Hengstenkeuze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazou_Murier

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:56

Hallo!

we willen graag onze merrie dekken (v.nimmerdor) alleen we twijfelen tussen indorado (goede prestaties nafok en fokt maat) en marlon( heeft het nurzeus bloed en nafok presteerd goed). Het is een niet al te grote merrie met genoeg bloed.
Weet iemand iets over de nafok van deze hengsten (vooral van marlon weet ik weinig) en wat zouden jullie kiezen?

parouscha

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 07:28

Ik heb een indorado.
Geweldig paard, maar erg sterk, veel karakter, zeer goed gangenwerk .
Hoe ze springt weet ik verder niet.
Het is een groot paard *LOL*
Is nu drachtig,ze is overigens een stuk rustiger hierdoor geworden Lachen

Ken een marlon, dat is een iel ponytje gebleven van 1.54 , terwijl hij toch wel uit een grote merrie kwam van 1,65 meende ik.

Heb je ook foto's van je merrie.

PinkPanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:21

Ik heb ook een Indorado. Is nu net 3 jaar, 169 hoog.
Loopt heel makkelijk en losjes en is onder t zadel ook heel braaf. (voor dat ie nog maar een maand zadelmak is dan)
Hij springt ook goed, vooral over de omheinig van de bak. Haha!

hannekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:24

Indorado fokt inderdaad veel maat en de combinatie met Nimmerdor heeft al eens Oranta opgeleverd, dus het lijkt een goeie kruising. Ik heb zelf een Marlon gefokt en dit was een echt bloed beestje, is nu 1 jaar (inmiddels verkocht) maar kan dus nog niks over de springkwaliteiten zeggen, weet wel dat Marlons zeer goed springen. Maar zou bij jou merrie toch voor Indorado kiezen als je tussen die twee hengsten gaat kiezen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 17:20

Ik vind Indorado een hele goede hengst...Lachen Mooi paard en kan goed springen..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:49

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1994 (veulens)
Van deze hengst werd een uniforme groep goed ontwikkelde rijtypische veulens getoond. Deze zijn langgelijnd en ze hebben voldoende ras.
Het hoofd is goed gevormd. De hals is lang en doorgaans goed gespierd. De hals komt iets diep uit de borst. De voldoende ontwikkelde schoft is doorgaans goed van lengte. De schouder is lang; in een aantal gevallen ligt de schouder er wat steil in. De rug is wat week. De lendenen zouden beter aangesloten moeten zijn. De vorm, de lengte en de bespiering van de croupe zijn goed. Broek en schenkel zijn goed gespierd. Het voorbeen is in enkele gevallen wat steil. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. Het fundament is doorgaans goed ontwikkeld. Enkele veulens waren ingesnoerd onder de voorknie.
De stap is voldoende. De draf is gemakkelijk en voldoende ruim. Het achterbeen zou resoluter ondergebracht moeten worden. De veulens zouden meer oprichting moeten hebben. De uitgezochte veulens hadden meer oprichting.
Een thuis geïnspecteerd veulen wijkt in negatieve zin iets af van bovenstaande rapportage.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Kort samengevat: uniforme groep goed ontwikkelde rijtypische en langgelijnde veulens die voldoende ruim kunnen bewegen.
Getoond: 15 veulens uit 79 dekkingen.

Afstammelingen 1998 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Indorado voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Indorado voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 21:49

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1998 (veulens)
Van deze hengst werd een uniforme collectie ruim voldoende tot goed ontwikkelde veulens getoond. Ze staan goed in het rechthoeksmodel en hebben ras.
Het hoofd is sprekend. De veulens hebben veel nek. De lengte en de bespiering van de iets horizontale hals zijn goed. De schoft zou meer ontwikkeld moeten zijn. De schouder is goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug-lendenpartij is goed van vorm en bespiering. De lengte van de croupe is ruim voldoende, maar de vorm is iets rond en de staart is wat hoog ingeplant. De broekspier is opvallend goed ontwikkeld. Het voorbeen is doorgaans goed gesteld: soms iets hol, soms iets bokbenig. Het achterbeen is doorgaans goed gesteld, maar soms iets gebogen. De gewrichten - en in zijn algemeenheid het fundament - zouden wat royaler ontwikkeld moeten zijn.
De stap is wat beperkt van ruimte. De veulens draven met souplesse, ruimte en met een goede zelfhouding. Het voorbeen wordt goed gebruikt, het achterbeen zou nog wat verder ondergebracht moeten worden. In galop is er sprake van ruimte, souplesse en een goed gebruik van het voorbeen, maar de veulens zouden meer afdruk moeten hebben.
Een thuis geïnspecteerd veulen past in het beeld van de rapportage.
De moeders waren van goede kwaliteit.
Getoond: 21 (+1) veulens uit 87 dekkingen.

Afstammelingen 2002 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Marlon voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 22:05

Wat de keuze van de hengst betreft tussen Indorado en Marlon is het toch niet moeilijk. Indorado heeft behoorlijk goed in de sport gelopen en Marlon heeft ongeveer niets gepresteerd. Daarna blijkt de nafok van Indorado het ook nog goed te doen en die van Marlon blijft achter. De twee hengsten die van Marlon ooit werden goedgekeurd konden ook geen potten breken.
Overigens blijkt dat Indorado nu plotseling nog al veel aanloop krijgt, omdat er een paar uitspringers zijn. Uit de handel heb ik gehoord, dat zijn nafok in brede zin wat de sport betreft niet meevalt. Als je toch een VDL hengst wilt kiezen (er zijn nog zoveel andere met mogelijk aantrekkelijker condities) dan is Indoctro een beter keuze, maar ook een Cardento, Atlantic enz.

X

hannekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 13:13

Wat Marlon betreft ben ik het toch niet met je eens, zo oud is deze hengst nog niet en volgens mij heeft hij ook niet zoveel merries gedekt als bijv. Indorado . Ik ken een paar merries die echt goed hebben gesprongen op de merriekeuringen alleen zijn die nu de fokkerij ingegaan .

Oosterhui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:31

Voor een Nimmerdor zou ik No Limit (indoctro x Purioso) gebruiken. Ik heb vorig jaar op de merriekeuring een fantastisch exemplaar gezien, ze heet Ugoline, ik denk dat ze de sport in gaat want ze is gewoon perfect qua proporties, maar ook als fokmerrie denk ik dat het niet verkeerd is, ik heb ook haar volle zus gezien , die is groter, maar dat zelfde mooie moderne model. Ik weet dat je No Limit via Brinkman ook kunt krijgen, maar zowieso via www.qualityhorses.nl op mijn eigen pagina staan ook nog een aantal nakomelingen van No limit
www.aesseb.com

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:42

Ik heb ooit 2 Marlons gezien.beide paarden waren rond de 1.65..mooie paarden die goed konden bewegen en springen..1tje is verkocht naar Wout Jan v/d Schans..die andere weet ik niet,wat me wel opviel aan beide paarden was dat ze een beetje "lomp" waren..ze dachten vooral heel goed aan zichzelf.