Arabier of "gewone" NRPS Hengst op draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Arabier of "gewone" NRPS Hengst op draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:47

Ik zit er serieus over te denken om mijn draver-merrie dit jaar te laten dekken. Nu ben ik dus op zoek naar een leuke hengst.
Ik ben nu aan het twijfelen tussen een volbloed arabier of een gewone NRPS-hengst ( wel met een flinke scheut arabisch bloed) Welke hengst zou leuk zijn?
Het is de bedoeling dat ik het veulen zelf houd.
Dit zijn mijn eisen aan het veulen:
De schofthoogte moet niet onder de 1.55 uitkomen ( merrie is op papier 1.56)
Niet te iel gebouwd (waar ik wel bang voor ben bij een volbloed arabier). Mijn merrie heeft namelijk al heel weinig front.
Liever geen schimmel.
Ik wil er in de toekomst gewoon recreatief meerijden (dressuur en buitenrijden) evt. endurance.
Veulen moet ingeschreven kunnen worden bij het NRPS ( of een ander stamboek).
Wie heeft een idee

Karin

Re: Arabier of "gewone" NRPS Hengst op draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:38

Ik denk bij zo'n kruising direct aan endurance. En dan denk ik aan de volbloed Arabieren Jashin (inmiddels overleden), Rashyl en zijn vader Nils (allebei inmiddels geruind t.b.v. de sport). Jashin heeft in combinatie met dravermerries goede endurancepaarden voortgebracht. Van Rashyl weet ik dat er nog diepvriessperma is. Qua type voldoet hij waarschijnlijk wel aan je wensen (mooi rond van bouw, zeker niet ielig) maar je wilt geen schimmel zeg je, en Rashyl is nou juist schimmel. Dan valt Oosterveld's Marsaz vast ook af, dat is ook een schimmel. Maar wel een mooi type, goed sportbloed en - heel belangrijk - een topkarakter. Lachen

Ik denk nog even met je mee, bovenstaande hengsten kwamen het eerst in mij op maar ik moet nu weer aan het werk. Een Anglo-Arabier zou ook een optie kunnen zijn. Bedenk iig nog eens heel goed of je er zeker van bent dat je geen schimmel wilt. Knipoog

Misschien heb je voor je beeldvorming over zo'n kruising en het stamboekreglement van het NRPS iets aan dit topic: viewtopic.php?f=22&t=376830&hilit=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 17:00

Ik ben gewoon geen liefhebber van de kleur schimmel. Dat weet ik in ieder geval zeker.
Verder vind ik het belangrijk dat het veulen enigzins verkoopbaar is. Ik kan wel zeggen dat ik het wil houden maar zijn altijd onvoorziene omstandigheden.
Daarom wil ik er een papier bij (indien vader goedgekeurde hengst is geen probleem, toch??) en inderdaad een voor de endurance geschikte kruising.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:54

Misschien spreekt deze hengst jou aan: http://www.santo-amigo.nl/

Anglo-Arabisch, goedgekeurd voor het NRPS, fijn karakter, goed sportbloed, en inmiddels in bezit van zowel prestatiesport- als keurpredikaat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:19

Ik ben niet zo weg van de Santo-amigo's, maar dat moet ieder voor zich bepalen natuurlijk Ja

Ik heb een kruising KWPN x draver gehad. (Vader was een ouderwets type KWPN) Paard bleef altijd lopen, mooi ruim in de gangen en maat genoeg(1.67). Het was alleen niet zo'n springwonder als we gehoopt hadden Clown

Rashyl vind ik een mooi type arabier Ja Op kleur kun je niet rijden en met een schimmel heb je over het algemeen ook nog steeds 50% kans op een andere kleur Knipoog

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:08

Wij hebben een zuiver Spaans gefokte Arabische hengst staan die het uitmuntend doet op dravers, friezen, nrps etc. Doordat hij Spaans is gefokt, is hij zeker niet iel, maar juist barok gebouwd. 1.56m hoog, zijn nakomelingen zijn altijd groot en hebben allemaal kleur, terwijl hijzelf een ( donkere )schimmel is. 2x nederlands en 1 x europees kampioen dressuur, goedgekeurd met 2e premie en superbraaf en relaxed karakter. Zijn nakomelingen doen het ook super in de sport, dressuur, springen en endurance.
Misschien is het een goede combi met jouw merrie?

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:27

Vanwaar je voorkeur voor een arabische hengst?
Ik zou er een meer rijtypische hengst op zitten die het goed doet op bloedmerries.

Mijn keuze valt dan direct op Rubiquil, omdat die zeker geen schimmel geeft, zijn nakomelingen zijn niet te iel, ze zijn zeeeeer verkoopbaar, hebben een ontzettend sjiek hoofdje met een mooi oog, ze zijn allemaal zeer schaapmak van karakter en dat is makkelijk op buitenrit. En je krijgt er nog super bewegingen bij ook.
Succes met je keuze.

