Drachtige merries & sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:37

Ik ben zeer benieuwd naar de opvatting van verschillende fokkers, betreffend bovenstaand onderwerp.

Toelichting:

In het bewaarnummer fokkerij van de hoefslag (10 Maart 2005, 57e jaargang, nummer 10) staat het artikel: "Drachtige merries, wat doen we ermee?"

Iedere fokker is druk met het drachtig krijgen van de merrie. Maar als de merrie eenmaal drachtig is, wat wordt er dan nog mee gedaan? Sommige fokkers geven hun merrie elf maanden zwangerschapsverlof, andere trainen nog enige tijd door. Ook zijn er fokkers die hun merries nog in de wedstrijdsport uitbrengen. In dit artikel staan verschillende visies over dit thema van verschillende fokkers en een veterinair.

Nu is mijn vraag: "Wat doet u met uw (fok) merrie?"

1.) Hoe belangrijk vind u een eigen sportprestatie van de merrie?
2.) Wordt uw drachtige merrie ook gereden of op een andere manier getraind?
3.) Wat is de ervaring met drachtige merries in de wedstrijdsport?
4.) Tijdens welke periode van de dracht wordt er gestopt met rijden/trainen?
5.) Hoe lang na de bevalling gaat u weer aan het werk met de merrie?
6.) Merkt u een verschil in het atletisch vermogen, als een merrie een of meer veulens heeft gehad?

sarabande

Re: Drachtige merries & sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:04

In de huidige sportfokkerij zou iedere fokker graag prestaties bij zijn/haar fokmerries hebben maar vraag 1 lijkt mij heeft u de mogelijkheid uw merrie betaalbaar te laten rijden. Omdat die vraag door de meeste fokkers met nee beantwoord zal worden is de rest niet meer relevant.

Of het schadelijk is voor een merrie??? Dat hangt af van leeftijd, mate van africhting en capaciteiten merrie en ruiter.

Een merrie die ik indertijd door een vriendin liet rijden terwijl ik er ook mee fokte liep tot de 10e maand fluitend in de Z2. Het heeft te maken met aanleg, mogelijkheden etc etc.

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:40

Wij doen het niet meer omwille van de tijd die erin kruipt maar vroeger bleven de merries nog enkele malen per week aan de longe of onder het zadel werken tot het moeilijker werd voor de merrie. Dat verschilt van merrie tot merrie. Bij de ene merk je verandering vanaf het moment dat ze drachtig is en bij de andere kan je blijven werken tot het veulen eruit valt bij wijze van spreken natuurlijk. Wij stopten altijd op 6 a 7 maanden en begonnen opnieuw 3 weken na de geboorte, licht werk wel te verstaan, enkel en alleen voor de bespiering van de buik, rug en achterhand weer wat op peil te houden. Merries die niet drachtig waren werden ook helemaal niet gewerkt.
Ik ben zeker een voorstander, indien de merrie het nog past, van ze in beweging te houden. Ze blijven veel beter in model.
Waar ik geen voorstander van ben zijn de situaties zoals vroeger op bv LRV wedstrijden waar de merrie met spuitende melk op de wagen staan of zelfs veulens geboren werden op de wedstrijdparking of in de manegelessen.

Maartje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:26

mijn merrie moet half mei haar veulen krijgen ik rijd sinds half januari geen wedstrijd meer omdat ze te dik was en geen fatsoenlijke uitgestrekte draf meer kon laten zien (Z1) maar ik train haar nog wel 5 dagen in de week zolang als het kan dan is ze sneller op conditie erna

