Alternatief fokplan van positief kritisch shetlandgeluid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene

Alternatief fokplan van positief kritisch shetlandgeluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 11:10

Wie heeft dit al gelezen en er een mening over?

Het is te vinden op:
http://www.shetlandponysite.com/Hans/pks.htm

Ik ben het op het moment nogmaals aan het doorlezen, maar moet zeggen dat er zo op het eerste gezicht een aantal zinnige dingen worden geschreven.

Ben benieuwd of dit initiatief een frisse wind door het shetlandstamboek kan laten waaien. Ik hoop het van harte.

Dennis

Re: Alternatief fokplan van positief kritisch shetlandgeluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:07

Ik zal het eventjes lezen.
Ik denk dat er genoeg verbeterd kan worden bij het NSPS.

Ik geef straks even een mening Lachen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:05

Pffffff, wat een lap tekst. Je doet me wel wat aan hoor Tong uitsteken.
Ik kan nu wat puntjes gemist hebben hoor. Ik ga het van de week nog een keer rustig door lezen.

Het punt dat stamboek merries moeten premie waardig zijn vind ik goed. Ze zeggen er zelf al bij dat het door schiet als stamboekmerries 1e premie waardig moeten zijn.

Het punt dat in het buitenland goedgekeurde hengsten ook in NL goedgekeurd moeten worden/zijn vind ik waar. Zo als ze zeggen valt het ook heel makkelijk te omzijlen, dus waarom zo'n regel aanhouden? Het word op deze manier alleen maar moeilijk gemaakt terwijl dat niet nodig is. Dit geld natuurlijk alleen als er geen veterinair gebrek is.

Er werd ook nog ergens geroepen om zonder boekje te keuren. Bij het NMPRS word dit al gedaan en ik vind dat een goede manier van keuren. Je keurt op die manier alleen de pony, niet zijn afstamming of eigenaar.

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:24

ben het ook net aan het lezen maar nog niet helemaal klaar. Staan goede stukken tussen, denk dat het wel een goede verbetering zal zijn van de huidige situatie die in het stamboek heerst

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:00

voor het keuren zonder boekje ben ik heel erg! Het is vaak genoeg gebeurt dat ik ze het zag zeggen: Oh het is een Zeoliet, zet die maar achter aan.
Premiewaardig vind ik ook, zo krijg je een goed beeld ervan waar een shet aan moet voldoen! Daarnaast vind ik het ook goed dat ze S12 hengsten willen afschaffen. Goed is goedkeuren en slechte knieen oid is afkeuren, simpel! Ok ik weet het het heeft veel financiele gevolgen voor de hengstenhouders, maar je weet als fokker wel waar je aan toe bent. De merriehouders worden ook niet meer gestimuleerd om eens een keer nieuwe hengsten te gebruiken en als ze al gebruikt worden en ze komen voor een afstammelingenonderzoek, dan bepaald de hengstenhouder welke veulens ermee gaan. Vaak pikken zij de beste eruit, dus krijg je een slecht beeld van het aantal veulens wat goed is en wat slecht is. Ikzelf vind dat het stamboek de veulens eruit moet pikken, een stuk of 20 aanwijzen voor het geval er 5 zijn die niet kunnen. Zo krijg je wel een goed beeld van een bepaalde hengst.
Medisch keuren bij stamboekopname oke! Zo kun je snel de merries eruit halen die slechte knieen ed hebben en deze niet meer gebruiken voor de fok. Ik las ook iets van de stamboekopnames bij de keuringen te betrekken, goed plan. Het aantal inschrijvingen per keuring loopt vaak al terug en tja als je er eenmaal bent, kun je net zo goed voor de primering gaan!

Maar het is inderdaad een lap tekst, ga het binnenkort maar eens uitprinten en dan nog eens rustig doorlezen Haha!

irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:42

Annechien schreef:
Ik las ook iets van de stamboekopnames bij de keuringen te betrekken, goed plan. Het aantal inschrijvingen per keuring loopt vaak al terug en tja als je er eenmaal bent, kun je net zo goed voor de primering gaan!

In de jaren 80 werd dit ook al gedaan en werkte dat prima. ik heb nooit begrepen waarom ze dat veranderd hebben. Mogen ze van mij dus zonder meer weer invoeren.

