeken die merries drachtig hebben van lingh? Als je er snel bij bent kun je alles in principe meemaken alleen het je die romplsomp met de draagmerrie niet. Knipoog

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:12

Lingh staat nu in Ermelo voor karakter onderzoek... Hij heeft dus nog niet gedekt.... En ik had het ovver NRPS goedgekeurde hengsten, zoals Lobeke en Dosator Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:14

Maar als hij wordt ggk gaat hij wel dekken dit jaar.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 22:44

Ja daarvoor staat ie daar Haha!... Maar er werd mij net gevraagt waarom ik geen merrie eigenaar zoek die een merrie drachtig van Lingh heeft.. Dat kan dus nog niet bedoel ik alleen maar

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:11

BonnieW schreef:
Lingh staat nu in Ermelo voor karakter onderzoek... Hij heeft dus nog niet gedekt.... En ik had het ovver NRPS goedgekeurde hengsten, zoals Lobeke en Dosator Knipoog

De hengsten hebben niet de potentie om voor het kwpn erkend te worden daar zit het verschil er in!

Begrijp me niet verkeerd ik heb zelf een passie voor arabieren
Haha!

Ja lingh is aangemeld voor 5 daags onderzoek en het moet wel heel raar lopen als hij niet wordt goedgekeurd.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:12

Ik ben zo gek van m Haha!
Wil ook wel een paar niet goedgekeurde zaatjes :p