Max. leeftijd fokmerrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Max. leeftijd fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 15:01

Even nieuwsgierig..

Hoe oud zijn de 'oudere' fokmerries op dit forum?
En dan bedoel ik boven de 15 jaar bijvoorbeeld..

Zijn er zulke oude fokmerries (en... is dat wel 'oud' of valt t mee) en wat is de gedachte over fokken met oudere merries (verhoogd risico etc.?)

PartoutZ

Re: Max. leeftijd fokmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:05

15 is nog niet oud.. Ik heb op een fokkerij stage gelopen en de oudste fokmerrie was toen 24 en zij had op haar 21ste haar laatste veulen gehad..

wechelshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:27

hoi,

wij hebben een merrie geboren in 1980 (dus 25 jaar)

bij de vorige eigenaars heeft zij 12 veulens gegeven - bij ons nu 2

zij loopt samen met de hengst het ganse jaar op de weide dus puur natuur,, natuurlijk

houden we wel in het oog of zij geen last heeft van de zwangerschappen want indien dit

het geval wordt dan is het gedaan met veulentjes krijgen en wordt ze opvoedtante van de

andere veulens/jaarlingen

ook hebben we een westfaalse merrie gehad (nu reeds 2 jaar geleden laten inslapen) die pas

op haar 27 haar 1ste veulen heeft gekregen en daarna nog 1 - bij deze laatste zwangerschap

heeft ze tamelijk veel last gehad (in de wintermaanden) en hebben we besloten geen veulens

meer te fokken bij haar.

groetjes

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:49

Mijn merrie is 17 en ijzersterk. Ze is dit jaar weer drachtig! Zolang de paarden er zelf vrolijk en gezond bij zijn is het geen probleem. Het ene paard is met 16 al 'te oud' en de andere kan tot dik in de 20 op een leuke manier als fokmerrie aanblijven!

Chikivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:30

Op stal hebben we een 24-jarige merrie. Twee jaar geleden heeft ze haar laatste veulentje gehad. Het is een hele goede merrie en ze heeft goede veulens, maar er is besloten om niet meer te fokken met haar. Maar haar dochters doen het nog goed! Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:04

Onze 17 jarige merrie vinden we eigenlijk nog héél erg jong. We kunnen nog te goed herinneren dat ze zelf nog een veulentje was. Haar moeder, die is pas oud! Die is nou 33 en schijnt nog steeds gezond te zijn. Haar moeder had als 20-jarige haar 15e en laatste veulen.

Dat was wel wat jong. Haar grootmoeder was voor de laatste keer drachtig met de 28 jaar.

Overigens loopt er in Nederland nog een dekhengst rond, wiens moeder 25 was toen hij werd geboren.

Goed, dit zijn Welsh ponies, maar ik zie niet waarom dat met de groteren ook niet zou kunnen.

Iig is 17 jaar nog piepjong Knipoog

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:52

Mijn oudste fokmerrie is nu 23 jaar geworden en is nu drachtig van haar 18e veulen.
Zolang de merrie nog hengstig komt, drachtig raakt en nog goed te been blijft, ga ik nog proberen om er enkele veulens uit te halen. Anders wordt het embryotransplantatie

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:21

Wij hebben fokmerries van 18,17, 14 enz enz...
Die van 18 is dit jaar niet drachtig geworden jammergenoeg...

Maar ik denk cker wel dat als de merrie in goede conditie is ze nog wel ff mee kan...