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:37

bij ons worden de drachtige merries wel gereden
de een kun je inderdaad langer door rijden dan de ander
licht ook een beetje aan het niveau waar op dat moment op gereden word
rap is in juli uitgerekend en heeft zaterdag nog in de m 1 gelopen
odien daarintegen is in april uitgerekend en werd al zo dik in december dat daar de training van werd afgebouwd.
nu gaat ze af en toe het bos in.
de sport prestatie is toch zeker ook van belang ik denk bij iedere fokker
er is bij ons nog nooit negatief gereageerd door jurys of andere mensen op wedstrijd.sterker nog er werd eens iets gezegd bof een een drachtige dikke merrie wat niet kon volgens de jury
het mooiste was dit paard was niet drachtig maar had een zware bouw.
na de dracht word met een week de merrie voor het eerst van het veulen gehaald voor een rondje om de stal.
dit word langzaam opgebouwd maar meesstal zitten we er met een kleine drie weken wel weer op voor ongeveer 20 minuten
ook dit verschilt per paard.
een merrie die voor hetr eerst een veulen heeft reageert veel hetiger dan een merrie die al wat veulens heeft gehad,deze merrie kent het ondertussen wel.
er blijft overigens altijd iemand bij het veulen.
er blijven ook ieder jaar een paar merries gust zodat ze en een jaartje door getraind kunnen worden en hun lichaam weer tot rust kan komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 18:39

Ik heb momenteel 2 4-jarige merries dragend die eind mei en eind juni moeten veuleren .Ik ben reeds gestopt sinds half januari met ze te trainen ,De eerste aan de beurt liep volledig op de voorhand en liep daarbij net als een kwakkelende eend ,ze draagt ook erg zwaar .De tweede merrie zou het wel nog aankunnen maar ik vindt dat ze die rust ook verdient ,het zijn nog jonge merries en ik wil ze ook niet kapot ,ze mogen nu dagelijks enkele uurtjes in de paddock en af en toe trekken ze nog wel een sprintje ,beweging hebben ze dus genoeg . Er wordt vaak beweerd dat je tot de laatste week kunt verder trainen enzo ,maar ik vindt dat je toch een beetje de keuze moet maken of je fokt of dat je wedstijd rijdt !!
Natuurlijk kun je in de eerste 6 maanden wel nog heel veel ,dan merk je er weinig van .maar bij mij eerst de merrie en het veulen en daarna volop in de sport!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:03

1. Mijn merries moeten ook gewoon leuk onder het zadel en voor de wagen lopen. Mijn doel is bij beide merries ze minimaal L1 met WP te laten worden(ze zijn beide dit jaar beleerd) ivm het prestatie predicaat en een IBOP proef.
2. Mijn merries worden door gereden zo lang dat lekker blijft gaan. Roos is nu 9 maanden drachtig en heeft geen plezier meer in haar werk, die gaat enkel nog mee op wandeling of als hand paard op buitenrit. Angel is helaas haar veulen verloren, dus die word volop(op het moment door het weer en tijd gebrek maar 2 á 3x per week) gereden.
3. Ik heb nog geen ervaring met drachtige merries in de wedstrijd sport. Mijn merries zijn daar nog niet aan toe. Dat zal dus in de toekomst moeten blijken.
4. In principe rijd ik de hele dracht door. De merrie geeft zelf aan wat kan en niet kan. De laatste maanden zijn het vooral buitenritten om toch enigzinds in conditie te blijven.
5. Met een week of 2. Het liefst zo snel mogelijk, maar zal er niet koste wat het kost direct weer op klimmen.
6. Bij de ene merrie word dit haar eerste veulen, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Die andere merrie ook niet, die is nu 5, heeft 2 veulens gehad, maar is pas 3 maandjes onder het zadel.

Bij mij gaat het dan 'maar' om shetlanders. Maar ik wil pony's fokken die het leuk in de sport en op de keuring moeten kunnen doen. Vandaar dat ik het prestatie predikaat en de IBOP test toch belangrijk vind.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:12

RDJ schreef:

Wel belangrijk, hoe laat een merrie zich bewerken en wat zijn haar zwakke en goede punten in het werk?

Ja gereden en verder beweging dmv longe en weidegang.

Niet zulke goede ervaringen, ik moest al met 7 maanden dracht stoppen met de wedstrijdsport.

Als de merrie het aangeeft, met de wedstrijden zo rond de 7de maand en recreatief doorrijden tot de 10 de maand.

Pas na het afspenen.

6.) Merkt u een verschil in het atletisch vermogen, als een merrie een of meer veulens heeft gehad?

