Draagmoeder gezocht voor veulen van KWPN hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonnieW

Draagmoeder gezocht voor veulen van KWPN hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 12:28

Hai,
Ik wil graag volgend jaar een veulen. Ik heb zelf geen merrie maar weet wel al van welke hengst ik een veulen wil. Een veulen van deze hengst kopen kan niet, want dit is het eerste jaar dat hij dekt. Het is een KWPN ik denk rond de 1,70. Ik wil het liefst een mama van rond de 1,55 / 1.60, dit omdat ik zelf niet groot ben en een klein veulentje wil.

Ik wil eventueel wel zoiets als de stalling van de merrie in de tijd dat ze dragende is betalen, maar daar kom ik vast wel uit met de eigenaar.

Als jullie iets weten...... Thanx!!

sarabande

Re: Draagmoeder gezocht voor veulen van KWPN hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 12:50

BonnieW schreef:
Hai,
Ik wil graag volgend jaar een veulen. Ik heb zelf geen merrie maar weet wel al van welke hengst ik een veulen wil. Een veulen van deze hengst kopen kan niet, want dit is het eerste jaar dat hij dekt. Het is een KWPN ik denk rond de 1,70. Ik wil het liefst een mama van rond de 1,55 / 1.60, dit omdat ik zelf niet groot ben en een klein veulentje wil.

Ik wil eventueel wel zoiets als de stalling van de merrie in de tijd dat ze dragende is betalen, maar daar kom ik vast wel uit met de eigenaar.

Als jullie iets weten...... Thanx!!

Dan kan je volgend jaar toch een veulen van die hengst kopen, lijkt me veel eenvoudiger, kan je nog uitkiezen ook.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:02

Ja dat kan,
alleen een veulen kopen of een dekking betalen, das een groot verschil qua prijs... En ik heb het niet zo breed als ik zou willen helaas

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:05

BonnieW schreef:
Ja dat kan,
alleen een veulen kopen of een dekking betalen, das een groot verschil qua prijs... En ik heb het niet zo breed als ik zou willen helaas

Nou ik denk ook dat je veel beter een veulen volgend jaar kan kopen. Moet je zien wat voor kosten er nog bij komen! Volgens mij gaat niemand akkoord met alleen het betalen van de dekking in ruil voor het veulen. De merrie moet ook extra voer, dierenartskosten, stamboekkosten etc.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:07

volgens mij is een veulen kopen goedkoper dan een veulen fokken.. Je vergist je hoor wat voor kosten er allemaal bij komen, en dan nog niet eens gesproken over het risico.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:15

BonnieW schreef:
Ja dat kan,

Kijk eens op kraamstal daar staan meerder topics over de kosten.

Ik had een dood geboren veulen en kon 2000 euro afschrijven. Als je je dat niet kan permiteren moet je er niet aan beginnen, nog afgezien van de dure opfok waar ook nog van alles mis kan gaan.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:20

Ik weet watvoor kosten er allemaal bijkomen... Maar vaste lasten zijn voor mij makkelijker als in een keer een groot bedrag.. Als ik een draagmoeder vindt kan ik het veulen van de geboorte af zien, en als ik in veulen koop is dat vaak niet het geval. En als de merrie eigenaar geen genoegen neemt met alleen de stalling dan betaal ik meer.. Ik betaal ook de dekking dus op die manier gaat hij er alleen maar op vooruit, behalve dat zijn/haar merrie een paar maanden niet in de sport kan.

Ik ben nou mijn eigen paard aan het verliezen (die gaat naar emmeloord woensdag en komt waarschijnlijk nooit meer terug). Ik wil graag weer wat om naar uit te kijken en heb er heel lang over nagedacht.. Ik vindt het heel lief dat jullie me op andere gedachten willen brengen, maar mede door al het gedoe wat ik van mijn paard heb nu. Staat mijn gedachte vast...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:24

Welke hengst is dat dan???

