In het onderwerp "nrps/kwpn" heb ik al iets aangehaald over het kopen van een veulen, maar het leek me handiger dit even als apart onderwerp te plaatsen.
Ik heb een jaarling op het oog die ik erg leuk vind. Maar iedereen uit mijn omgeving raadt het af om een veulen te kopen.
De redenen dat ik een jaarling wil kopen zijn:
- Mijn vorige pony had ik als veulen. Ik heb haar vanaf veulen verzorgd, mee gewandeld, gekke dingen meegedaan enz enz en toen ze daar de leeftijd voor had begonnen met het trainen, longeren en uiteindelijk ingereden. Ik had zo'n geweldige tijd en zo'n leuke ervaring hiermee dat ik toen eigelijk al besloot dat mijn volgende paard ook als veulen wilde kopen.
- De komende maanden heb ik niet de tijd om iedere dag mijn paard te rijden. Omdat ik toch een jong paard wil, kan ik de jaarling nog lekker op land/opfok laten lopen en toch van haar genieten (voor mij is dat niet alleen het rijden)
De argumenten om het niet te doen van mijn omgeving zijn:
- Het kopen van een jaarling heeft grote risico's. Je weet niet hoe ze zal worden als ze drie is, of je haar dan nog leuk vindt, of ze groot genoeg is
- Je pompt er 2 jaar geld in, terwijl je niet kan rijden enz met het risico dat het na 2 jaar niets blijkt te worden
- Je kan beter jaar wachten en dan een 3-jarige kopen waar je wel meteen mee aan de slag kan
- Je kan toch niet van haar genieten als ze in de opfok gaat.
Nu zijn mijn vragen:
- Is het echt zo onverstandig om een veulen te kopen? Op zich weet je toch wel of je haar leuk vindt, valt de maat ongeveer te schatten en zal ze over het algemeen toch niet opeens een "afgekeurd" of lelijk paard worden?
-En: Als ik haar koop, is het dna beter haar in de opfok te doen of in ieder geval in een kudde?
- En zo ja, moet dat tot haar derde of tweede? en is het beter haar dan helemaal met rust te laten of kan je haar gewoon "verzorgen" door haar gewoon "van stal" of uit de weide te halen om bijvoorbeeld te wandelen e.d?
Ik zie namelijk mensen die hun paard pas bij 3 jaar voor t eerst van het land halen, maar ook mensen die hun 2-jarige al lekker poetsen en mee wandelen enz. Wat is verstandiger? Heeft dit invloed?
Wie kan mij helpen?

) omdat ze niet wilde dat er nog meer mensen op zouden verongelukken. Ik heb in de beginjaren ook eens 2 mensen erop gelaten, de een had binnen 30seconden haar pols gebroken, de ander had alleen blauwe plekken.
Wat is ataxie eigenlijk? Maar op zich kan je paard van 5 ook opeens iets verschrikkelijks krijgen, toch...