hoe fok ik een buckskin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

hoe fok ik een buckskin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:28

Ik heb zelf een wildkleur (dun)minimerrie en wil graag een
buckskin kleur fokken. (voorouders weet ik niks van)
Weet iemand of dit mogelijk is met deze kleur en zoja welke
kleurencombinatie zou ik dan moeten gebruiken?

Peterina

Re: hoe fok ik een buckskin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:57

Om buckskin is fokken heb je de volgende genetisch materiaal nodig:
- zwart + agouti = bruin + creme = buckskin.

Welke basis kleur dun is uw merrie ? Vos of zwart (of bruin) ? Meestal is 'wildkleur' = dun op bruin. Met een dun merrie hebt je altijd 50% kans dat zij de dun factor door geeft aan het veulen.

Aangezien uw merrie de creme gene NIET draagt moet het van de hengst komen, dus je moet altijd een enkel of dubbel verdunde gekleurde hengst nemen.

Zonder alle informatie van afstamming (om genotype van de merrie te bepalen) hebt je het beste kans om een buckskin te fokken met een Perlino gekleurde hengst ( Perlino = dubbel verdunning op bruin ).
Perlino x bruin/dun = buckskin (kleine kans op palomino)
Cremello x bruin/dun = buckskin, palomino (kleine kans op smokey black)
Smokey black x bruin/dun = buckskin, smokey black (kleine kans op palomino).
Deze combinatie (bruin/dun x dubbel verdunning) levert een enkel verdunning 100% maar 50% daarvan kan ook de dun gene dragen =
Dunlino (palo + dun), Dunskin (buckskin + dun).

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:21

Afbeelding
dit is mijn merrie
ik plaats er wel even een foto bij.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:33

De kleur van een fjord vererft vaak erg sterk, dus als je er een bruine hengst op zou zetten heb je volgens mij veel kans op buckskin! Ik heb ook wel eens een buckskin bonte veulen uit een fjordenmoeder gezien!
Erg appart. Let niet alleen op kleur bij het fokken trouwens; het model en het karakter is minstens zo belangrijk; zo niet belangrijker. Als je een rijpaard wilt fokken zou ik er een hengst op doen met veel arabisch bloed en een makkelijk karakter (Heet x sterk is ook niet altijd handig...). Goedkoper is het om eens op de paardenmarkt te gaan kijken, daar staan vaak kruising (buckskin) fjorden, die niemand hoeft, dus eerst goed nadenken voordat je op kleur gaat fokken! Jij fokt geen paarden voor Italië (=salami) toch..?

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:43

Yvonnelind schreef:
De kleur van een
fjord
vererft vaak erg sterk, dus als je er een bruine hengst op zou zetten heb je volgens mij veel kans op buckskin! Ik heb ook wel eens een buckskin bonte veulen uit een fjordenmoeder gezien!

Hoe kom je er bij dat het een fjord is? Verward Het is een minimerrie Ja

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 20:49

nou ik ben op het moment wel bezig met de kleurenfokkerij en ik vind het leuker om er zelf een buckskin uit proberen te fokken dan er op een gemakkelijke manier eentje te kopen. trouwens het is een mini hoor geen fjord.en ik wil een echte buckskin geen buckskin bonte en watdanook.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 10:26

Even nog ter verduidelijking. Ik heb hier namelijk eeuwenlange discussie over gehad met wat Amerikanen..

In Amerikaans Engels is Buckskin hetzelfde als wat wij Valk noemen.

In Brits Engels is Valk = Dun

In Amerikaans Engels betekent Dun = Wildkleur.

In Brits Engels betekent Buskskin volgens mij niks..

Wildkleur en Valk zijn twee volledig verschillende kleuren. Bij Valk hoef je namelijk geen aalstreep te hebben..

Ik neem aan dat je Wildkleur met aalstreep wil hebben?

Peterina's post klopt voor valk (=buckskin). Het is dus belangrijk te weten welke kleur je wilt hebben.

Bij de Welsh komen zowal valk als wildkleur voor. Wildkleur is zeldzamer en komt slechts bij een paar stammen voor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 14:01

Nou, het lijkt qua kleur op een fjord, maar ik vond het idd al wat een raar modelletje voor een fjord met die dikke buik Haha! !
Tja je moet zelf maar weten wat je wilt fokken; ikzelf vind de kleur van een paard het minst belangrijke onderdeel van een paard, maar meningen kunnen natuurlijk verschillen... Succes met je...
kleur- fokkerij..?
Verward Doei, doei

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 18:03

joostvangestel schreef:
Even nog ter verduidelijking. Ik heb hier namelijk eeuwenlange discussie over gehad met wat Amerikanen..