Ja toch wel, moeilijker te sluiten. Alsof de rug-lendenpartij wat zwakker en weker geworden is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:05

Wij rijden en trainen door zolang het voor de merrie zelf ook leuk is. Als de paarden aan gaan geven (oren plat, staart zwiepen e.d.) dat ze moeite krijgen met de training, dan bouwen we af en gaan we alleen nog buitenritjes rijden en licht longeren. Onze paarden staan elke dag ook nog minimaal 2 uren in de bak, zo blijven ze lekker soepel en in conditie. 10 dagen na de geboorte gaan we weer licht trainen aan de longe en vervolgens weer rijden. Wij merken niks van verminderde prestaties na het krijgen van een veulen; integendeel! Onze paarden worden na de eerste veulen veel rustiger, zodat ze geconcentreerder aan het werk zijn en je dus meer aan rijden toekomt! Bovendien krijgen ze vaak nog wat meer body, wat bij sommige paarden veel mooier staat. Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:50

Yvonnelind schreef:
Bovendien krijgen ze vaak nog wat meer body, wat bij sommige paarden veel mooier staat. Lachen

Wat meer body?????! Die van mij is een halve tank geworden.... Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:56

RDJ schreef:

Ik ben zeer benieuwd naar de opvatting van verschillende fokkers, betreffend bovenstaand onderwerp.

Toelichting:

In het bewaarnummer fokkerij van de hoefslag (10 Maart 2005, 57e jaargang, nummer 10) staat het artikel: "Drachtige merries, wat doen we ermee?"

Iedere fokker is druk met het drachtig krijgen van de merrie. Maar als de merrie eenmaal drachtig is, wat wordt er dan nog mee gedaan? Sommige fokkers geven hun merrie elf maanden zwangerschapsverlof, andere trainen nog enige tijd door. Ook zijn er fokkers die hun merries nog in de wedstrijdsport uitbrengen. In dit artikel staan verschillende visies over dit thema van verschillende fokkers en een veterinair.

1.) Sportprestatie is zeker belangrijk, aangezien wij NRPS pony's fokken.
Ook voor het sportpredikaat wat je erbij krijgt, dan bewijs je dat je een merrie hebt die je kunt gebruiken!
2.) Ze wordt gewoon getraind, zolang de merrie aangeeft dat het oke is.
3.) We hebben tot de 9e maand wedstrijden gereden!
Ging erg goed, de merrie werdt er niet anders door met het rijden.
Ik moet zeggen, als ze erg gestresst zou zijn, deden we dat niet.
4.) Wisper wordt eigenlijk zolang mogelijk doorgetraint, wel op het einde iets rustiger aan, maar we proberen haar zo soepel mogelijk te houden.
5.) Meestal krijgt ze 3-4 weken rust, goed de band met het veulen opbouwen en de spieren weer sterk laten worden en herstellen.
Ook zit e in die tijd weer met opnieuw dekken dus als ze dan bij de hengstenhouder staat, wordt ze niet gereden.
6.) Wisper heeft nu twee veulens gehad en draagt de derde, maar ze is zo elastisch als een elastiekje.....
Wel is haar karakter veranderd, van eerst een verlegen vogeltje, naar een (meer) zelfverzekerde dame!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 06:52

RDJ schreef:

Toelichting:

1) voor mij wel belangerijk, maar niet super belangerijk... het geen meer om de fun, en ach het staat wel mooi Bloos
2)ja gereden... Haha!
3)met mijn pony ging het de hele tijd heel goed... alleen op het laatst begon ze met overspringen enz.. toen ben ik ook gestopt
4) 1 maand ofzow
5)3 week
6)neeh persoonlijk niet... Tong uitsteken

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 08:00

fresco schreef:
RDJ schreef:

Toelichting:

