Jaarling kopen, onverstandig???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Jaarling kopen, onverstandig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 00:30

Hoi,

In het onderwerp "nrps/kwpn" heb ik al iets aangehaald over het kopen van een veulen, maar het leek me handiger dit even als apart onderwerp te plaatsen.

Ik heb een jaarling op het oog die ik erg leuk vind. Maar iedereen uit mijn omgeving raadt het af om een veulen te kopen.
De redenen dat ik een jaarling wil kopen zijn:

- Mijn vorige pony had ik als veulen. Ik heb haar vanaf veulen verzorgd, mee gewandeld, gekke dingen meegedaan enz enz en toen ze daar de leeftijd voor had begonnen met het trainen, longeren en uiteindelijk ingereden. Ik had zo'n geweldige tijd en zo'n leuke ervaring hiermee dat ik toen eigelijk al besloot dat mijn volgende paard ook als veulen wilde kopen.

- De komende maanden heb ik niet de tijd om iedere dag mijn paard te rijden. Omdat ik toch een jong paard wil, kan ik de jaarling nog lekker op land/opfok laten lopen en toch van haar genieten (voor mij is dat niet alleen het rijden)

De argumenten om het niet te doen van mijn omgeving zijn:

- Het kopen van een jaarling heeft grote risico's. Je weet niet hoe ze zal worden als ze drie is, of je haar dan nog leuk vindt, of ze groot genoeg is
- Je pompt er 2 jaar geld in, terwijl je niet kan rijden enz met het risico dat het na 2 jaar niets blijkt te worden
- Je kan beter jaar wachten en dan een 3-jarige kopen waar je wel meteen mee aan de slag kan
- Je kan toch niet van haar genieten als ze in de opfok gaat.

Nu zijn mijn vragen:

- Is het echt zo onverstandig om een veulen te kopen? Op zich weet je toch wel of je haar leuk vindt, valt de maat ongeveer te schatten en zal ze over het algemeen toch niet opeens een "afgekeurd" of lelijk paard worden?

-En: Als ik haar koop, is het dna beter haar in de opfok te doen of in ieder geval in een kudde?
- En zo ja, moet dat tot haar derde of tweede? en is het beter haar dan helemaal met rust te laten of kan je haar gewoon "verzorgen" door haar gewoon "van stal" of uit de weide te halen om bijvoorbeeld te wandelen e.d?
Ik zie namelijk mensen die hun paard pas bij 3 jaar voor t eerst van het land halen, maar ook mensen die hun 2-jarige al lekker poetsen en mee wandelen enz. Wat is verstandiger? Heeft dit invloed?

Wie kan mij helpen? Ziek

amen

Re: Jaarling kopen, onverstandig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 06:05

Gaat het hier om een hengst of merrie???

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 08:16

Om een merrie...

Maar mijn zelfde vragen heb ik ook als het een hengst zou zijn... Maakt dat uit?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:52

Gewoon iemand meenemen, die er verstand van heeft Slim

Dan valt het na 2 jaar ook niet tegen , je kan het bij een veulen of jaarling goed zien war er uitgroeid Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:55

arie53 schreef:
Gewoon iemand meenemen, die er verstand van heeft Slim

Dan valt het na 2 jaar ook niet tegen , je kan het bij een veulen of jaarling goed zien war er uitgroeid Knipoog

Alleen van de "buitenkant" Arie .......... alleen van de buitenkant.......