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:25

Lingh

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:30

Maar weet je op wat voor moeder hij past, want het is nog helemaal niet duidelijk hoe hij gaat fokken.
Ik denk overigens niet dat hij mega groot gaat fokken, maar dat moet de toekomst uitwijzen.
Verder heb je een merrie nodig met massa en bot, want Lingh voert aardig wat volbloed.

Je krijgt geen kopie van Lingh op ongeacht welke merrie probeer ik te zeggen

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:39

Ik snap je wel, maar het is gewoon niet zo'n slim idee.
Ten eerste betreft de kosten, en ten tweede vind ik niet zo maar een draagmoeder en ten derde weet je nog helemaal niet wat voor veulen eruit komt.
En het kost je waarschijnlijk veel meer dan je denkt!
Dus gewoon nu elke maand 200 euro op je rekening zetten, kan je volgend jaar best een leuk veulen kopen.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:41

Ik weet heel goed dat je geen kopie van de vader krijgt... Dat is volgens mij nooit zo.. Maar daarom is het toch nog wel gaaf om een nakomeling te hebben lopen van een paard waar je helemaal verliefd op bent!?
Ik ben zelf opzich niet zo van de grote paarden, heb die ik nu heb gekocht voor Deurne, en ben door zijn gezondheid gestopt met school. Ik hou teveel van mijn paarden om hem voor zoiets weg te doen en een goed sportpaard te kopen. Ik wil niet verder met mijn opleiding, ik wil gewoon verder met mijn paarden hobbie..
En ik ben niet zo superfokgericht dat het mijn bedoeling is om een superpaard te fokken wat het super doet op keuringen enzo.. Ik ken de mensen daarvoor ook niet in het KWPNwereldje.. Wat dat betreft ben ik meer thuis in de arabieren.

Ik wil gewoon paardje waar ik helemaal zelf mee opnieuw kan beginnen en helemaal kan zien opgroeien enzo.

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 13:44

essie79 schreef:
Ik snap je wel, maar het is gewoon niet zo'n slim idee.
Ten eerste betreft de kosten, en ten tweede vind ik niet zo maar een draagmoeder en ten derde weet je nog helemaal niet wat voor veulen eruit komt.
En het kost je waarschijnlijk veel meer dan je denkt!
Dus gewoon nu elke maand 200 euro op je rekening zetten, kan je volgend jaar best een leuk veulen kopen.

Ik ben ook niet zo van de slimme ideeen Lachen. Ik kan toch altijd kijken of ik een draagmoeder vind, het hoeft wat mij betreft niet eens perse een KWPN te zijn. En zoals ik al zei, door dat gedoe met timo ben ik gewoon heel erg toe om naar iets leuks uit te kunnen kijken. En niet een jaar te zitten wachten tot ik een veulen kan kopen wat al een paar maanden oud is.

Ik kan het toch altijd proberen!!??

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:47

Wat ik zou doen is goed bekijken wat het allemaal kost. Zeg bijvoorbeeld 200 euro in de maand. Dit zou ik vanaf nu op een aparte rekening zetten en dan heb je volgend jaar rond juli augustus ongeveer 3200 euro op je rekening staan. Ik zal al vroeg in het jaar gaan rond kijken. Je kunt ook een veulen kopen wat nog maar een dag of een week oud is. Ook dan kun je de moeder bekijken maar je loopt zelf minder risico. ALs je een veulen koopt dat nog maar net geboren is kun je bij de meeste fokkers best vaak komen kijken. Je doet dat bv. een aanbetaling en als je hem ophaalt betaal je de rest.
Voor dit geld (zelfs wel minder) kun je een heel leuk veulen uitzoeken. Je kunt dan een lingh veulen uitzoeken en als deze je tegenvallen kun je kijken bij veulens van andere nakomelingen.
Je loopt zo minder risico en het effect is hetzelfde. Je kent het veulen van jongs af aan.

Er worden jaarlijks zoveel paarden geboren dat er altijd een bij moet zitten. Veulens zijn zeker betaalbaal en kosten denk ik minder dan wanner je een draagmoeder gaat zoeken. Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:49

essie79 schreef:

Maar geen Lingh. Dat dekgeld schijnt 2.500 euro te zijn, dus... zet maar rustig 300 euro op zij dan elke maand en dan maar flink hopen dat je voor 3.600 euro een Lingh ergens kunt kopen... Haha!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:53

Als het dekgeld zo hoog is zou ik niet eens een lingh willen hebben Haha! Haha!

