dom vraagje over papieren van paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dom vraagje over papieren van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:02

Ik heb een hele simpele vraag....
Op het papier van mijn kwpner staat bij stamboek(geloof ik,even uit mijn hoofd want heb het zo niet bij de hand) de letters

VB.

staat dit voor Volbloed,of iets anders?? Blond

Yorghos

Re: dom vraagje over papieren van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:04

VB staat voor veulenboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:05

veulenboek??

en wat houdt dat in?

(hoe is het met paladino,overigens)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:35

Dat het paard als veulen in het veulenboek is ingeschreven en nooit voor stamboekopname is aangeboden.
Een ruin kun je niet aanbieden voor stamboekopname, die blijft gewoon altijd veulenboek Ja

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:33

Onzin, een ruin kun je wel aanbieden voor stamboekopname dan kan het een sterruin worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:42

johno schreef:
Onzin, een ruin kun je wel aanbieden voor stamboekopname dan kan het een sterruin worden.

Kan wel maar wordt bijna nooit gedaan tenzij de moeder van die ruin er een predikaat bij kan krijgen bij sterverklaring. Anders is het gewoon zonde van het geld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 16:07

johno schreef:

Nee hij krijgt het predikaat ster, maar wordt niet in het hoofdstamboek ingeschreven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:18

annegti schreef:
Kan wel maar wordt bijna nooit gedaan tenzij de moeder van die ruin er een predikaat bij kan krijgen bij sterverklaring. Anders is het gewoon zonde van het geld.

Het kan ook gewoon leuk zijn, misschien? Of om te oefenen voor als je met je merrie gaat. Kan tal van redenen hebben.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 19:51

Hoe het bij het KWPN zit weet ik niet maar mijn NRPS ruintje is destijds gewoon stamboek ruin geworden.

2 jaar later is ie nog een keer naar de keuring geweest zodat zijn moeder preferent kon worden. Moest ie wel sterwaardig worden en dat lukte ook.

Ik ben toen ook gewoon voor de lol heen gegaan. En dat ie sterwaardig werd was helemaal leuk.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 23:00

sarabande schreef:
johno schreef:

Nee hij krijgt het predikaat ster, maar wordt niet in het hoofdstamboek ingeschreven.

klopt,helemaal gelijk misschien heb ik het niet helemaal goed gezegd,maar een ruin kun je altijd voorbrengen op de keuring.
Het is in principe wel zonde van de tijd en het geld maar soms zinvol voor predikaten van de moeder.