Het KWPN Stamboek, hoe werkt dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessy

Het KWPN Stamboek, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 11:37

Even een vraagje voor de kenners, zelf zit ik meer in de Fjorden. Knipoog

Ik heb vanmorgen de afdeling stamboek van het KWPN opgebeld, omdat ik me afvroeg of ze de afstamming van een paard konden achtehalen. Van dit paard (een 15-jarige merrie) heb ik het signalement (incl. KWPN brandmerk) én de precieze geboortedatum, maar er zitten geen papieren bij.

Nu blijkt dat de afstamming niet achterhaald kan worden zonder dat de ouders bekend zijn, ookal heb je de geboortedatum Verward Ik vraag me af hoe dit kan? Mij lijkt dat je met een geboortedatum zó een overzichtelijk lijstje uit het systeem kan halen, of werkt dat zo niet bij het KWPN (tja, kennelijk niet dus?). En kan je dan uberhaupt nog achter de afstmming van zo'n paard komen? Ben gewoon benieuwd.

(mijn excuses trouwens als er al eens eerder zo'n vraag is langsgekomen. De zoekfunctie en ik kunnen niet echt met elkaar door een deur Knipoog )

Sammie

Re: Het KWPN Stamboek, hoe werkt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:12

Raar, maar als ze gechipt is (vroeger) dan zou je het op zo'n manier kunnen proberen. Want zo is er laatst nog een (ouder) paard terug gevonden.

Ik vraag me af of het idd niet kan of niet een kwestie van luiheid is, hebben ze daar geen systeem waar je even een datum invoert en vervolgens geeft dat systeem aan welke paarden er op die dag allemaal geboren zijn. Ze kunnen toch ook het hele systeem doorploeteren en de hoogste verwachtingswaarden vinden? En ook precies per hengst te weten komen hoeveel hengsten en merries hij heeft, welke kleur e.d. Gaan ze dat allemaal met de hand uitzoeken?

Als ik zou was zou ik nog maar eens bellen, en precies het bovenstaande vragen, waarom daar wel op gezocht kan worden maar niet op een complete geboorte datum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:59

Sammie schreef:

Ik vraag me af of het idd niet kan of niet een kwestie van luiheid is, hebben ze daar geen systeem waar je even een datum invoert en vervolgens geeft dat systeem aan welke paarden er op die dag allemaal geboren zijn. Ze kunnen toch ook het hele systeem doorploeteren en de hoogste verwachtingswaarden vinden? En ook precies per hengst te weten komen hoeveel hengsten en merries hij heeft, welke kleur e.d. Gaan ze dat allemaal met de hand uitzoeken?

Als ik zou was zou ik nog maar eens bellen, en precies het bovenstaande vragen, waarom daar wel op gezocht kan worden maar niet op een complete geboorte datum.

Als er honderd paarden op die dag geboren zijn. Dan is het een flinke taak om dat ff uit te zoeken.

Volgens mij hebben die mensen wel wat beters te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:07

volgens mij kunnen ze ze alleen achterhalen als je een levensnummer hebt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:08

Pipo schreef:
Als er honderd paarden op die dag geboren zijn. Dan is het een flinke taak om dat ff uit te zoeken.
Volgens mij hebben die mensen wel wat beters te doen.
Dat besef ik mijzelf ook, maar dan kunnen ze het nog wél opzoeken. De Ts zou dan zelf naar Zeist o.i.d kunnen gaan om daar doorheen te spitten.

Overigs kunnen van die honderd paarden alle ruinen en hengsten geelimineerd worden, verder alle zwarte,bonten en bruinen of vossen. Ze staat in het stb dus de vb kunnen ook geelimineerd worden. Dan houdt je er wat? zo'n stuk of 20, hooguit 30 over?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:47

Ben je lid? Zo niet, waarom zouden ze hun kostbare uren dan gaan besteden aan het zoeken naar weer iets vaags als een brandmerk en een geboortedatum? Sorry hoor, maar die hebben inderdaad wel iets beters te doen lijkt me! Ik snap trouwens uberhaupt niet waarom als iemand kennelijk een paard zonder papier en zonder chip koopt, je dan verwacht dat een ander er tijd in gaat steken om de afstamming te achterhalen van dat dier.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:58

