KWPN-er inschrijven bij NRPS?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

KWPN-er inschrijven bij NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:05

Onze 3-jarige KWPN-merrie is nu 156.5 cm op blote voetjes, de planning was om haar dit jaar voor de keuring brengen en te laten dekken. Vanwege haar stokmaat hoef ik voorlopig niet bij het KWPN aan te komen. De kans bestaat dat ze straks gewoon 1.61cm net als haar moeder, want haar halfzus was met 3 jaar 1.55m en met 5 jaar 1.61cm. Ik ben nu aan het twijfelen of ik haar niet bij het NRPS zal aanbieden, maar ik ben niet zo thuis in de regels van het NRPS.

Wie weet hoe een en ander in zijn werk gaat als ik een KWPN-er bij het NRPS wil aanbieden? Haar afstamming is Karandasj x Able Albert xx.

Lante

Re: KWPN-er inschrijven bij NRPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:37

Interessante vraag. Ben benieuwd naar reacties, want ik zit met hetzelfde inderdaad! Ik weet wel dat als je een NRPS hengst gebruikt op je KWPN merrie, dat je de veulen wel bij het NRPS op kan laten nemen... Dat is alwel positief! (vind ik). Haha!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:54

Hier het regelement van het NRPS:

Artikel 1
De vereniging kent als bedoeld in artikel 4 van de statuten een veulenboek, een stamboek, een hulpstamboek, en een sportregister.

HET VEULENBOEK

Artikel 2
Voor elk van de fokrichtingen als bedoeld in artikel 5 der statuten zal een veulenboek worden bijgehouden.

Artikel 3
Veulenboek NRA
In dit veulenboek mogen slechts worden ingeschreven: dieren met tenminste 12,5% Arabisch of 12,5% Anglo- Arabisch bloed, doch minder dan 100% Arabisch bloed, en die voldoen aan de volgende eisen:
Afstammen van goedgekeurde NRPS hengsten.
Afstammen van door het NRPS erkende hengsten.
Artikel 4
Veulenboek NPA
In dit veulenboek mogen slechts dieren worden ingeschreven met tenminste 12,5% Arabisch bloed doch minder dan 100% Arabisch bloed, en die voldoen aan de volgende eisen:
Afstammen van goedgekeurde NRPS hengsten. Ponyhengsten welke aangeboden worden voor goedkeuring of erkenning bij het NRPS moeten tenminste 12 ½ % Arabisch bloed doch minder dan 100% Arabisch bloed voeren.
Artikel 5
Veulenboek AA
In dit veulenboek mogen slechts worden ingeschreven: dieren met gemengd Arabisch volbloed en Engels volbloed doch geen ander bloed, welke voldoen aan de volgende eisen:

Afstammen van goedgekeurde NRPS hengsten.
Registratie:
Voor Anglo-Arabe (*AA*): minimaal 25% Arabisch bloed en maximaal 87,5% Arabisch bloed. Voor Anglo-Arabe de Complement (*AC*): producten die niet voldoen aan (*AA*) maar wel minimaal 12,5% Arabisch bloed en maximaal 87,5% Arabisch bloed voeren.

Artikel 6
Sportregister
In het sportregister worden die producten geregistreerd waarvoor geen registratie mogelijk is in het betreffende veulenboek.

HET STAMBOEK

Artikel 7
Voor elk van de fokrichtingen als bedoeld in artikel 5 der statuten zal een stamboek worden bijgehouden.

