Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Yvonnelind schreef:De kleur van een
fjord vererft vaak erg sterk, dus als je er een bruine hengst op zou zetten heb je volgens mij veel kans op buckskin! Ik heb ook wel eens een buckskin bonte veulen uit een fjordenmoeder gezien!
Het is een minimerrie
!
joostvangestel schreef:Even nog ter verduidelijking. Ik heb hier namelijk eeuwenlange discussie over gehad met wat Amerikanen..
In Amerikaans Engels is Buckskin hetzelfde als wat wij Valk noemen.
In Brits Engels is Valk = Dun
In Amerikaans Engels betekent Dun = Wildkleur.
In Brits Engels betekent Buskskin volgens mij niks..
Wildkleur en Valk zijn twee volledig verschillende kleuren. Bij Valk hoef je namelijk geen aalstreep te hebben..
Ik neem aan dat je Wildkleur met aalstreep wil hebben?
Peterina's post klopt voor valk (=buckskin). Het is dus belangrijk te weten welke kleur je wilt hebben.
Bij de Welsh komen zowal valk als wildkleur voor. Wildkleur is zeldzamer en komt slechts bij een paar stammen voor.
tinkchester schreef:nou peterina
ik heb perlino minihengstjes gevonden
kijk maar even op deze sites:
www.slcstables.com daar staat ranger creeks echo's cool buck
bloedlijnen van Buckeroo en Gold Melody Boy
en bij www.stalhazelberg.nl staat ook een perlino hengstje Millenium eclpises victory alleen is deze pas een jaaar oud hij is pas 18 juni 2004 geboren dus daar zal ik wat geduld bij moeten hebben of ie ook mooi uitgroeid.
Peterina schreef:Te zien van de foto is uw merrie een red dun (met aalstreep ?). Dit is de uitwerking van dun op bruin! Bruin is dan weer zwart + agouti genen.

Peterina schreef:
@joost : De benaming van buckskin/valk als dun komt door onwetendheid. Helaas is de kennis er nu wel maar om hun 'geschiedenis' van valk = dun terug te draaien zal een bom geld kosten want dan moeten meerdere ponies hun papieren laten wijzigen. Dus 'blijven we maar bij de oude' en vertrouwde manier van doen.
Creme (buckskin/valk) en Dun zijn twee totaal verschillende 'modifiers' (veranderaars) van de basis kleuren. Het is of officieel en genetisch een valk of een dun. Alleen een dun heeft de 'wild' markeren die heel specifiek zijn voor deze gene. En natuurlijk kan je een pony hebben (van welke ras dan ook) die beiden genes draagt, een zg Dunskin.
Er zijn gewoon genetisch bekende beschrijving van specifieke kleuren en varianten daarvan. Als iedereen dezelfde 'officieel' genetische beschrijving zou gebruiken dan zou het een stuk makkelijke zijn maar helaas zijn er altijd van die individualisten, hetzij keurders of Stamboeken, die iets 'speciaal' van hun beestjes willen maken en dan een meer 'exotische' beschrijving aan geven.
- vaak wel 'face mask'
Peterina schreef:@ Ods :
Officieel is een RED DUN en genetisch gezien : Dun op bay.
In Australia wordt met red dun : dun op vos/chestnut bedoeld maar in USA (nb waar de vooraanstaande geneticussen zitten wat betreft haar kleur bij paarden) is red dun : dun op bay.
Persoonlijk gebruik ik ook altijd red dun als ik over dun+vos praat maar als je met amerikanen of quarter eigenaars praat leidt dit wel tot verwarring !!
Het is juist omdat de merrie zwart in haar manen haar dat ik haar basis kleur aanzag als bruin/bay.