Moet toch via het paspoort te achterhalen zijn. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:25

Gail schreef:
Ben je lid? Zo niet, waarom zouden ze hun kostbare uren dan gaan besteden aan het zoeken naar weer iets vaags als een brandmerk en een geboortedatum? Sorry hoor, maar die hebben inderdaad wel iets beters te doen lijkt me! Ik snap trouwens uberhaupt niet waarom als iemand kennelijk een paard zonder papier en zonder chip koopt, je dan verwacht dat een ander er tijd in gaat steken om de afstamming te achterhalen van dat dier.
Service van het stamboek? Heb vooralsnog niet gezien dat de Ts zei dat het paard geen chip heeft? Misschien heb ik er over heen gelezen.
Een geboorte datum, brandmerk en aftekeningen vind ik niet vaag. Kostbare uren? Wat denk je dat ze daar allemaal doen dan?
En wat heeft lid zijn daar nou mee van doen, misschien wilt ze wel lid worden als ze weet wat voor paard ze heeft. Als een stamboek, wat een vereniging is zo zou denken als jij nu praat, dáár zou ik geen lid van willen zijn.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:01

Wow, aan sommige reacties te zien heb ik blijkbaar een faux pas begaan door het Weledele Stamboek van het KWPN te bellen hierover. Shame on me! Haha!

Even ter verduidelijking: Het paard is niet van mij, en ik ben ook niet van plan het te kopen. Het gaat hier om een bijna 16-jarige merrie die (ook hier op bokt) te koop staat. De verkoop gaat nogal moeizaam omdat het, tja..., een wat ouder paard is met wat schoonheidsfoutjes. Verder is het wel een braaf dier dat graag voor je wil werken, en ze ziet eruit alsof ze in haar goede dagen nog best een mooie merrie was.

Ik ben sinds deze week met haar aan het werk om te kijken of er nog wat van te maken valt, misschien dat ze dan nog goed verkocht kan worden. Tijdens het poetsen viel het brandmerk me op, en dus heb ik de eigenaresse gevraagd of ze papier had. Dat had ze niet, ze is ook niet gechipt, maar de vorige eigenaar heeft haar dus wel de geboortedatum gegeven. (ik vraag me dan ook af of die niet gewoon het papier nog heeft, volgende punt van aandacht)

Daarom bedacht ik dat het papier, dat ze dus moet hebben gehad, misschien te achterhalen was via het stamboek met de bekende geboortedatum + signalement. Dat bleek dus niet te kunnen, vandaar dat ik me afvraag hoe ze de boel eigenlijk administreren bij het KWPN.

Mocht het een geval zijn van wel kunnen opzoeken maar niet willen... tja, dat begrijp ik persoonlijk niet (noem uw prijs zou ik zeggen) maar qua uitkomst maakt dat voor het paard in kwestie geen bal uit; either way blijft ze dan papierloos. Het zou voor de verkoop van het dier gewoon veel uitmaken als ze tenminste papier had, want van haar sprankelende verschijning moet ze het helaas niet meer hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:15

Citaat:
maar qua uitkomst maakt dat voor het paard in kwestie geen bal uit; either way blijft ze dan papierloos.
Dat is niet waar, dan zouden ze een DNA test kunnen doen en dan kun je alsnog een vervangend registratiebewijs aanvragen. Tenzij de verkoper dat niet wilt. Wat is haar geboortedatum, welke jaar?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:19

Sammie schreef:
Citaat:
maar qua uitkomst maakt dat voor het paard in kwestie geen bal uit; either way blijft ze dan papierloos.
Dat is niet waar, dan zouden ze een DNA test kunnen doen en dan kun je alsnog een vervangend registratiebewijs aanvragen. Tenzij de verkoper dat niet wilt. Wat is haar geboortedatum, welke jaar?

