aankoop veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

aankoop veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 15:42

Ik weet niet of dit op de goede plaats staat, maar goed, dan merk ik het ook wel weer Lachen

Ik zit er over te denken om over anderhalf/twee jaar een veulen/jaarling te kopen, zodat ik twee of drie jaar later mijn eigen paardje kan opleiden.

Ik ben me een beetje aan het orienteren op wat hier zoal bij komt kijken. Ik vroeg me dus af of er misschien bokkers zijn die mij een idicatie van een prijs kunnen geven van een veulen met een leuk (liefst KWPN) papier erbij. en wat zou bijvoorbeeld een opfok gaan kosten per maand of per seizoen?

Dees

Re: aankoop veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:43

mlvanmelle schreef:
Ik zit er over te denken om over anderhalf/twee jaar een veulen/jaarling te kopen, zodat ik twee of drie jaar later mijn eigen paardje kan opleiden.

Ik ben me een beetje aan het orienteren op wat hier zoal bij komt kijken. Ik vroeg me dus af of er misschien bokkers zijn die mij een idicatie van een prijs kunnen geven van een veulen met een leuk (liefst KWPN) papier erbij. en wat zou bijvoorbeeld een opfok gaan kosten per maand of per seizoen?

Aankoop veulen op Zuidlaarder markt rond de 1.200 euro, aankoop op elite veiling 15.000 euro. Dus aankoop bij de particulier zit daar tussen.

Opfok kost ergens tussen de 780 euro per jaar tot een 1.800 euro per jaar (ik raad je aan niet voor goedkoop te kiezen maar voor kwaliteit, en dat is vaak niet het goedkoopste).
Enten en ontwormen en bekappen zal je een 200 euro per jaar kosten en dan doe je het goedkoop en minimaal.

Dus het veulentje nu heeft je over 3 jaar op de goedkoopste manier al 3.740 euro gekost. Dat is best geld voor een onbeleerde 3 jarige, zeker gezien de risico's die het hebben van een veulen met zich meebrengt. En dan is het nog maar afwachten of het veulen op zijn 3de wel een aardig voetje kan lopen dan wel op de rontgenkeuring goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:45

Ja ik weet dat er heel wat kosten aan verbonden zijn, maar het is voor mij beter te doen om zo'n bedrag verspreid over een aantal jaren te betalen, dan dat ik ineens een wat ouder paard voor een groter bedrag moet kopen.

Ik ben me ook aan het orienteren en ik heb nog niet definitief besloten of ik het ga doen. Natuurlijk zijn er risico's aan verbonden, het veulen zou in het vervelendste geval kunnen overlijden, maar dat kan je ook met een ouder paard gebeuren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:04

Zie het zo: het geld ga je uiteindelijk toch uitgeven.
Dan kan je toch veel beter voor tezijnertijd "Plug&Play" gaan in tegenstelling tot een spaarvarken met veulenhoefjes Pling

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:12

Hoi, ik heb verderop in dit forum een tijdje terug ook een topic geplaatst met de titel "jaarling kopen, onverstandig?" Ik heb er heel veel reacties op gehad dus misschien heb je er wat aan om daar even te lezen.
Voor mij golden andere redenen waarom ik graag weer een veulen wilde, maar deels ook de reden die jij noemt...
Ik zie het niet als een spaarvarkentje maar als een investering. Knipoog En investeringen hebben altijd wel een bepaald risico denk ik.

Na veel lezen en goed nadenken enz enz heb ik besloten de jaarling te kopen. Ze wordt vandaag door de dierenarts gekeurd en als ze goedgekeurd wordt, koop ik haar.

Ik zet haar in de opfok in brabant. Die is 45euro per maand. De fokkerij waar ik haar koop, zetten ook hun eigen veulens daar neer dus het leek me verstandig haar meteen daarbij te zetten.
Ik zou inderdaad wel goed oppassen met waar je je veulen neerzet. Sommige gooien gewoon vanalles bijelkaar in de wei en dat wordt straks jouw veulen verrot geschopt....
Ook moet je goed opletten hoe en wat ze voeren enz. Mijn veulen zet ik alleen t/m september daar in de wei...ik vind dat ze swinters niet goed genoeg voeren en ga dna op zoek naar een andere opfokstal (ook wat dichterbij) waar ze de rest van haar veulentijd kan staan.

Mijn jaarling is overigens een NRPS merrie van Flyinglight (keur) (V.Saros) X Wild romance (V Weltmeyer) haar verwachtte eindmaat ligt rond de 1.66. Als je nieuwsgierig bent naar wat ik hiervoor heb betaald, kun je me even een PB sturen.

Succes bij je keuze en lees even bovengenoemde topic!

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:15

Ow ja, vergeet ik te zeggen...de opfokstallen die ik voor van de winter op het oog heb, kosten vanaf 90 euro t/m 120 euro per maand... Heb je ene beetje een indicatie...