Gioiello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:32

Karin schreef:
En dan denk ik aan de volbloed Arabieren Jashin (inmiddels overleden), Rashyl en zijn vader Nils (allebei inmiddels geruind t.b.v. de sport). Jashin heeft in combinatie met dravermerries goede endurancepaarden voortgebracht. Van Rashyl weet ik dat er nog diepvriessperma is.
Ik dacht dat er van Nils ook nog diepvriessperma is. (Of is dat er inmiddels niet meer?)

Groetjes Nanda

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:37

Dat weet ik eigenlijk niet, maar het is heel goed mogelijk. Ja

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 12:49

Alvast bedankt voor de reacties. OK dan! Meer ideeen zijn meer dan welkom.

Ik weet dat je op kleur niet kan rijden en dat je juiste combi qua bouw etc belangrijker is maar toch... Ik heb gewoon liever geen schimmel.

Heeft iemand misschien afbeeldingen van Rashyl?

Hazzebaz: welke hengst is het. Heb op je site gekeken maar ik zoveel namen ronddraaien Haha! .

Odie: ik ben niet perse op zoek naar een volbloed arabierse hengst hoor. Vandaar ook de "gewone"NRPS-hengst. Ik wil wel veel arabisch bloed om niet te veel van de oorsprong af te wijken. Bovendien mag het veulen wel iets edeler mijn merrie.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:16

Gioiello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:00

Vorig jaar was mij volgens mij verteld dat er nog diepvriessperma van Nils was.
Dus misschien is hij wel een geschrikte kandidaat voor jou merrie. Ik vind het zelf een leuk paard.
Succes

Groetjes Nanda

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:43

Zou Heroij ox geen optie kunnen zijn? Ik ken de hengst zelf niet maar zag hem op de NRPS-lijst staan. Heeft toch dezelfde vader als Rashyl?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:13

De vader van Rashyl is Nils, die hierboven is genoemd. De vader van Heroij is Nizjni.

Nizjni is tevens de vader van Nils (in die zin zijn Rashyl en Heroij wel familie) en ook van Salomo Djinti, dé Nederlandse topper in de endurance (zie ook de site van Joan Eikelboom).

De stamboom van Rashyl (en daarmee ook die van Nils) vind je hier: http://193.172.45.90/topsport/paard_det ... aardid=540

Anyway, Nizjni komt dus in de stamboom van meerdere goede Nederlandse endurancepaarden voor. En via Heroij is dat bloed idd nog beschikbaar. Lachen

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 07:36

Afbeelding
Dit is de hengst waar ik het over heb. Als je meer foto`s wilt zien, kun je me ff mailen, want ik heb geen foto`s meer die ik hier kan plaatsen ( kan niet uploaden Bloos ).
Het betreft dus KAR Hacedor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 09:32

Karin schreef:
De vader van Rashyl is Nils, die hierboven is genoemd. De vader van Heroij is Nizjni.

Nizjni is tevens de vader van Nils (in die zin zijn Rashyl en Heroij wel familie) en ook van Salomo Djinti, dé Nederlandse topper in de endurance (zie ook de site van Joan Eikelboom).

Oke, ik heb de klok horen luiden maar die klepel was ik even kwijt Haha! .
Maar toch niet zo een gek idee van mij die hengst Heroij ?! Toch?

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:05

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 23:00

Grappig dat je Bachelor noemt. Bachelor heeft namelijk ook een nakomeling die het erg goed doet in de endurancesport: Black Magic van Marjolein Vos. Black Magic is door haarzelf gefokt uit een Trakehner merrie (Bachelor heeft ook Trakbloed) en zij maken inmiddels deel uit van het nationale B-kader.

Bachelor is een hengst die mij ook erg aanspreekt en je vindt zijn nakomelingen in diverse takken van sport terug.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 09:14

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:33

Grappig dat ik Bachelor zie verschijnen in mijn topic. Deze hengst heb ik vorg jaar ook in gedachten gehad. Ik was al van plan om naar de hengstenshow van de Nieuwe Heuvel te gaan 2e paasdag om hem live te zien. Wil Remiro ook graag zien. Ik ben zelf namelijk nog al een liefhebber van Ramiro-bloed.
Maar kan je je voorstellen dat ik op 2 benen sta te twijfelen tussen arabier en een hengst met veel arabisch bloed. Een ik denk ondanks alle goede voorbeelden van volbloed arabieren toch meer naar de laatste. Mocht ik er helemaal niet uitkomen dan wacht ik gewoon.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:26

"kwijl" "kwijl" ik ben gek op bont

Ik zat erover na te denken om mijn dravermerrie ook te laten dekken maar die bonte vind ik erg mooi! Haha! Wel handig deze topic! Kan ik zelf ook mooi ff kijken Pling