Helaas toch wel... Als de ouders onbekend zijn is een DNA test onbruikbaar. Beetje speld in de hooiberg effect: je moet dan de sequentie van het geteste paard vergelijken met álle mogelijke ouders en daar is geen beginnen aan. Zeker niet met zo'n groot stamboek als het KWPN.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:25

Als jij een geboorte datum hebt,aftekeningen,hoogte enz. dat komt overeen met een paard wat bijvoorbeeld een vosmerrie Piet x Friet is, 4 april 1989 1.67. En ze nemen bloed af van die merrie en daar blijkt uit dat Piet voor 99,999% de vader is en Friet ook dna gewijs erin terug komt, dan heb je de speld gevonden.

Van alle kwpn hengsten hebben ze dna materiaal, kwestie van vergelijken imo.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:29

Sammie schreef:
Als jij een geboorte datum hebt,aftekeningen,hoogte enz. dat komt overeen met een paard wat bijvoorbeeld een vosmerrie Piet x Friet is, 4 april 1989 1.67. En ze nemen bloed af van die merrie en daar blijkt uit dat Piet voor 99,999% de vader is en Friet ook dna gewijs erin terug komt, dan heb je de speld gevonden.

Van alle kwpn hengsten hebben ze dna materiaal, kwestie van vergelijken imo.

Ja, dán kan het wel idd Ja

Maarrr, dan moet ik toch eerst iemand bereid vinden om de "Piet x Friet" voor me op te zoeken aan de hand van mijn gegevens (of om mij toestemming te geven ff te komen neuzen), anders schiet het nog niet op.

Lastig dit....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:38

Je mag ook zelf in het 'archief' komen snuffelen, maar dit kost wel geld. En op afspraak Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:16

Sammie schreef:
Je mag ook zelf in het 'archief' komen snuffelen, maar dit kost wel geld. En op afspraak Haha!

Da's wel interessant, maar dan moet ik wel weten:

1) wat voor gegevens ik daar kan vinden (is alles bijv. op jaar/datum gerangschikt?)

2) of er voorwaarden aan verbonden zijn (moet ik lid zijn?)

Dus weer even terug naar mijn oorspronkelijke vraag: Hoe administreert het KWPN zijn stamboek? Wie weet hoe dit precies wordt gedaan?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:36

Sammie schreef:
Raar, maar als ze gechipt is (vroeger) dan zou je het op zo'n manier kunnen proberen. Want zo is er laatst nog een (ouder) paard terug gevonden.

Bedoel je daar misschien mijn nieuwe paard mee? Ik heb het namelijk met mijn nieuwe paard meegemaakt. Oude eigenaresse en ik wilden hem laten chippen, bleek hij er al een te hebben, en hij hadook papieren. Is wel 6 jaar ouder als dat we dachten, oeps...
Maar ipv een papierloos paard heb ik nu een Ulft x Cartoonist xx Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:46

Jaaa, Ja Ik wist even de boktnaam niet meer die daaraan verbonden zat. Haha!

@jessy dat weet ik niet. Ik heb toen een aantal nakomelingenoverzichten aangevraagd ivb het onderzoek naar de stam & familie waaruit mijn paard komt. Daar zat toen de derde 3 x toen ik dat aan had gevraagd (wel verschillende paarden Knipoog ) een lief kaartje bij dat ik evt. in het archief kon komen snuffelen, maar dat hier kosten aan verbonden zitten. Ik zou zeggen bel even en vraagt of dat voor jou nut heeft. Ik weet ook niet hoe duur het is. Zij kunnen je denk ik ook wel precies uitleggen hoe ze administrateren.

Maar wat is de geboortedatum. Dan weet je iig de beginletter al Haha!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:51

Voordat ik nog een keer bel, moet ik wel eerst mijn anti-afpoeier pak aantrekken Haha!

Geboortedatum is 16-04-1989

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:56

He zat ik er met mijn 4 april niet ver naast Haha!

Das de H iig. Ik weet niet of ze in het echt ook een H naam heeft? Lachen

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:58

De H... ben benieuwd wat voor naam ze daarmee heeft.

Nu heeft ze een naam met een B. Not even close Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 01:17

de dames en heren op kantoor zitten er niet voor de sier maar voor de leden en door de leden... geen leden gen kantoor.