In Amerikaans Engels is Buckskin hetzelfde als wat wij Valk noemen.

In Brits Engels is Valk = Dun

In Amerikaans Engels betekent Dun = Wildkleur.

In Brits Engels betekent Buskskin volgens mij niks..

Wildkleur en Valk zijn twee volledig verschillende kleuren. Bij Valk hoef je namelijk geen aalstreep te hebben..

Ik neem aan dat je Wildkleur met aalstreep wil hebben?

Peterina's post klopt voor valk (=buckskin). Het is dus belangrijk te weten welke kleur je wilt hebben.

Bij de Welsh komen zowal valk als wildkleur voor. Wildkleur is zeldzamer en komt slechts bij een paar stammen voor.

Kleuren benaming in talen:

Nederlands = Valk
Engels - USA, engeland, australia, canada - = Buckskin
Frans (!) = Isabel

Nederlands = Wildkleur
Engels - USA, UK, AUS, CND = Dun
Frans = ??

Het zijn twee totaal onafhankelijke en verschillende kleur genen!

Te zien van de foto is uw merrie een red dun (met aalstreep ?). Dit is de uitwerking van dun op bruin! Bruin is dan weer zwart + agouti genen.

Uw beste kans op een buckskin is met een perlino of een cremello te fokken. Er zijn een paar cremello mini hengstjes goedgekeurde voor openbare dekdienst die geregistreerd staan bij de Royal Belgian Palomino stamboek. Momenteel is er geen perlino geregistreerd.

(PS Als je in je zoek tocht een perlino mini-hengstje tegen komt laat het mij AUB weten !!)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 18:38

nou peterina

ik heb perlino minihengstjes gevonden
kijk maar even op deze sites:
www.slcstables.com daar staat ranger creeks echo's cool buck
bloedlijnen van Buckeroo en Gold Melody Boy
en bij www.stalhazelberg.nl staat ook een perlino hengstje Millenium eclpises victory alleen is deze pas een jaaar oud hij is pas 18 juni 2004 geboren dus daar zal ik wat geduld bij moeten hebben of ie ook mooi uitgroeid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:47

tinkchester schreef:
nou peterina

ik heb perlino minihengstjes gevonden
kijk maar even op deze sites:
www.slcstables.com daar staat ranger creeks echo's cool buck
bloedlijnen van Buckeroo en Gold Melody Boy
en bij www.stalhazelberg.nl staat ook een perlino hengstje Millenium eclpises victory alleen is deze pas een jaaar oud hij is pas 18 juni 2004 geboren dus daar zal ik wat geduld bij moeten hebben of ie ook mooi uitgroeid.

Bloedlijnen van Buckeroo en zeker die van Goldy Melody Boy dragen de vos gene dus is er een grote kans dat de zeer mooie hengstje niet perlino is maar cremello. Nergens op hun site melden een DNA test uitslag en gewoon aannemen, omdat vader buckskin is, dat hij daarom perlino is, doe ik niet.

De tweede heeft meer kans op een perlino maar twee opmerkingen: ten eerste zijn grootvader langs vader's kant is een silver dapple (zwart + silver) dus als zijn vader perlino is zou deze gene ook moeten 'tonen' op zijn vader maar ik 'zie' dat niet. Wat ik wel zie is een cremello die misschien de silver gene draagt. Dit is geen probleem het betekend dat deze jaarling ook een vos gene draagt. Zijn moeder is buckskin dus vanuit deze kant is het ook zeer mogelijk dat hij perlino is.

Maar nogmaals het bied een zeker Zekerheid als een DNA test resultaat aangeboden kan worden en melding hiervan mis ik op beiden sites. Moet wel erbij zeggen dat ik prachtig beestjes vindt!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:53

Peterina schreef:
Te zien van de foto is uw merrie een red dun (met aalstreep ?). Dit is de uitwerking van dun op bruin! Bruin is dan weer zwart + agouti genen.

Deze merrie is een Dun en geen Red Dun, Red Dun is Dun op Vos/Sorrel. Aangezien deze merrie Zwart in haar manen en op haar benen heeft maakt haar Basiskleur zwart.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:13

Hoi,

ik wil niet lastig doen, maar iedere valk die ik ken bij de Welsh Pony en Cob Society te Wales (UK) is geregistreerd als zijnde dun.

