hoeveel dagen na bevalling weer hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

hoeveel dagen na bevalling weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:58

Hoi, mijn merrie moet volgende maand bevallen, en we willen haar misschien dit jaar weer laten dekken..
maar hoeveel dagen na de bevalling is ze weer hengstig?
lang geleden heb ik eens ergens gelezen dat dat zoveel dagen erna is.. maar kan het nergens vinden ..

Vajramani

Re: hoeveel dagen na bevalling weer hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:12

De eerste hengstigheid daarna is meestal na een dag of 10.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:33

Vajramani schreef:
De eerste hengstigheid daarna is meestal na een dag of 10.

10de dag wordt al vrij laat, ik heb al merries moeten dekken op de 6de dag, normaal tss 7de en 9de dag maar het kan natuurlijk een beetje uitlopen, zelfs tot 18de dag. Dat heb ik zelf hier op mijn eigen bedrijfje aan den lijve ondervonden, dus laat op tijd je DA even checken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 08:25

Hier staat er ook eentje op 6/7 dagen al vreselijk hengstig te wezen, maar het is mij nog te vroeg in het seizoen dus ik wacht tot de volgende cyclus...
Als ze weer een week of 2 te vroeg veulent, zit ik volgend jaar begin februari met een veulen....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 09:05

na ongeveer een week zijn ze weer hengstig ja, dat wordt de veulenhengstigheid genoemt. het is ook beter om die over te slaan, en even 3 week te wachtern tot ze weer hengstig worden en dan weer laten dekken.. dan komt het veulen ook weer gewoon om de zelfde tijd als dit veulen. is dit te vroeg kun je ook die hengstigheid weer overslaan natuurlijk. bij oudere merries wordt trouwens sterk afgeraden om in de veulenhengstigheid te laten dekken. de kans op miskramen is dan verhoogd.