marije1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:57

Ik heb zelf vorig jaar ook een enter gekocht. Ik had op dat moment nog een paard en een pony waar ik wedstrijden mee reed. De pony is toen verkocht en ik heb de enter 'op de groei' gekocht. De enter is een jonge Lupicor merrie, was vorig jaar al vrij groot. Qua bewegingen leek ze goed, maar was nog niet echt heel goed zichtbaar omdat ze nogal scheef stond. Maar het paardje sprak mij aan en ze had een goed papier(Lupicor x Landfriese I x Foxtrott) dus hebben we haar gekocht.
We hadden dr eerst bij mijn andere 6 jarige paard op stal en in de weide. Dit klikte echter helemaal niet. De enter wou spelen en m'n andere paard juist niet. Het liep helemaal niet tussen die 2 en toen heb ik besloten om de enter bij een andere enter bij ons in het dorp neer te zetten. Daar staat ze nu en daar bevalt het prima. Ze komt elke dag buiten en speelt en ouwehoert altijd met de andere enter. Ook groeit ze als kool en wordt ze al veel sterker(galop was eerst beetje zwak). Ze gaat over 2 maand de opfok in voor een halfjaar en daarna kijken we hoe ver ze is qua bouw ed en of we haar vervolgens al gaan beleren of daar nog een jaartje mee wachten en haar eventueel eerst laten dekken.
Ik heb het geluk gehad dat ik haar voor een leuke prijs kon kopen, wij hebben er dus nog niet veel kosten van gehad.. het is nog niet een duur paard om zo maar te zeggen. Dat scheelt natuurlijk wel. Maar ik ben erg blij met haar en denk dat ze ook wel aan mijn verwachtingen voldoet straks. Maar eerst moet ze nog maar lekker groeien en spelen! Knipoog
Het hangt er wel vanaf wat je zoekt en wilt. Ik wou graag een jong paard erbij om die straks op te leiden. Zoek je een paard waar je direct mee aan de slag kunt, tsjah dan moet je geen enter/twenter aanschaffen. Qua keuren is het natuurlijk wel een gok, je weet niet of ze goed zijn. Maar ik ben bereid dat risico te nemen.
Ik vind trouwens dat je zeker wel van dr kunt genieten wanneer ze de opfok ingaat. Elke keer als je daar komt, zie je weer dat ze veranderd is en dat ze (waarschijnlijk) heerlijk met leeftijdgenootjes aan het spelen is. Ik zou je wel echt aanraden om ze bij leeftijdgenoten te zetten, hier komen ze het best tot hun recht. Die van mij wordt in mei 2, en gaat dus eerst van 't zomer de opfok nog in, omdat ze nog erg aan het groeien is.
Ik poets haar af en toe ook wel 's, hierdoor wennen ze al aan je en worden ze wat makkelijk(die van mij was een beetje schuw eerst) in de omgang. Volgens mij is dat alleen maar in je voordeel met het latere beleren ed.
Succes met je keuze!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:16

Ik heb Woes gekocht toen hij 11 maanden oud was, inderdaad veel mensen keken me aan aslof ik gek was geworden..
Maar ik ben en dermate paardengek dat ik niet meer zonder kan en ja ik mocht toen simpelweg zeker een jaar niet meer rijden vanwege mijn rug.
Dus de keuze om een jong ding te kopen was zo gemaakt.
Het is inderdaad wel een gok want er kan van alles gebeuren maar dat kan ook met een wat ouder paard, maar het is een keuze die je maakt en ik zou het zo weer doen!!!
Mijn vorige paardje heb ik gekocht als 3 jarig en die is te klein gebleven en aangezien het niet klikte tussen ons is dat altijd een struikelblok gebleven.."ja ze is ook al te klein..: ging het dan van mijn kant...
Woes zou tegen de 1.50 worden (m= 1.48 en v= 1.49) maar is blijven steken op 1.44 (niet zo'n groot verschil en hij maakt zich gelukkig groot...) maar dat is nog nooit een minpunt geweest, ik heb nu zo'n band met hem wat ik waarschijnlijk niet bij een ouder paard had gehad.. ook Woes is helemaal op mij ingespeeld want ja we kennen elkaar nu al weer bijna 5 jaar.
Alles wat Woes heeft meegemaakt (zowel positief als helaas negatief) ben ik bij geweest dus ik weet precies waar bepaalde reacties van zijn kant een oorsprong in hebben en probeer daar dan ook zo goed als mogelijk mee om te gaan.
Ja de bedoeling is dat er over enkele jaren een paardje bij gaat komen en ik ga ook dan weer op zoek naar een jong ding.
Hij heeft trouwens tot 1,5 jarige bij zijn fokkers gestaan met een leeftijdgenootje en swinters op stal met voldoen beweging en ja daar heb ik hem wel eens een keer gewassen, veel gewandeld en spelenderwijs wat dingetjes met hem gedaan, als 2 jarige heeft hij bijna een half jaar in de hengstenweide gestaan en is toen hij op stal kwam gecastreerd en heeft hij op een rustige manier en alsof het de normaalste gang van zaken was kennis laten maken met singels, zadels en een hoofdstel.
Ook het beleren is heel makkelijk gegaan mede waarschijnlijk omdat het op een manier is gegaan wat geen stress veroorzaakte.