1.) Sportprestatie is zeker belangrijk, aangezien wij NRPS pony's fokken.
Ook voor het sportpredikaat wat je erbij krijgt, dan bewijs je dat je een merrie hebt die je kunt gebruiken!
2.) Ze wordt gewoon getraind, zolang de merrie aangeeft dat het oke is.
3.) We hebben tot de 9e maand wedstrijden gereden!
Ging erg goed, de merrie werdt er niet anders door met het rijden.
Ik moet zeggen, als ze erg gestresst zou zijn, deden we dat niet.
4.) Wisper wordt eigenlijk zolang mogelijk doorgetraint, wel op het einde iets rustiger aan, maar we proberen haar zo soepel mogelijk te houden.
5.) Meestal krijgt ze 3-4 weken rust, goed de band met het veulen opbouwen en de spieren weer sterk laten worden en herstellen.
Ook zit e in die tijd weer met opnieuw dekken dus als ze dan bij de hengstenhouder staat, wordt ze niet gereden.
6.) Wisper heeft nu twee veulens gehad en draagt de derde, maar ze is zo elastisch als een elastiekje.....
Wel is haar karakter veranderd, van eerst een verlegen vogeltje, naar een (meer) zelfverzekerde dame!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Tot de 9de maand wedstrijden gereden!!! Verdrietig Is dat niet verboden bij jullie, bij ons is het verboden vanaf de 6de maand!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:23

alabastro schreef:
Tot de 9de maand wedstrijden gereden!!! Verdrietig Is dat niet verboden bij jullie, bij ons is het verboden vanaf de 6de maand!

Wat is dat nu voor flauwe kul. Vooral die smily erbij. Wanneer een merrie goed is doorgetraind en de capaciteiten heeft loopt ze gemakkelijk tot vrij ver in de dracht wedstrijden.

Merries geven het zelf aan, en als ze het niet meer opbrengen heeft het weinig zin om een proef te lopen.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:53

sarabande schreef:
alabastro schreef:

Wat is dat nu voor flauwe kul. Vooral die smily erbij. Wanneer een merrie goed is doorgetraind en de capaciteiten heeft loopt ze gemakkelijk tot vrij ver in de dracht wedstrijden.

Merries geven het zelf aan, en als ze het niet meer opbrengen heeft het weinig zin om een proef te lopen.

Arrest my case! _/-o_

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 10:46

pff haha idd ik rijd door totdat ze het aangeeft en dat kan zelfs tot een week voor het veulenen zijn!
Je kan je paard beter zolang mogelijk soepel houden! dat heeft ook voordelen tijdens de 'bevalling' Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:42

Ja ze geven het vanzelf wel aan. Moet ik wel zeggen dat mijn piepdoosje het al aangaf met 6 maanden dracht hoor. Ach gut Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 13:50

Suzanne F. schreef:
Ja ze geven het vanzelf wel aan. Moet ik wel zeggen dat mijn piepdoosje het al aangaf met 6 maanden dracht hoor. Ach gut Knipoog

Die is gewoon slim Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:00

sarabande schreef:
Die is gewoon slim Haha!

Hihi, daar verdenk ik haar ook weleens van... Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 14:22

1. eigen sportprestaties van de merrie vind ik erg belangrijk. Het geeft toch aan in hoeverre de merrie zelf in staat is op een bepaald niveau te presteren. (hoop haar volgend jaar sport te hebben).

2. Ik heb tot het einde van de achtste maand wedstrijden gereden (Z1 dressuur en L springen) en daarna nog anderhalve maand gewoon doorgetraind.
Verder loopt ze de hele dag in de wei.

3. Ik heb niet het idee dat het moeilijker voor haar werd. Wel een paar weken later tijdens de training. Daarom zijn we toen ook gestopt.

4. Ze wordt doorgereden zolang ze aangeeft dat ze nog kan en er weinig moeite mee heeft.

5. Een paar dagen na de bevalling laat ik haar eraan wennen even bij het veulen weg te zijn. Ik verwacht haar anderhalve week tot twee weken na de bevalling wel weer rustig te rijden of longeren.

6. Het is haar eerste veulen, dus dit weet ik nog niet.

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:36

De fokmerrie waar ik oprijd is niet van mezelf dus ik spreek even namens de fokker.

Ik rijd een Ahorn x Persian Path. Deze merrie heeft de IBOP zeer goed afgelegd en de fokker vindt het eigenlijk nu niet zo belangrijk hoeveel wedstrijden en welke klasse de merrie rijdt, zolang er maar op wordt gereden! Ik denk wel eens dat er beter iemand op had kunnen rijden die bekwaam is in het springen en haar daarin had uitgebracht want ze kan erg super springen en ja dan is het jammer dat er zo'n muts als ik op rijdt.