Artikel 8
Stamboek NRA
In dit stamboek worden ingeschreven dieren die:
zijn ingeschreven in het veulenboek NRA of NPA, en voldoen aan de reglementaire bloedvoering te weten 12,5% Arabisch of Anglo-Arabisch bloed.
in het jaar van de keuring voor opname drie jaar of ouder zijn.
een stokmaat hebben van 1.57 m of meer.
voldoen aan de door het Algemeen Bestuur vastgestelde eisen.
dieren afkomstig uit het sportregister NPA en NRA of die geregistreerd staan bij een ander erkend stamboek, welke voldoen aan de volgende eisen:
het voeren van 12,5% Arabisch of 12,5% Anglo-Arabisch bloed
keuringseisen conform lid d.
veterinaire eisen welke vastgesteld zijn door het Algemeen Bestuur.
verrichtingseisen welke vastgesteld zijn door het Algemeen Bestuur.
Artikel 9
Stamboek NPA
In dit stamboek mogen slechts dieren worden ingeschreven welke:
zijn ingeschreven in het veulenboek NPA of NRA;
in het jaar van de keuring voor opname 3 jaar of ouder zijn;
een stokmaat van 1,57 m of minder hebben;
dieren afkomstig uit het sportregister NPA en NRA of die geregistreerd staan bij een ander erkend stamboek, welke voldoen aan de volgende eisen:
het voeren van 12,5% Arabisch bloed
keuringseisen conform lid d.
Artikel 10
Stamboek AA
In dit stamboek mogen slechts dieren worden ingeschreven welke:
zijn ingeschreven in het veulenboek AA;
in het jaar van de keuring voor opname 3 jaar of ouder zijn;
dieren afkomstig uit het sportregister AA of die geregistreerd staan bij een ander erkend stamboek, welke voldoen aan de volgende eisen:
het voeren van gemengd Arabisch volbloed en Engels volbloed doch geen ander bloed.
keuringseisen conform lid c.
Registratie:
Voor Anglo-Arabe (*AA*): minimaal 25% Arabisch bloed en maximaal 87,5% Arabisch bloed. Voor Anglo-Arabe de Complement (*AC*): produkten die niet voldoen aan (*AA*) maar wel minimaal 12,5% Arabisch bloed en maximaal 87,5% Arabisch bloed voeren.

HET HULPSTAMBOEK

Artikel 11
Alleen voor de fokrichtingen NRA en NPA zal een hulpstamboek worden bijgehouden.

Artikel 12
Hulpstamboek NRA
In het hulpstamboek NRA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-rijpaard en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen.
De voor dit hulpstamboek aangeboden paarden moeten:
een stokmaat hebben van 1.57 m of meer;
in het jaar van de keuring voor opname 3 jaar of ouder zijn.
Artikel 13
Hulpstamboek NPA
In het hulpstamboek NPA kunnen uitsluitend dieren worden opgenomen, die op grond van exterieur, bloedopbouw en/of oorsprong positief kunnen bijdragen tot het fokken van een NRPS-pony en niet in het stamboek kunnen worden opgenomen. De voor dit hulpstamboek aangeboden pony's moeten:
een stokmaat hebben van 1,57 m of minder;
in het jaar van inschrijving de leeftijd bereiken van drie jaar.
INSCHRIJVINGEN

Artikel 14
Bij de inschrijving zullen de volgende gegevens worden opgetekend:
Naam, nummer en fokrichting;
Datum, jaar van inschrijving;
Geslacht, kleur en bijzondere kentekenen;
Geboortejaar en zo mogelijk datum van geboorte;
Afstamming voor zover mogelijk;
Naam, adres en woonplaats van de fokker en van de eigenaar;
Bij dieren van drie jaar en ouder, zo mogelijk de stokmaat;
Achter de naam van Arabische volbloeds worden de letters ox vermeld; Engelse volbloeds xx; Anglo-Arabische volbloeds x;
Voor het eerst goedgekeurde hengsten krijgen via de vereniging een naam toegewezen, die begint met dezelfde letter als de naam van de vader.
Artikel 15
Ten bewijze van de inschrijving in het veulenboek, het stamboek, het sportregister en het hulpstamboek, zal een gewaarmerkt bewijs van inschrijving, waarvan het model door het Algemeen Bestuur wordt vastgesteld en dat het eigendom van de vereniging blijft, aan de eigenaar van het dier in bewaring worden gegeven.