De Welsh lui in Amerika maken er met alle plezier altijd maar buckskin van. Het kan natuurlijk zijn dat de Amerikanen het beter proberen te weten dan het moederstamboek, maar dat is dan hun probleem Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 13:29

@ Ods :
Officieel is een RED DUN en genetisch gezien : Dun op bay.
In Australia wordt met red dun : dun op vos/chestnut bedoeld maar in USA (nb waar de vooraanstaande geneticussen zitten wat betreft haar kleur bij paarden) is red dun : dun op bay.
Persoonlijk gebruik ik ook altijd red dun als ik over dun+vos praat maar als je met amerikanen of quarter eigenaars praat leidt dit wel tot verwarring !!
Het is juist omdat de merrie zwart in haar manen haar dat ik haar basis kleur aanzag als bruin/bay.

@joost : De benaming van buckskin/valk als dun komt door onwetendheid. Helaas is de kennis er nu wel maar om hun 'geschiedenis' van valk = dun terug te draaien zal een bom geld kosten want dan moeten meerdere ponies hun papieren laten wijzigen. Dus 'blijven we maar bij de oude' en vertrouwde manier van doen.

Creme (buckskin/valk) en Dun zijn twee totaal verschillende 'modifiers' (veranderaars) van de basis kleuren. Het is of officieel en genetisch een valk of een dun. Alleen een dun heeft de 'wild' markeren die heel specifiek zijn voor deze gene. En natuurlijk kan je een pony hebben (van welke ras dan ook) die beiden genes draagt, een zg Dunskin.

Er zijn gewoon genetisch bekende beschrijving van specifieke kleuren en varianten daarvan. Als iedereen dezelfde 'officieel' genetische beschrijving zou gebruiken dan zou het een stuk makkelijke zijn maar helaas zijn er altijd van die individualisten, hetzij keurders of Stamboeken, die iets 'speciaal' van hun beestjes willen maken en dan een meer 'exotische' beschrijving aan geven.

Hoop dit helpt:

BUCKSKIN versus DUN

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Buckskin: - wordt veroozaakt door CREME gene
- GEEN aalstreep
- GEEN schouder streep
- GEEN primatieve markering op benen
- GEEN gekleurde “ear tips”
- GEEN ‘face mask’

Dun:
- wordt veroorzaakt door DUN gene
- WEL aalstreep
- vaak WEL schouder streep
- WEL primatieve ("sebra") markering op benen
- vaak wel gekleurde "ear tips"
- vaak wel 'face mask'

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:56

Peterina schreef:

@joost : De benaming van buckskin/valk als dun komt door onwetendheid. Helaas is de kennis er nu wel maar om hun 'geschiedenis' van valk = dun terug te draaien zal een bom geld kosten want dan moeten meerdere ponies hun papieren laten wijzigen. Dus 'blijven we maar bij de oude' en vertrouwde manier van doen.

Creme (buckskin/valk) en Dun zijn twee totaal verschillende 'modifiers' (veranderaars) van de basis kleuren. Het is of officieel en genetisch een valk of een dun. Alleen een dun heeft de 'wild' markeren die heel specifiek zijn voor deze gene. En natuurlijk kan je een pony hebben (van welke ras dan ook) die beiden genes draagt, een zg Dunskin.

Er zijn gewoon genetisch bekende beschrijving van specifieke kleuren en varianten daarvan. Als iedereen dezelfde 'officieel' genetische beschrijving zou gebruiken dan zou het een stuk makkelijke zijn maar helaas zijn er altijd van die individualisten, hetzij keurders of Stamboeken, die iets 'speciaal' van hun beestjes willen maken en dan een meer 'exotische' beschrijving aan geven.
- vaak wel 'face mask'

OK, maar ik fok ook Welshjes en aangezien het WPCS (bijna) nooit de benaming buckskin gebruikt, en al jaaaren consequent de benaming dun gebruikt, dan bedoelen ze ook geen wildkleur maar altijd valk, het is in ieder geval geen neiging om de pony's interessanter te laten klinken!!