Ja dit is mijn ervaring, ik zou gewoon als je er zelf voor de volle 100% achter staat ervoor gaan.
Als je een 3 jarige koopt hoeft dat ook niet altijd te betekenen dat het altijd goed gaat.

Succes!!!

silloouuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:35

Inderdaad, zowel bij een driejarige een tweejarige of een jaarling. Je hebt nooit de garantie dat het goed uitpakt. Bij een drie jarige kun je alleen door keuren gezondheids problemen uitsluiten. Dit is een gok die je bij een jonkie neemt. Maar hierdoor is over het algemeen de prijs ook lager. Haha!
Je kunt het jonkie wel helemaal naar je hand zetten. En je hebt zelf zijn jeugd in handen. Ik zou niet te huiverig zijn met het kopen van een jong paard. Wel zal ik het paard zeker een seizoen in de koppel laten lopen (een hengst zeker) dit is goed voor zijn sociale ontwikkeling. Bij een jong paard kun je best beoordelen of het wat is voor de toekomst en en ook de stokmaat kun je redelijk inschatten. Neem hiervoor we iemand mee met verstand van jonge paarden. Bekijk goed `t been werk. Als alles goed lijkt zou ik het gewoon proberen wel zou ik een paard kopen die bij de fokker vandaan komt of waarvan de geschiedenis bekent is zodat je weet dat hij zijn eerste levensjaar goed gevoerd, verzorgt en natuurlijk veel beweging heeft gehad. Vaak kun je de moeder dan ook nog zien. Dit zegt vaak ook veel over karakter en gezondheid. Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:46

idd ik ben het er mee eens over wat silloouuhh schreef. Ik zou het gewoon doen hoor als ik jou was.. Wij kopen ook vaak genoeg enters in.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:54

Om dezelfde reden als die jij aandraagt heb ik een paar jaar geleden mijn merrie gekocht, was toen 1,5 jaar oud. Ik heb er ontzeetend veel plezier aan gehad in de tijd dat ze nog niet ingereden was. Gewoon het poetsen, het wandelen, het naar je eigen hand zetten. Mijn merrie heeft niet in de opfok gestaan, maar ik heb het geluk dat waar ze staat verschillende paarden in diverse leeftijden staan. Ze heeft in een kudde gestaan varierend van veulen tot 20-jarige, gemiddeld 6 dieren tegelijk in het land. Een dagdeel stond ze op stal (in de winter 's nachts, iin de zomermaanden overdag ivm dazen) en in de tijd dat ze op stal stond ging ik er mee " aan de slag". Ik heb er een geweldig paard aan overgehouden, ik ken haar door en door, ze was verkeersmak toen ik haar in ging rijden, en werkelijk de makkelijkste in omgang.

Voordat ik deze merrie kocht was ik al bewust aan het zoeken naar een jaarling. Het viel me wel enorm tegen wat er aan aanbod was in jaarlingen (was in het najaar overigens).

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:10

Ik zou persoonlijk een 2 jarige kopen, Kun je direct op de foto's laten zetten, weet je cker dat je geen risico hebt op OCD, dan heb je met het kopen het minst risico

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:22

mijn merrie heb ik gekocht toen ze ruim 1½ was
ik heb haar wel rontgenologisch laten keuren

ik zou persoonlijk niet snel weer een ouder paard kopen
maar zeker weer een veulen/jaarling
je kan ze lekker mak maken en het beleren wordt zo een makkie

wel let ik erop of de moeder en vader een braaf/lief paard zijn want dat geven ze toch weer door aan het veulen
en op jonge leefdtijd kun je best zien of het een mooi paard word
corecte beenstanden, mooi lief koppie, lange hals, goede bewegingen
dat zijn dingen die je al heel jong kan zien
maar ik zou zeker een kenner meenemen Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:40

Ik ben nu zelf ook bezig om een jaarling te kopen.
Tja, het geeft wel meer risico's en ja je pompt er 2 jaar geld in maar ik wil graag zo'n jong dier vanaf het begin mee maken. Ze gaat hoe dan ook in de opfok maar wel in een opfok waar ik geregeld naar toe kan. Durf het haar niet aan te doen om haar tussen onze 2 joekels te zetten. Aan de andere kant, normaal gezien stijgt de waarde natuurlijk ook wel wat en een goede 3jarige heb je ook niet voor een appel en een ei.
Heb ik een foute beslissing gemaakt, tja dan was het mijn eigen schuld en had ik het beter moeten inschatten. Clown