Ook staat er als voorstel dat een hengstenmoeder minimaal kroon moet zijn, hoe denken jullie daar over?
Aan de ene kant vind ik er wel wat voor te zeggen, aan de andere kant heeft het ook het risico dat je bepaalde hengsten die heel goed inzetbaar zouden kunnen zijn voor de fokkerij uitsluit, omdat de moeder door omstandigheden geen kroon is geworden.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:03

dat laatste ben ik inderdaad met je eens. Er zijn zat hengsten waarvan de moeder geen kroon is. En als je ziet wat voor een nakomelingen dat ze hebben! Beeldig, stuk voor stuk. Wat dat betreft vind ik dat ze dat gewoon bij het oude moeten laten, minimaal een 2e premie en dan niet 1 of 2 en de rest allemaal 3e. Nee minimaal 3.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:43

irene schreef:
Ook staat er als voorstel dat een hengstenmoeder minimaal kroon moet zijn, hoe denken jullie daar over?
Aan de ene kant vind ik er wel wat voor te zeggen, aan de andere kant heeft het ook het risico dat je bepaalde hengsten die heel goed inzetbaar zouden kunnen zijn voor de fokkerij uitsluit, omdat de moeder door omstandigheden geen kroon is geworden.

Ik vind wel dat een hengstenmoeder minimaal 2e premie moet zijn. Kroon hoeft van mij niet percé want het kan best zijn dat een top merrie een schop van een paard krijgt en daarna in de keurings baan het nooit meer goed kan doen oid (ik noem maar wat, er zijn zo veel redenen).

Ik vind dat ze het IBOPen ook wel meer mogen gaan promoten. Je fokt een pony waar je alle kanten op mee moet kunnen, dus niet alleen mooi staan te zijn op het weiland, maar ook als kinder/gebruiks pony.

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:17

Ja dat keuren zonder boekje is een goed idee. Doen ze in andere landen ook. Op zich een goed idee, maar de jury leden hier weten vaak toch wel wat een fokker (grote) voor afstammelingen heeft.
Als je een goede pony hebt zal je met of zonder boekje denk wel op de goede plaats staan. Wij hebben ook wel eens gehad op de keuring dat een jurylid doodleuk zei: "denk dat jullie al genoeg kampioenschappen en kopplaatsen hebben gehad vandaag, de koek moet eerlijk verdeel worden! Verward
Dan denk ik echt oke! Lips are sealed

wat betreft de hengstenmoeder een goede fokmerrrie hoeft nog niet een goede keuringspony te zijn. Sommige merries brengen super veulens hoewel ze zelf neit zo bijzonder zijn ook niet in de keuringsbaan. Maar kunnen dan nog wel leuke goedgekeurde dekhengsten brengen.

De stamboekopname tijdens de keuring doen lijkt misschien een goed idee, maar ik denk dat daar vaak de tijd niet voor is! Het is meestal een drukke dag met een strak schema en om dan nog een stamboekopname te gaan houden lijkt mij niet handig.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:18

Michelle85 schreef:
De stamboekopname tijdens de keuring doen lijkt misschien een goed idee, maar ik denk dat daar vaak de tijd niet voor is! Het is meestal een drukke dag met een strak schema en om dan nog een stamboekopname te gaan houden lijkt mij niet handig.

Ze hebben er altijd een keurmeester voor jan l*l erbij lopen...... kan die dat ook wel doen en dan om af te wisselen na een uurtje de baan op denk ik.

Michelle85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:44

zou misschien wel kunnen maar denk niet dat ze dat doen!

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:32

Ik heb dit ook allemaal maar 'even' gelezen.

Wat jullie al zeggen, keuren zonder boekje alleen een nummer met een pony er bij.
Merrie's veterinair keuren vind ik een goed idee, want als de merrie niet goed in elkaar zit, hoe moet het veulen dan aan z'n kwaliteiten komen.
En wat Cis(Dennis) zegt, IBOP meer promoten, goed idee. Het zijn gebruikspony's hoor!

Verder zal ik genoeg dingen gemist hebben in het stuk en er zijn genoeg dingen waar ik niet goed over kan oordelen(ben nog niet zo lang met Shetlanders bezig).