Maar ja.. Als je dit perse wilt dan maakt dit ook niet meer uit. ALs je een draagmoeder neemt zul je die 2500 euro ook moeten betalen. (maar dan in een keer Haha! )

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:28

Zover ik weet kost het 1650 euro.
Al zou het 3000 kosten....

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 18:29

Maar dit is toch trouwens hardstikke off topic???? Ik heb een oproepje geplaatst om een draagmoeder te zoeken, niet om de voor of tegens tegen elkaar op te stellen.. Wel bedankt voor jullie reacties enzo, maar ik verander toch neit van gedachte...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:07

Ik heb nog wel een brakke merrie met mooie dressuurgenen voor je in de aanbieding: mag je overnemen voor heel zacht prijsje.

Merrie heeft in 2003 op zeer gemakkelijke wijze een gezond veulen op de wereld gezet, dus kan goed drachtig worden.
Voldoet verder helemaal aan je wensen, en de nafok is zeer deftig (zie [naam verwijderd] in mijn topics).

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:18

Dankje, maar als ik nou een merrie zou kopen zou die na de dracht weer verkocht moeten worden. Dat is ook weer niet helemaal de bedoeling, en een beetje banketstaaf tegenover de merrie.

Maar thanx!! Eindelijk een positieve reactie!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:24

Los van het feit of het verstandig is of niet:
Wil ik even opmerken dat je in de verkeerde volgorde bezig bent.
Zeker nu je al ellende hebt met je huidige paard lijkt mij dat je nu juist het belang van een passende combinatie zou moeten inzien. Niet zozeer omdat de kans op een beter bewegend en mooier paard (dressuurwonder) dan groter is, maar ook omdat een beter bewegend paard over het algemeen gezonder blijft en daardoor op een fijne manier ouder wordt dan een Lingh uit een niet passende combinatie.

Overigens heb ik ervaring met het huren van een draagmoeder,
helaas is dit halverwege de dracht niet goed gegaan. Gelukkig kende ik de eigenaar van de merrie al goed voordat we deze overeenkomst aangingen. Ik zou nooit met een compleet onbekende in hetzelfde schuitje willen zitten.

bor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:25

Ik heb een fokmerrie, stel dat ik iets zie in de combinatie met Lingh, dan wil ik wel nu alo het veulen bij insimineren verkopen. Maar je denkt toch niet dat je dan goedkoper uit bent dan volgend jaar als je eerst het resultaat kunt zien. Sommige paardeliefhebbers hebben erveel geld voor over om op deze manier bepaalde bloedlijnen met een bepaalde verwachtingswaarde bij elkaar te brengen. Cool

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:26

BonnieW schreef:
Dankje, maar als ik nou een merrie zou kopen zou die na de dracht weer verkocht moeten worden. Dat is ook weer niet helemaal de bedoeling, en een beetje banketstaaf tegenover de merrie.

Maar thanx!! Eindelijk een positieve reactie!

Misschien kan je de merrie wel tegen een heeeeel zacht prijsje kopen. het is wel een goede merrie als moeder en ze is alleen nog maar geschikt voor de fok of als bospaard. die hoeft niet veel te kosten. Ik weet nog wel een adresje waar je je fokmerrie drachtig incl. voer en hoefsmid kan stallen (loopstal in winster, weide in zomer. prijs varrierend tussen de E45 en 100 p/m. Dus het zou een goede optie zijn Haha!

BonnieW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:15

Ja dan idd wel.. Ik zal er eens over nadenken..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:31

Dees schreef:
Ik heb nog wel een
brakke
merrie met mooie dressuurgenen voor je in de aanbieding: mag je overnemen voor heel zacht prijsje.

Ach gussie het is zielig Ach gut Haha!

Mag ik vragen wat ze dan heeft?