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:47

Ik ben ook aan mijn 2e veulen bezig Haha! mijn vorige veulen wordt over 2 weken 18 jaar, en idd bij haar was het opstappen en wegrijden op 4jarige leeftijd, ze zou voor mij door het vuur gaan, zoveel vertrouwen.
Mijn schim, Mist heb ik sinds ze 3 is, en het is nog steeds een handje vol (2 handen zelfs) ze wordt in april 23 jaar, heeft als veulen in het prikkeldraad en een sloot gelegen en is daar met een tractor uitgesleept......en dat heeft haar karakter geen goed gedaan. Voor mij is ze 100% te vertrouwen inmiddels (mag ook wel na 20 jaar) maar een ander zal ik nooit (meer) op haar laten rijden. Een half jaar geleden is het me gelukt de vorige eigenaresse op te sporen, Mist werd verkocht (aan een handelaar Boos! ) omdat ze niet wilde dat er nog meer mensen op zouden verongelukken. Ik heb in de beginjaren ook eens 2 mensen erop gelaten, de een had binnen 30seconden haar pols gebroken, de ander had alleen blauwe plekken.

Dus nu weer een veulie, en waarom: de band die je opbouwt is bijna telepatisch te noemen. Ik weet precies wat er in haar leven is gebeurd (heb haar voor het eerst gezien toen ze 3 weken oud was)
als ik een paard(of enig ander dier) aanschaf, dan is dat voor het leven, dus ik voed ze graag zelf op Knipoog

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:03

Jaarlingen kun je ook fotograferen. Kijk wat het KWPN deze winter doet bij het OCD onderzoek. Het is hierbij de bedoeling om ca. 800 enters te röntgenen.
Grote voordeel van een jaarling is, dat de prijs in zijn algemeenheid niet hoger ligt (en soms lager) dan van een veulen.
De opfokkosten zullen verder redelijk moeten zijn, omdat je anders net zo goed een volwassen paard kunt kopen. Redelijk is een bedrag op jaarbasis van tussen de Euro 1000,- en 1500,-- (zomer en winter)

Wat van groot belang is dat je kunt inschatten hoe groot de jaarling bij benadering zal kunnen worden. Als je uitgaat van een bepaalde maat in relatie met de leeftijd (aantal maanden oud) en de maat van ouders en grootouders kent, dan moet het zeker lukken en zal het aantal nieten (te klein blijven of in de E-maat) meevallen. Mensen die meerdere jaren fokken en opfokken weten hoe de uitgroei van jonge paarden is, dus is het verstandig om zo iemand om advies te vragen

Een risico dat veel mensen niet inschatten is dat er tijdens de opfok ook van alles kan gebeuren. Uit een onderzoek van de opfok van jonge hengsten onder de leden van de VHO (vereniging van hengstenopfokkers) is gebleken dat er een uitvalpercentage is van zeker 15 tot 25% Terwijl na selectie er uiteindelijk van de in opfok uitgezette hengsten maar 40% op de hengstenkeuring van het KWPN verschijnt. De rest is uitgevallen, heeft onvoldoende kwaliteit of anderszins. Geeft natuurlijk wel te denken dat van elke 10 specifiek opgefokte hengsten er maar 4 op de hengstenkeuring komen.

X

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:06

Moet je zeker doen! Ik ga het waarschijnlijk dit jaar ook doen. Heel veel succes met je keuze!

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:21

Tjeee zeg! Bedankt voor al jullie spontane reacties en verhalen Bloos

Ik heb echt antwoord gekregen op al mijn vragen. Het is me duidelijk dat ik haar zowiezo het beste bij leeftijgenootjes kan zetten. Zoals bij jouw paard Marije, dat is wel te zien dat het voor een veulen leuker is om met een leeftijdgenootje te spelen. Eigenlijk ook wel logisch want een peuter laat je ook niet meet een 8-jarige lekker spelen.