Wat anders te doen??? is niet aan hen te bepalen, ze zijn in dienst van de vereniging. geen .ver.... blabla

Duplicaten voor papieren hebben ze regels voor bedacht is dus te doen mits je weet wie paps is en wie mams is of zou kunnen zijn

Het betreffende dier kan afgekeurd zijn: daarom papierloos verder door het leven
Ppaier kan achergehouden zijn, kwijtgeraakt, verstopt, verdwenen, opgelost, verkocht etc..

Dat men op hetKWPNkantoor weinig kan met de gegeven gegevens kan liggen aan de regels die gehanterd worden vwb verstrekken van gegevens, zoekfuncties, archievering oudere paarden etc... handigste is stamboekkantoor bellen en vragen welke gegevbens zij moeten hebben/nodig zijn om iets te kunnen achterhalen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:20

jessy schreef:
Wow, aan sommige reacties te zien heb ik blijkbaar een faux pas begaan door het Weledele Stamboek van het KWPN te bellen hierover. Shame on me! Haha!

Gezien de grote hoeveelheid geregistreerde veulens per jaar, heb je een onmogelijke vraag gesteld
.

Dat had ze niet, ze is ook niet gechipt, maar de vorige eigenaar heeft haar dus wel de geboortedatum gegeven. (ik vraag me dan ook af of die niet gewoon het papier nog heeft, volgende punt van aandacht)
Als de geboortedatum en de ouders niet vaststaan hoe zou je er dan achter willen komen
Want van haar sprankelende verschijning moet ze het helaas niet meer hebben.

Op dit moment maakt het niet uit of een gewoon paard papieren heeft of niet, ze brengen beiden weinig op

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 10:26

@alane:

We lopen nu wel het risico in circeltjes te gaan redeneren Knipoog Ik heb het stamboek al gebeld en gevraagd of ze iets met mijn gegevens konden. Er is mij verteld dat ze alleen wat voor je kunnen opzoeken als je de afstamming van het paard weet. Dat leek me een beetje vreemd, omdat je met een geboortedatum ook al een eind kunt komen lijkt mij. Vandaar dus mijn vraag hoe ze het paardenbestand precies administreren. Helaas blijkt niemand hier dat te weten.

Ik stuur ze volgende week wel een mail waarin ik de situatie nogmaals uitleg, en waarin ik aanbied zelf in hun archief te komen zoeken op mijn kosten.

Overigens is mij geen moment gevraagd naar mijn lidmaatschap en ben ik vriendelijk en beleefd te woord gestaan. Ik had ook niets minder verwacht van een high-profile organisatie als het KWPN, het lijkt me absurd te veronderstellen dat deze niet-leden niet te woord wil staan of anderszins onbeleefd zou behandelen.

@sarabande:

De geboortedatum is wél bekend, te weten 16-04-1989.

Edit: godzijdank kan dit weer: type-o's

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:02

jessy schreef:
Vandaar dus mijn vraag hoe ze het paardenbestand precies administreren. Helaas blijkt niemand hier dat te weten.

Die vraag was niet zo expliciet gesteld.
Bestand staat op levensnummer evt gekoppeld aan lidmaatschapnummer fokker/eigenaar.
Dus met dat laatste zou je nog wat kunnen doen eventueel.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 13:48

Sorry, ik was misschien wat fel. maar ik vind het nog steeds onzin om maar te zeggen dat ze het maar ff te doen hebben uit het kader van klantvriendelijkheid. Ik vind dat ze dat voor niet-leden niet hoeven te doen, de leden betalen geld dus laat ze vooral voor die leden werken.

Er zijn hier wel vaker van die topics geweest in de trant van ik heb een vos met vier witte benen en een bles van 12, 13 of 14 jaar en een KWPN-brandmerkt en dat stomme KWPN wil m niet eens voor me opzoeken. Dus...nou heb jij geboortedatum dus wel meer, maar zoals Sarabande zegt, heb je gegevens fokker?

En MissHIS weet nogal veel van het KWPN dus misschien dat zij weet waarop ze daar kunnen zoeken?

In ieder geval succes met de zoekactie.