Info hengsten Naturel en Afrikaner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Info hengsten Naturel en Afrikaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:07

Uit pure nieuwsgierigheid Haha! zoek ik wat meer info over deze 2 hengsten. Google kon me niet echt helpen Knipoog. Heeft iemand foto's, info of misschien nakomelingen van deze 2 hengsten?

Thanks!

sarabande

Re: Info hengsten Naturel en Afrikaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:10

Naturel was een zoon van Lucky Boy XX en Afrikaner XX een volbloed. Aardig wat bloed dus, maar gezien de leeftijd van de hengsten, daarna waarschijnlijk direkt basisbloed in het paard dat deze combi voert.

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:12

Naturel (Lucky Boy xx x Sportman x Tello)
Geb. datum: 23 maart 1972
Kleur: zwartbruin
Stokmaat: 170

Verrichting Sleen 1975
Maakt zeer goede vorderingen. Veel aanleg als springpaard en goede aanleg als terrein- en dressuurpaard. Bereidheid om te werken aanwezig. Stalgedrag normaal. Tijdens oefeningen gewillig en plezier in het werk. Aangespannen goed en betrouwbaar. Naturel wil alles doen wat van hem wordt gevraagd. Best karakter.

Rijproef x 3 8.71
Springen vrij x 4 9
Springen ozh x 1 8
Aangespannen x 1 8
Terreinproef x 3 8.5
Karakter x 3 9
Trainingsrapport x 5 9
Puntentotaal 175.63
Max punten 200
Klassering A
Plaatsing 2e van 30
Jaar verrichting 1975
Plaats verrichting Sleen

Afstammelingen 1978 (volledige collectie)
Geeft nakomelingen met goede voeten, terwijl hij zijn eigen ietwat stugge voorhand niet vererft.
Veulens voldoende uniform. Een aantal wat arm gespierd in de lendenen wat op latere leeftijd verbetert, evenals de soms wat grof aandoende hoofden. Veulens voldoende ontwikkeld met voldoende gespierde achterhand. Stap voldoende goed evenals draf waarbij achterhand naar behoren ondertreedt.
Enters goede maat, voldoende uniform. Lendenen al beter dan bij veulens. Enters in stap goed naar voren, draf gemakkelijk met veel souplesse. Voorstand bij enkele enters niet geheel correct.
Ook de twenters mochten gezien worden; beste maten en rijtypische modellen.
De nakomelingen van Naturel zijn in doorsnee goed naar voren gebouwd.

Goedkeuringstermijn 1984
De hengst Naturel wordt voor het eerst voor 3 jaar goedgekeurd.

Goedkeuringstermijn 1994 (januari)
Opnieuw goedgekeurd voor 3 jaar.

Goedgekeurde KWPN-zonen
COUPERUS
ZEVENAAR

Goedgekeurde KWPN kleinzonen
DILLENBURG
LEMMOD
MR BLUE
PERION

Overige informatie
HK Utrecht 1975
1e van 36 RP; Winnaar Telmin Beker.
Zeer harde moederlijn (inteelt op de oerharde Tello), waarin de veredelaar Lucky Boy xx de sterke bespiering heeft weten te behouden. Sterk fokpaard met machtige schouderpartij. Kon in hoofd en hals wat rijker zijn, hals wordt wel goed gebruikt.

HK Utrecht 1976
1e van 17 RP; IA-premie.
Beste hengst met machtige schouderpartij en goed gesteld beenwerk. De hals kon iets rijker zijn.

Keurverklaring 1985
Geen protocol gepubliceerd.

1999 (december) overleden aan een hartstilstand

Voor een foto moet je me maar pben

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:15

Afrikaner xx (Beribot xx x Neckar xx x Magnat xx)
Geb. datum: 3 maart 1969
Kleur: donkerbruin
Stokmaat: 166

Goedkeuring HK NDR Hilversum 1975 (november)
Erkend voor WPN-fokkerij.
Een Duitse hengst, die zelf vooral over de hindernissen heeft uitgeblonken. Deze springaanleg is - gezien de resultaten in de moederlijn - sterk verankerd. De vader is inmiddels in de Duitse halfbloedfokkerij opgesteld.