En het is duidelijk dat jullie ook gewoon van jullie veulen hebben genoten.En het is dus geen probleem om haar, als ze op stal staat, af en toe te borstelen of lekker te wandelen. Zoals jullie allemaal zeggen en zoals ik het zelf trouwens ook met mijn vorige pony heb ervaren, is dat alleen maar in je voordeel voor het beleren straks. En je kent haar dan inderdaad door en door, weet wara bepaalde angsten vandaan komen en ik denk dat op haar beurt het paard ook meer op jou vertrouwd dan als ze je nog niet kent.
In jullie verhalen herken ik veel dingen uit mijn eigen ervaring met mijn vorige pony.

En Mist, dat verhaal van jou is echt een heel mooi voorbeeld zeg! Niet zo mooi voor het paardje natuurlijk, maar zo zie je, die heb je als 3 jarige gekocht...
Citaat:
Dus nu weer een veulie, en waarom: de band die je opbouwt is bijna telepatisch te noemen. Ik weet precies wat er in haar leven is gebeurd (heb haar voor het eerst gezien toen ze 3 weken oud was)
als ik een paard(of enig ander dier) aanschaf, dan is dat voor het leven, dus ik voed ze graag zelf op

Ik vind dit echt heel mooi gezegd. Je verwoord hier eigenlijk de belangrijkste reden om voor een veulen te kiiezen. Ik denk dat mijn onzekerheid grotendeels wordt weggenomen door wat jullie allemaal vertellen.

Verder krijg ik van jullie de tips om in elke geval iemand mee te nemen die verstand heeft van jonge paarden en naar het beenwerk e.d kan kijken. Maar waar vind ik zo iemand??? want dit wil ik inderdaad ook doen, maar hoe vind ik iemand als ik niemand ken? Ik ken maleijk wel wat mensen die verstand hebben, maar niet zo dat ik ze mee kan vragen. Verward
En klopt het dat ik het goed begrijp en me ook meen te herinneren dat je een veulen dus niet echt kan laten keuren zoals een paard?
Marije, heb jij haar nou wel laten keuren dan?

Dit veulen staat ook bij degene die haar gefokt hebben. De moeder staat er ook en ook nog een half zus. Ze staat samen met een andere jaaling op stal en worden iedere dag losgegooid in een wei.
Ze is nu 1.46 Beide ouders rond de 1.66...

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties! Echt heel interessant en leuk om te lezen allemaal! Ik hoop dat iemand mij nu nog kan helpen aan tips over hoe ik iemand vind, met verstand van jonge paarden, om mee te nemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:24

Is het kopen van een jaarling overstandig....
Yep.
Maar ik heb het ook gedaan! Haha! Vorig jaar, en nu is ze 2 jaar. En maar hopen en bidden dat alles goed gaat. Jaren geleden kocht ik ook een jaarling. Dat ging niet goed. die kon ik met 2 naar de slacht brengen. Gevaren liggen op de loer tijdens de opgroei, zelfs al heb je alles nog zo goed voor elkaar. En dat had ik. Maar wie had kunnen voorzien dat hij rond zijn 2e levensjaar een ataxie kon krijgen? En dit was ongeneeslijk. En dat was heel moeilijk om te verteren voor mij. Een paard verkopen kan ik wel, maar zo'n prachtig jong paard naar de slacht brengen.... Echt vreselijk.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:28

Xander, ook heel erg bedankt voor de heldere informatie.
Ik kan haar dus wel rontgenologisch laten keuren? Dat is zeker wel prijzig?

En is opfok echt zo goedkoop? Ik heb niet goedkoper gevonden dan €75,- per maand! Maar dat is er dus wel?

En waar vind ik mensne aan wie ik advies kan vragen die al lang fokken?
En wat vind jij van haar maat?

Ze is om precies te zijn 11 maanden en volgens de eigenares 1.46. Haar beide ouders zijn dus rond de 1.65. Haalt zij dat dan ook?

Verder ken ik inderdaad de risico's van de opfok. Het liefst zet ik haar ook wel in een "gewone"kudde met allerlei leeftijden en ook leeftijdgenoten, maar dit is niet echt mogelijk denk ik.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:30

Oei Dat lijkt me inderdaad vreselijk zeg! Hopelijk gata het nu wel goed inderdaad. Ach gut Wat is ataxie eigenlijk? Maar op zich kan je paard van 5 ook opeens iets verschrikkelijks krijgen, toch...