Artikel 16

Het bewijs van inschrijving is slechts geldig zolang het in het bezit is van de op het bewijs vermelde eigenaar van het dier en wel zolang deze lid is van de vereniging.
Hij/zij, die het bewijs van inschrijving van het dier in zijn/haar bezit heeft, is verplicht dit bewijs aan de Vereniging te doen toekomen binnen twee weken, nadat het dier van eigenaar veranderd of gestorven is.
De verkoper is verplicht bij de toezending wegens verkoop nauwkeurig de naam en het adres van de koper te vermelden.
Wanneer aan het gestelde onder b niet is voldaan, kan het Algemeen Bestuur het bewijs van inschrijving ongeldig verklaren.
Artikel 17
Leden der Vereniging dienen binnen twee weken na de aankoop te verzoeken de door hen aangekochte dieren op hun naam over te schrijven.

Artikel 18
Ten bewijze van de overschrijving geeft de vereniging het bewijs van inschrijving voorzien van een gewaarmerkte verklaring van overschrijving aan de eigenaar in bewaring.

Artikel 19

Het Algemeen Bestuur is bevoegd om in door hem nodig geachte gevallen het bloedgroepenpatroon van hengsten, merries en veulens te doen vaststellen door een, door het Algemeen Bestuur erkend, Laboratorium.
Het bloedgroepenpatroon dient te worden vastgesteld:
Van alle voor het eerst goedgekeurde en erkende hengsten.
Van alle overige dieren, omtrent welke twijfel bestaat over de afstamming.
In alle overige gevallen, waarin het bestuur meent, dat kennis van het bloedgroepenpatroon van belang is voor het vaststellen van de juistheid van de afstamming. Indien de eigenaren hun medewerking aan een dergelijk onderzoek weigeren, kan het betrokken paard uit het stamboek worden verwijderd, dan wel opname in sportregister c.q. stamboek c.q. hulpstamboek worden geweigerd. De kosten van het bloedgroepenonderzoek komen geheel of gedeeltelijk ten laste van de eigenaar. Het Algemeen Bestuur is bevoegd hiervan ontheffing te verlenen.
Indien bij vaststelling van het bloedgroepenonderzoek blijkt dat de bloedgroep niet in overeenstemming is met de opgegeven afstamming, heeft het Algemeen Bestuur het recht ten aanzien van het dier en de afstammelingen;
- de afstamming te wijzigen;
- de inschrijving te weigeren;
- de inschrijving ongedaan te maken.

Artikel 20
Wanneer het bestuur op goede gronden aanneemt dat enig bewijs van inschrijving verloren is gegaan, zal dit bewijs ongeldig verklaard worden en een duplicaatbewijs van inschrijving aan de eigenaar in bewaring worden gegeven tegen overlegging van drie kleurenfoto's: 1 foto frontzijde, 1 foto rechterzijde en 1 foto linkerzijde.

Artikel 21
Een hengstenhouder heeft de verplichting om van een door de vereniging ingeschreven goedgekeurde c.q. erkende hengst per door deze hengst gedekte merrie voor 1 november van het lopende jaar een heffing in de kas der vereniging te storten.

Artikel 22
Tot in de vorige artikelen bedoelde diensten en handelingen zal niet eerder worden overgegaan, dan nadat het voor de dienst of handeling berekende, verschuldigde bedrag aan de penningmeester van de vereniging is voldaan.

Voor meer informatie:
NRPS stamboekbureau
Postbus 3072
3850 CB Ermelo
tel.: 0577-401150 (van 8.30 tot 12.30 uur)
fax: 0577-401145
e-mail: info@nrps.nl

Ik heb mijn appaloosamerrie ook laten opnemen bij het nrps.
Zij kwam aan 12 1/2 % arabisch bloed en dus gewoon netjes opgenomen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:01

Interessant!

Temeer omdat ik hier ook een merrie heb die weliswaar kwa stokmaat wel bij het KWPN mee mag doen, maar die ik niet meer wil voorstellen aan het KWPN.
Gelukkig is de vader van de merrie een NRPS hengst die ook bij het KWPN is genomen. Hoewel mijn merrietje 'kwpn-gefokt' is (zeker geen opzet geweest, dat was toevallig het papier wat erbij kwam), verwacht ik geen problemen het NRPS in te mogen met haar.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:38

Bedankt voor de info. Dinsdag bel ik het NRPS maar 'ns op voor wat meer details Knipoog .