Het zijn trouwens juist eerder Amerikanen inplaats van de Britten die exotische benamingen invoeren. Er waren al lang valkjes voordat ze in de States de naam buckskin uitvonden! Toevallig heetten die in het Britse Engels dan dun. Er zijn nou eenmaal niet zoveel wildkleur Welshjes. Wie heeft er dan dus een rommeltje van gemaakt? Knipoog

Maar misschien dat iemand preciezer weet dan ik waar de verwarring is ontstaan.

-x- Nouska

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:32

Ik denk dat de probleem ontstaat in de precieze betekenis van de twee woorden.
De Dun factor bestaat net zo lang als niet langer dan de Creme factor. Dus in zover de engelse, in dit geval de Welsh stamboek, deze benaming (Dun) gebruiken om pony te beschrijven met aalstrepen, been markeringen enz, zijn ze correct.
Helaas omdat een 'gewone' dun (dun op bay/bruin) bijna hetzelfde uitziet als een valk hebben ze foutief deze benaming ook gebruikt om deze creme + bay/bruin ponies te beschrijven.
Dit heeft/had te maken met kennis van genetica ... dat TOEN niet bestond ... ze (niemand) wist iets af van de kleuren genetica en men kan ze vergeven dat ze dachten dat ze met dezeflde 'kleur' te maken hadden, hetzij in een andere vorm (zonder aalstreep enz).
De probleem is dat NU de kennis er wel is, in England en Europa en USA, en toch blijven sommige standvast de verkeerde benaming gebruiken. In dit geval zijn de amerikanen 'modern' en de engelse 'vast geroest' en lopen niet mee met de tijden of de wetenschap.

Het gaat niet over je nu een bay/bruin + creme pony een valk of een buckskin noemd ... dit ligt zuiver aan welke taal je spreekt ... het gaat over de incorrect gebruik van een term om iets te beschrijven wat het 'bewezen' niet is.

Dun wordt algemeen geaccepteerd (over de hele wereld !) als zijnde een paard/pony met een duidelijk aalstreep, primatieve been markeringen enz. maar het zijn alleen bepaalde engelse stamboeken van (oude) pony rassen die standvast deze benaming gebruiken om een valk gekleurde pony te beschrijven. En wat nota bene een totaal andere genetica inhoud.

Het zijn in deze opzicht niet de amerikanen die verwarring zaaien maar helaas de engelse omdat ze niet hun kennis willen voort brengen naar de 21st eeuw.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 19:19

In de usa is een dun gewoon een bruin-dun hoor.
Een red-dun is dun op vos, ook in de usa.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:42

Peterina schreef:
@ Ods :
Officieel is een RED DUN en genetisch gezien : Dun op bay.
In Australia wordt met red dun : dun op vos/chestnut bedoeld maar in USA (nb waar de vooraanstaande geneticussen zitten wat betreft haar kleur bij paarden) is red dun : dun op bay.
Persoonlijk gebruik ik ook altijd red dun als ik over dun+vos praat maar als je met amerikanen of quarter eigenaars praat leidt dit wel tot verwarring !!
Het is juist omdat de merrie zwart in haar manen haar dat ik haar basis kleur aanzag als bruin/bay.

Officieel, dus genetisch gezien, is Red Dun een Sorrel/Vos met Dun, het woord zegt het al Red (Rood) Dun. Een Bay/Bruin met Dun is Dun. Deze termen worden in de Amerikaanse paardenwereld gebruikt en zover ik weet in elke taal.

Je hebt het echt verkeerd als je zegt dat er bij de Quarters gesproken wordt over Red Dun er een Bay X Dun wordt bedoelt.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 21:58

jesus wat ingewikkeld allemaal.
maar wat voor kleur heeft mijn merrie dan nu
ze heeft ook een aalstreep.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 22:34

Zij is volgens mij een bruin + dun of een zg bay-dun.

Je hebt hier een perlino nodig om misschien een buckskin te krijgen. Afhankelijk van de genetisch materiaal van uw merrie (zij kan ook bijvoorbeeld vos dragen) en de perlino hengst van keuze (die ook misschien vos zou kunnen dragen) hebt je ook nog een kans op palomino of smokey black.
In ieder geval met gebruik van een dubbel verdunde (perlino, of cremello of smokey cream) krijg je altijd een enkel verdund gekleurde veulen (palomino, buckskin/valk, smokey black).
En zoals in het begin gezegt, met uw merrie hebt je ook nog 50% kans op de dun factor.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 20:18

ok
nou bedankt voor de info allemaal
ik kan er wel wat mee
iedereen bedankt.