Ik rijdt de merrie erg lang door! Ik heb vorig jaar de 10e maand nog een wedstrijd gereden en een dikke winstpunt gehaald! Ze liep echt super en volgens mij vond ze het geen probleem. ik moet er wel bij zeggen ik rijd B. Dat moet toch wel te doen zijn voor een goedgetrainde merrie. Iris krijgt wel een gezellig buikje maar echt heel dik wordt ze niet. Ik ben 2 weken voor de dracht gestopt met rijden omdat Iris toen aangaf dat ze het nu wel zat was dat rijden met een dikke buik. Vanaf toen ben ik gaan wandelen en kreeg ze verder weidegang. De bevalling ging echt supermakkelijk en snel en ik denk dat dat ook deels komt omdat ze zoveel beweging kreeg.

Na de bevalling mocht Iris 2 dagen van haar rust genieten, de 3e dag haalde ik haar er 10 minuten bij vandaan de dag erna een kwartier en dezelfde week kon ik weer gaan rijden, ik hield het bij een half uurtje, maar dat was geen probleem!

Dus ik heb het erg getroffen, en het zit waarschijnlijk ook wel bij de paarden in de familie, want bij deze fokker kan iedereen erg lang doorrijden.
Ideaal!

alabastro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:44

Ik blijf er toch bij dat je het werk moet aanpassen naarmate de dracht vorderd en dat je niet meer op wedstrijd gaat na de 6de maand. Ik ben niet tegen werken tot de laatste weken maar ik vind dat je van een merrie die haar spieren en gewrichten moet loslaten niet kan verwachten dat ze nog zo zou moeten presteren als voorheen. Ook vind ik dat de stress, en die is er altijd, van het opladen en het hele wedstrijd gebeuren geminimaliseerd moet worden naarmate de dracht vorderd. Ik ben dus niet tegen aangepast werk zelfs tot het einde van de dracht maar wel tegen zwaardere training die met wedstrijden gepaard gaan.
Overigens is het dus beter van enkele weken op voorhand te stoppen zodat de spieren en gewrichten zich kunnen lossen. Stop niet ineens maar bouw het geleidelijk af, tot eventueel nog een beetje longeren.
Beweging blijft wel heel belangrijk maar dan meer uit vrije wil in de weide.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:54

Ik denk dat onze merrie gewoon zo lang mogelijk uitgebracht gaat worden. Die is echt niet gelukkig als je haar in de wei zet namelijk..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:01

alabastro schreef:
Ik blijf er toch bij dat je het werk moet aanpassen naarmate de dracht vorderd en dat je niet meer op wedstrijd gaat na de 6de maand. Ik ben niet tegen werken tot de laatste weken maar ik vind dat je van een merrie die haar spieren en gewrichten moet loslaten niet kan verwachten dat ze nog zo zou moeten presteren als voorheen. Ook vind ik dat de stress, en die is er altijd, van het opladen en het hele wedstrijd gebeuren geminimaliseerd moet worden naarmate de dracht vorderd. Ik ben dus niet tegen aangepast werk zelfs tot het einde van de dracht maar wel tegen zwaardere training die met wedstrijden gepaard gaan.
Overigens is het dus beter van enkele weken op voorhand te stoppen zodat de spieren en gewrichten zich kunnen lossen. Stop niet ineens maar bouw het geleidelijk af, tot eventueel nog een beetje longeren.
Beweging blijft wel heel belangrijk maar dan meer uit vrije wil in de weide.

Over welke mate van africhting heb je het????

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:45

Ik ben het zeker niet met je eens Alabastro!
Je scheert alle paarden over 1 kam, terwjil je juist naar de individuele merrie moet kijken!
Niet elke merrie reageert het zelfde!

Net als dat jij zegt dat je tijdens het werk de spieren niet meer te veel mag aanspannen....
Je laat ze toch ook weer ontspannen tijdens het werk?
En als de merrie het zelf prettig vindt om lekker aan de gang te gaan, waarom zou je haar dan laten staan?
Bij komend dat het land in de meeste provincies nog te nat is, om op te staan!

Maar, No Problem hoor, ieder zijn eigen inzicht!
Jij doet het op jou manier, ik op de mijne! Haha!