wanneer weer rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 15:49

Ik wil graag weten hoe lang jullie je merrie na de bevalling met rust gelaten hebben, en wanneer jullie zijn gaan rijden.

Is rijden twee weken na de bevalling te snel???
Ik hoor het graag van jullie!!

Tsikala

Re: wanneer weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:00

Hier ben ik ook wel benieuwd naar Tong uitsteken

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:01

Ik begin meestal zo snel mogelijk weer.
Na een weekje begin ik rustig met opbouwen.
Langer wachten kan natuurlijk ook geen kwaad, maar ik zou wel zo snel mogelijk beginnen met van het veulen af.
Mijn veulen is nu twee weken oud en ik ga morgen weer beginnen, wou eigenlijk al eerder, alleen dat ging niet door al de sneeuw en in het begin pak ik ze nog niet te lang van het veulen af, dus naar de binnenbak ging ook niet.

Maar twee weken vind ik zeker niet te vroeg.

LisetteSugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:07

Ligt er natuurlijk ook aan hoelang je voor de bevalling gestopt bent met rijden. Als je al vrij vroeg gestopt bent moet je het ook wat rustiger weer opbouwen na de bevalling. Als je lang hebt kunnen doorrijden, kan je het ook weer sneller oppakken. Maar het ligt toch altijd aan de merrie: je moet een beetje aanvoelen wanneer zij weer kan. Het verschilt natuurlijk toch per merrie. Wij hebben altijd zo lang mogelijk geprobeerd door te rijden voor de bevalling, zodat we daarna ook weer snel de draad op konden pakken. Maar nogmaals: het verschilt per merrie, dus probeer het aan te voelen.
Succes!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:32

Mijn nicht begon na 2 dagen al met de merrie een kwartiertje weg te halen. Na ongeveer 2,5 week begon ze rustig met rijden. Gewoon 15 minuutjes en dat uitbouwen.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:33

Ik ben er 3 weken na de bevalling weer voor het eerst gaan rijden.
Hiervoor haalde ik haar wel elke dag weg van haar veulen dus rijden was dan ook geen probleem zonder veulen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:48

Na ongeveer 1 week halen wij de merrie en het veulen uit elkaar. Dat gaat heel rustig, de eesrte keer de merrie gewoon aan de andere kant van de deur van de box. De tweede keer de stal op en neer wandelen met de merrie. De derde keer even 10 minuten naar buiten met de merrie. Vanaf dan ga ik eerst 1 keer 20 minuten longeren. Daara pak ik het rijden weer op. Begin dan met halfuurtje en bouw dat dan uit.

Als ik de merrie zo'n 3 weken rijd ga ik met de merrie op pad naar bijv. de binnenmanege. Zijn dan zo'n 2 uren weg. Als het veulen zo'n 8 weken oud is ga ik weer op wedstrijd.

Zo heb ik het alle jaren gedaan en dat gaat tot nog toe prima. Ik stop ongeveer 4 weken voor de bevalling met rijden, dan longeer ik alleen nog maar rustig. Alleen wat stappen en soms wat draven.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:21

Ik ben 3 maanden van te voren gestopt met rijden, omdat het echt niet meer ging, de merrie was abnormaal dik, en ze had het er erg zwaar mee.

Nu het veulen geboren is is ze onwijs afgevallen, maar ik zou er graag weer wat conditie en spieren op willen krijgen, door wat te rijden, niet echt intensief want dat deed ik ervoor ook niet meer.
Maar eigenlijk wilde ik voorlopig toch even met veulen gaan rijden, dus veulen gewoon even mee de bak in.
Ik ga ze heus wel even uit elkaar halen volgende week, maar ik wil het rustig aan doen.

Wedny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:49

Ik stop een paar dagen van te voren of als ze erg moeite heeft al eerder. En ik begin al na 2 a 3 dagen weer. Ik doe het dan wel rustig aan. Maar het veulen went er dan ook heel erg snel aan om alleen in de box te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:05

Vanaf dag 1 de merrie en het veulen leren dat ze soms zonder elkaar moeten. Al is het maar een kwartiertje. De eerste 10 dagen reed ik nooit, maar longeerde ik haar wat aan een halstertje. Na 10 dagen behoord alles weer op de "plek" te zitten en begon ik weer met rijden. Bij de ervaren merries was ik vaak met een maand na de bevalling weer op wedstrijd. Zorgde wel altijd dat ik nooit langer dan 3 uur weg was van huis, zolang het veulen nog jong was.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:34

Mijn merrie is 5 maart bevallen. Eerste dagen even aan elkaar laten wennen, vrijdags even uitelkaar gehaald door de merrie op de spoelplek te zetten (kon ik staart even wassen) en veulen in de box er naast. Zondags even met hoofdstel wezen wandelen. Maandags er op een kwartiertje gestapt door het bos en vandaag voor het eerst weer even gereden in de bak. Ook ongeveer kwartiertje, wat gedraafd, beide kanten galopje, weer beetje conditie opbouwen. En zo hoop ik nu in 2 a 3 weken uit te kunnen bouwen naar een uur rijden en pakweg anderhalf uur uit elkaar, zo iets....