Verandert hengst qua gedrag na dekken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Verandert hengst qua gedrag na dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 17:49

Mijn vriendin heeft een prachtige kruizing Tinker/Fries hengst staan, schitterend dier en ontzettend lief, hij is nu 2 1/2 jaar oud. Ik zou heel graag mijn merrie door hem laten dekken. Zowel mijn vriendin als ik denken dat ze een prachtige combinatie zijn.

Mijn vriendin wil haar hengst in principe in de herfst laten castreren en wil niet ook andere merries laten dekken door hem. Ze is alleen een beetje bang dat hij qua gedrag erg zal veranderen als hij 1x heeft gedekt.

Hoe zijn jullie ervaringen ???

hetlarixbos

Re: Verandert hengst qua gedrag na dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:22

Ik heb zelf een nu drie jarige tinker hengst die toen hij twee was twee merrie's heeft gedekt. Hij is hier niet door veranderd. Zelfs niet als er een hengstige merrie langs komt. Als ik nee zeg is het nee voor hem.
Wat wel kan helpen is om de merrie en hengst samen in de wei te laten. Zo heb ik het met mijn hengst gedaan. Zo kan je hem leren om alleen in de wei te dekken en voor de rest niet te zeuren. Dit heb ik geleerd van een hengstenhouder die zijn hengsten met een speciaal hoofdstel dekt. Als er iemand met dat hoofdstel aankomt worden ze echt hengst en zodra er iemand met een gewoon hoofdstel aankomt zijn ze zo rustig dat zelf een klein kind ze midden in het deksezoen naar buiten kan zetten. En kijk ook maar een als al die dekhengsten die wedstrijden lopen ook geen gezeur. Dus de opvoeding is heel belangerijk. Als ze nu moeite heeft om hem onder controle te houden zou ik het niet doen.
Het scheelt dat ze hem wil laten casteren. Hierdoor neemt later ook de drift om te dekken weer af.
Maar je weet het natuurlijk nooit 100% zeker als het karakter veranderd. Het is maar net als je het risico wilt nemen.

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:37

Ja het gedrag van de hengst heeft puur met de opvoeding te maken.
Zoals ze hierboven al heeft geschreven zo ken ik het ook. Gewoon een duidelijk verschil doen voor de hengst.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:24

Als we het inderdaad doorzetten, wordt het zowiezo een natuurlijke dekking, waarbij ze samen op de wei lopen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 08:51

mijn verzorg hengst van 3 heeft ook wel vaker gedekt. er sonbts een merrie bij hem in het land toen hij enter was, toen dekte hij dus al. en laatst was ze uitgebroken en heeft hij haar ook een paar keer gedekt. hij is er niet anders door geworden. heel lief, op wat probeerseltjes zoals af en toe n hapje arm na. Haha!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 09:01

Mijn nu 2,7 mnd oude ruin heeft ook vorig jaar zo rond januari zn moeder gedekt,hij is er niet door veranderd,maar ik denk dat het per paard verschillend is ,suc6

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:43

Bedankt voor de reacties !!
Zijn er nog meer mensen met ervaringen, slecht of goed, ik wil graag alles horen.

(misschien hoort dit trouwens meer thuis bij fokkerij ???)

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:20

Ik denk dat hengsten er wel vervelender op worden..

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:13

Ik heb ook geen veranderingen kunnen ontdekken nadat mijn toenmalig hengst gedekt had... Het was ook eenmalig en een paar maanden later is hij gecastreerd. Hij is superbraaf en staat met een merrie, zonder dekneigingen oid.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:03

Mijn hengst is er door verandert.
Hij heeft mijn kleine merrie gedekt, daarna kon hij niet meer tussen andere paarden of bij andere paarden(Ruinen)
Hij ging door de sloten om bij de merrie's te komen.
Hij is wat happeriger geworden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:49

ik heb 2 jaar geleden een 4 jarige ruin gereden die ook zijn moeder had gedekt... er is een veulen uit gekomen, dus het was ook "echt" zeg maar.. geen probeersel... Daarna is hij gecastreert en nooit last van gehad... ik kon het zelfs niet geloven toen ik het hoorde, en ik moest keihard lachen!! Hij is altijd lief geweest, niet uitbreken uit de wei of wat dan ook...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:46

Ook positieve ervaring.
Hengstje had gedekt, kreeg toen zeker wel door dat hij hengst was, maar toen hij geruint was, was dat allemaal weer over.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:51

parouscha schreef:
Mijn hengst is er door verandert.
Hij heeft mijn kleine merrie gedekt, daarna kon hij niet meer tussen andere paarden of bij andere paarden(Ruinen)
Hij ging door de sloten om bij de merrie's te komen.
Hij is wat happeriger geworden.

Ze worden er mannelijker van, macho-hengstengedrag.... En idd naar andere hengsten / ruinen dominant op kunnen stellen en de leider willen zijn.
Mijn ervaring: ze veranderen er wel van..., maar weet niet hoe het is als je ze erna meteen castreerd, aangezien we de hengsten hebben voor de fokkerij.
Goede opvoeding is wel erg belangrijk, maar tja je staat er niet steeds naast Knipoog