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:30

Oei Dat lijkt me inderdaad vreselijk zeg! Hopelijk gata het nu wel goed inderdaad. Ach gut Wat is ataxie eigenlijk? Maar op zich kan je paard van 5 ook opeens iets verschrikkelijks krijgen, toch...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:42

Daanie schreef:

Een ataxie is een plaatselijke verlamming ergens in het lichaam (vaak in de achterhand/achterbenen) veroorzaakt door een storing ergens in het zenuwstelsel (ruggemerg, hersenen). Kan zomaar ontstaan, door diverse redenen.

Een paard van 5 kan ook iets vreselijks krijgen ja. MAar toch is de uitval onder jonge paarden best groot. Daarbij doe je bij een jong paard niets anders dan risico lopen. Je kunt er niet op rijden of niets. Ze kosten eigenlijk alleen geld. En je loopt risico dat ze de 3 niet halen door iets stoms of zo. HEt is geen kattenpis hoor. MAar ja. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Nu na jaren heb ik het weer gedaan, en ik kijk naar haar en vind haar mooi. Ik geniet er wel van. Alleen maar door ernaar te kijken. Als alles maar goed gaat verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:47

Citaat:
Mijn merrie heeft niet in de opfok gestaan, maar ik heb het geluk dat waar ze staat verschillende paarden in diverse leeftijden staan. Ze heeft in een kudde gestaan varierend van veulen tot 20-jarige, gemiddeld 6 dieren tegelijk in het land

dat noem ik ook opfok Lachen
Als ze maar wat te spelen en te leren hebben, lekker tussen andere paarden.

verstandig, tja als je alles weet van te voren Lachen
Maar ik denk aan je voors en tegens dat je wel weet waar je mee bezig bent Lachen

Succes

Xander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:03

Wil even terugkomen op de vraag over de kosten van opfok. De indicatie die ik heb gegeven van tussen de E 1000,- en E 1500,- per jaar is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Als je een veulen of jaarling thuis hebt staan ben je afgezien van de investering in de box ca. E 70,- per maand kwijt in de winter. In de zomer kost weidegang een vergelijkbaar bedrag, maar dat is sterk afhankelijk van in welk deel van het land je paarden inschaart. Omdat ik zelf paarden aan huis heb ga ik ervanuit dat de opfok me ca. E 1000,- per jaar kost.
Als je een paard elders neerzet moet je natuurlijk voor de stallingsruimte (meestal in een loopstal met leefttijdsgenoten) en het werk betalen. De kosten belopen dan per dag tussen de Euro 4 en 5,-
Daarnaast heb je natuurlijk nog een paar keer bekappen per jaar, influenza/tetanus en ontwormen. Met 6 maanden op stal (= 180 x 5,-)en 6 maanden weidegang x E 70,- ben je ca. 1320,- kwijt.
Bij het ene opfokbedrijf zal het wat minder, bij de ander wat meer kosten. De duurste is natuurlijk zeker niet de beste. Waar het om gaat is dat je van anderen hoort wat een goed adres is.

Voor jezelf is het natuurlijk leuk als de stalling dicht in de buurt is en niet aan de andere kant van het land waardoor je maar een paar keer per jaar het jonge paard ziet.

De maat van 1.46 m. is voor een merrie van 11 maanden redelijk goed. In principe is een goed houvast dat op 1 1/2 jaar (dus in het najaar) als jonge paard uit de wei op stal komt er nog een kleine 10% bijkomt.
Uiteraard zijn er onderling grote verschillen en groeien sommie paaden na hun 3e jaar nog veel na. Een van mijn eigen merries groeide na haar 3e jaar van 1.57 m. naar 1.64 m. Haar dochter was 1.68 m. bij stamboekopname en werd later 1.74 m.

Maak een goede keuze en wens je veel plezier,

X

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 23:19

Heel erg bedankt voor alle handige informatie! Haha! Ik zal op mijn gemak een goeie opfokstal zoeken, in ieder geval in de provincie.

Naast de jaarling heb ik ook nog een 2,5 jarige op het oog. Daar ga ik ook nog bij kijken en nog ene keer bij de jaarling en dan hak ik de knoop door...

Nog steeds zit ik wel met de vraag; Hoe kom ik aan iemand die mee wil en die ook verstand heeft van (jonge) paarden en naar het beenwerk, bouw e.d kan kijken?