Afstammelingen 1977 (veulens)
Dooreengenomen was de ontwikkeling voldoende goed. Dit gold ook voor type en kwaliteit. Daarnaast enige opmerkingen voor een deel gerelateerd aan de jeugdige leeftijd. Middenstuk in een aantal gevallen nog niet te sterk, achterbenen soms wat lang. Verscheidene toonden iets neiging tot onderhals. Achterhand in stap voldoende ondergebracht. Dit kon in draf iets beter. Toch waren bewegingen ruim en correct met goede schoudervrijheid.

Afstammelingen 1979 (volledige collectie)
Totale groep toonde goede uniformiteit, ras en het gewenste goed naar voren gebouwde rijpaardtype met, nagenoeg zonder uitzondering, een best ontwikkelde achterhand die in doorsnee goed werd gebruikt.
Reeds de veulens toonden dat Afrikaner xx doorslaat. Bij soms nog weinig rijtypische merries blijkt hij in staat om het gewenste model te leveren. Belangrijk is dat in alle leeftijdsgroepen de bouw naar voren toe steeds fijner wordt. Een enkel achterbeen is nog wel eens aan de lange kant. Middenstuk leek soms iets gedrukt hoewel dat ook komt door de naar verhouding sterk bespierde achterhand. Bewegingen van veulens goed en gemakkelijk.
Jaarlingen bekoorden in beweging sterker dan in stand. Middenstuk bleef ook bij enters iets flauw. Ontwikkeling voldoende. Stap goed, draf ruim voldoende maar iets minder overtuigend dan bij de grote groep veulens.
Ook bij twenters gunstige uitgroei opvallend. Ruimschoots voldoende ontwikkelde (fok)paarden, met nodige hardheid in onderdanen, ruime gewrichten, voldoende ruime voet. Goede hoofd-halsaanzetting doet vermoeden dat ze later goed tot afbuigen zijn te brengen. Bij twenters exemplaren uit eenvoudige merries in silhouet iets van moederszijde.
Gezien optreden van enkele exemplaren kunnen van Afrikaner xx sportpaarden worden verwacht.

Afkeuring 1985
De inzet van Volbloedhengsten in de warmbloedfokkerij is mede bedoeld om het prestatieniveau te verbeteren. Deze Volbloedhengst slaagt daar onvoldoende in. Zijn kinderen breken in de sport niet of onvoldoende door. Uit de stamboekrapportages van de afgelopen jaren is bovendien gebleken dat hij exterieurmatige tekortkomingen vererft, met name wat betreft bouw en correctheid van de benen, terwijl ook het bewegingsmechanisme veelal onvoldoende overtuigend is.

Goedgekeurde KWPN-zonen
VARIANT

1985 afgekeurd op afstammelingen

Voor een foto even je mailadres pben

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:16

sarabande schreef:
Naturel was een zoon van Lucky Boy XX en Afrikaner XX een volbloed. Aardig wat bloed dus, maar gezien de leeftijd van de hengsten,
daarna waarschijnlijk direkt basisbloed in het paard dat deze combi voert.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

TequilaRos, bedankt voor de info. Ik zou graag een foto willen zien, kan die niet in dit topic geplaatst worden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:20

Anoukie schreef:
sarabande schreef:
Naturel was een zoon van Lucky Boy XX en Afrikaner XX een volbloed. Aardig wat bloed dus, maar gezien de leeftijd van de hengsten,
daarna waarschijnlijk direkt basisbloed in het paard dat deze combi voert.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt?

Ik neem aan dat je de vraag stelt in verband met een paard die dit bloed voert. Het is veel volbloed, niet ongebruikelijk tijdens de omvorming, maar ook oud bloed.
Je zal dus voor deze volbloeds in een paard op basisbloed uitkomen.

Hoe moet ik het nog duidelijker uitleggen??????

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:46

Ik heb wel foto´s, mail me maar even.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:03

Ik had een nakomeling van Afrikaner: Vikaner (Afrikaner xx x Drost)

De moederlijn was basispaard Groninger bloed. MV Drost SGLDT van Wachtmeester.

Afbeelding
Afrikaner
Afbeelding
Vikaner

Het was een dondersteen maar wel met een hart van goud.

