Weet iemand waar ik een lijst of iets dergelijks kan vinden van de achternamen van de friese paarden? Dus dat is dan de stal bv. waar ze vandaan komen. Ik ben hier allemaal niet zo in thuis dus misschien kan iemand mij helpen hier mee?
Traditie is dat een Fries paard een achternaam krijgt van de 'plaats' (Fries voor boerderij) waar het geboren is, of van de streek waar deze boerderij staat. De achternaam van de fokker wordt weinig gebruikt, het meest traditioneel is de regio of de boerderijnaam.
Sommige fokkers laten hun fokkerij-achternaam registreren bij het FPS, maar de meeste achternamen worden gewoon gegeven. De meeste Friese fokkers respecteren de achternaam van collega-fokkers, dus het komt weinig voor dat een achternaam bij meerdere fokkers wordt gebruikt. Zo is er dus maar een fokkerij met de achternaam "Fan de Grupstal" bijvoorbeeld.
Naar aanleiding van welke achternaam stel je deze vraag?
Omdat ik op zoek ben naar een achternaam van een friese merrie, ik denk dat als ik het zie, dat ik hem dan wel weer weet namelijk, omdat ik het ongeveer nog wel voor me kan zien