Tjah, het kan altijd gebeuren dat paarden niet weten wat ze met een kleine aan moeten en ze dus afstoten. Maar dat er dus twee veulens aan onderdoor zijn gegaan vind ik persoonlijk, ook een foutje van de eigenaren. Je houd in het begin merrie en kind toch goed in de gaten....gaan ze goed met elkaar om? Krijgt de kleine melk, werkt zijn/haar zuigreflex, staat de moeder het toe. Het wil in het begin wel voorkomen dat de moeder het niet toestaat, omdat er dan nog zoveel druk op de uiers staat dat het zeer doet als het veulen begint met drinken. DIt is dus een moment waar ze doorheen moeten. Dat gebeurt het wel dat de moeder dus wordt vastgezet en men het veulen helpt met drinken en vaak is daarna het ook wel redelijk. (vorig jaar was hier ook iemand op bokt, die daar geloof ik zorgen mee had en met zoogmoeders wordt het ook gedaan, merries die hun eigen veulen verloren hebben en die veulens krijgen die hun moeder verloren zijn).
Verder, tjah, mocht je echt willen fokken met je merrie. Denk dan na over de eventuele gevolgen, bespreek het met wat deskundigen indien mogelijk en mocht het er dus zijn, houd alles goed in de gaten!!
En doodtrappen...alleen bij volledige afstoting, maar misschien was het ook wel een ongeluk?? Mocht je het allemaal echt exact willen weten zou ik nog een keer met de vorige eigenaren om de tafel gaan zitten en gedetailleerd het verhaal nog eens aanhoren van waarom, wanneer enzovoorts....