De goedgekeurde KWPN-hengst Variant is trouwens ook een Afrikaner.
Van Variant liepen hier in de buurt ook veel nakomelingen rond. Qua karakter en beweging leken ze veel op Vikaner.
Vikaner overleed in 1999, Variant in 2001.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:07

Ik heb een Naturel x Overste x Doruto x Zwier x Kurassier (uit de bria-stam) van 23 !!! jaar oud. Hij is donkerbruin en meet 1.72m. Ik start hem in het Z2, hij had nog nooit eerder op dit niveau gelopen, maar had ooit wel Z gesprongen.

Hij is:
-echt SUPERHEET, druk en driftig
-werkwillig
-vrolijk
-kerngezond
-altijd fris
-lenig
-droog op de benen
-moeilijk te rijden
-bijna niet uit te zitten
-nergens bang voor
-woedend als ie per ongeluk een foutje maakt

hij heeft een speciaal karakter en gaat voor me door het vuur!

p.s. foto's volgen later nog, daar kan ik nu even niet bij.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:39

Sjezes Odie, mijn hart stond even stil. Even de hoop dat ik Luca weer gevonden had, ook een Naturel x Overste, maar een zwarte met 2 halve witte achterbenen. Dat was een geweldig paard om te rijden, had heel veel schwung en ook veel kracht. En een super karakter.

Naturelpaarden hebben doorgaans een koel karakter. Ze zijn allrounders. naturel zelf was een typisch F1 produkt: volbloed x basis (Durena, zijn moeder was een Sportman, en dat is een zoon van de welbekende Sinaeda).

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:17

en hier een poging om de beloofde foto te plaatsen. Hij staat er niet op zn voordeligst op, maar het is maar even om een beeld van de naturel te krijgen waar ik hierboven meer over heb verteld.

Afbeelding

@ Desiree: was Luca soms een Naturel x Overste x Flaneur x Doruto?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:28

Hmm mijn paard heeft ook erg ver weg naturel in zijn bloed zitten. Wagenaarx Bentley x naturel. NIet echt te vergelijken met een rechtstreekse naturel natuurlijk

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:11

Odie schreef:
@ Desiree: was Luca soms een Naturel x Overste x Flaneur x Doruto?

DAt weet ik niet meer. Ik weet alleen dat hij een Naturel x OVerste was en dat hij nu in de leeftijd moet zijn van.... 12 jaar. De "L" jaargang. Luca was zijn stamboeknaam, ik noemde hem altijd Big Black en ik hield echt van dat paard. Hij had geloof ik een grote druipkol op zijn voorhoofd en 2 witte achterbenen. En er hangt hier in de keuken nog een foto van hem. Blacky was een echte typische naturel, zijn hoofd, het beknopte, de botten en het karakter.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:50

Odie schreef:
Ik heb een Naturel x Overste x Doruto x Zwier x Kurassier (uit de bria-stam) van 23 !!! jaar oud. Hij is donkerbruin en meet 1.72m. Ik start hem in het Z2, hij had nog nooit eerder op dit niveau gelopen, maar had ooit wel Z gesprongen.

Hij is:
-echt SUPERHEET, druk en driftig
-werkwillig
-vrolijk
-kerngezond
-altijd fris
-lenig
-droog op de benen
-moeilijk te rijden
-bijna niet uit te zitten
-nergens bang voor
-woedend als ie per ongeluk een foutje maakt

hij heeft een speciaal karakter en gaat voor me door het vuur!

p.s. foto's volgen later nog, daar kan ik nu even niet bij.

Hee, das vast familie van zibria NaturelxDorutoxZwier
staat hier op bokt, met foto en tekening van Utan viewtopic.php?f=68&t=376468&start=0&st=0&sk=t&sd=a

en haar verdere afstamming kun je opzoeken op paardenfokken.nl

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:11

@ Anjore: Dit is inderdaad familie, want de naturel ruin die ik beschreef is Alerio en Zibria is de halfzus van zijn moeder Valeria.

Ik snap dat ik de verdere afstamming op paardenfokken kan bekijken want die heb ik er namelijk zelf opgezet haha Tong uitsteken

p.s. heb je toevallig een nakomelingenoverzicht van zibria? en sportgegevens?
Was/ ben je de eigenaar van zibria en/ of enkele kinderen?

Ik ben erg nieuwsgierig of er hier op bokt nog meer mensen zijn met een paard waar bria-merries in de moederlijn voorkomen, alle reacties zijn welkom!