Wij hebben besloten om mijn merrie Raffy for M te laten dekken dit jaar. Ze is in oktober 2004 afgekeurd voor de sport, nadat ze een trap had gehad van een ander paard, waardoor ze blijvend geblesseerd is geraakt. Omdat we haar nog wel even willen houden en ze verder 100% is op foto's(dus geen risico oid), willen we er eerst graag een leuk veulen bij fokken.
Info over de merrie: Raf wordt in april 7 jaar, afstamming: Palfrenier x Triton x Safari. Stokmaat 1,66, kleur bruin, met kol, sneb en 2 witte voetjes. Ze heeft een fijn karakter.
We hebben haar laatst beoordeeld met het 'kruisjesformulier' en dit zijn haar verbeterpunten:
- Raf is kort gebouwd en in het vierkantsmodel, ik zou dus graag wat een 'langer' veulen zien
- Raf heeft overbijt, er moet dus sowieso geen hengst bij die dit ook heeft
- Raf's schoft is kort en hoog, mocht wel iets anders
- Raf's schouder is steil en kort, dit mag iets minder steil en iets langer
- Raf d'r lendenen staan een beetje bol, hier zie ik ook graag verandering
- Raf's croupe is kort, mag wel iets langer.
- Raf heeft een iets ingesnoerde knie en staat een beetje toontredend, dit zijn dus ook verbeterpunten
- Haar hoeven zijn heel licht ongelijk, dit zie ik graag anders.
Verder staat ze achter een beetje bodemwijd, die mocht ook wel iets minder worden.
Ook is ze altijd een beetje stug, er mag dus wel iets meer lossigheid in.
Mijn doel: Een leuk veulen fokken met min. stokmaat van 1,65, geschikt voor de springsport(mooie springmanieren/veel vermogen), liefst bruin(liever geen vos) met fijn karakter. Langer model dan Raffy, met beetje schuiner schouder en goede beenstanden.
De hengst moet dus een lang model paard zijn, met normale schoft, een goed schouder, goede lendenen, goede beenstanden en een fijn karakter. Ook moeten de juiste springmanieren aanwezig zijn.
Zelf zat ik te denken aan Lupicor. Op foto's van nakomelingen lijken zij allen over een lang type te beschikken met fijne bewegingen. Ik heb zelf een twenter van hem en deze heeft een fijn karakter, lang type en mooie bewegingen. Springen lijkt ook erg goed. Ik denk dat deze hengst qua bouw goed bij Raffy past en ook de stokmaat is goed.
Ook Riverman en Thunderbolt spraken mij qua bouw aan, maar ik weet verder weinig van deze hengsten. Quasimodo Z kan ook een geschikte partner zijn qua bouw, maar ik weet verder ook niet hoe deze hengst vererft.
Hieronder een paar foto's van Raffy en als voorbeeld hengst Lupicor.
Ik ben heel benieuwd welke hengst jullie geschikt vinden en of jullie meer over de bovengenoemde hengsten weten(qua nakomelingen). Denk je nog een andere geschikte hengst te weten, dan hoor ik dat ook graag!